پرخوری شبانه

با دانستن این موضوع که “پرخوری” شبانه شما را به دیابت نزدیک میکند قطعا برای وعده های غذایی خود بیشتر فکر خواهید کرد.

پرخوری شبانه

مهسا انصاری- کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

مصرف انواع خوراکی و تنقلات در ساعت‌های پایانی شب سبب چاقی و اضافه وزن در افراد می‌شود.پژوهش‌ها نشان می‌دهند؛ شب ها به دلیل در اختیار قرارداشتن مواد غذایی در آشپزخانه یا رستوران‌ها و آزاد بودن وقت، فرد کمتر می‌تواند در مقابل وسوسه خوردن مواد غذایی مقاومت کند.

همچنین در شب، دگرگونی‌های هورمونی بیشتر است و به دلیل ترشح هورمون کورتیزول افراد تمایل بیشتری به مصرف غذا پیدا می‌کنند.

پژوهش درباره اثر هورمون‌های ایجاد کننده گرسنگی در شب به وسیله دانشمندان دانشگاه جان هاپکیز انجام شده و در یک مجله معتبر به چاپ رسیده است.

گرسنه ماندن در طول ساعت‌های کاری به مدت طولانی سبب خستگی فراوان و تمایل به خوردن مواد غذایی در شب می‌شود که به دلیل ساعت خواب و تحرک نداشتن این خوراکی‌ها بیشتر به قند و چربی و اضافه وزن در فرد تبدیل می‌شوند.

استرس و اضطراب از دلایل دیگر پرخوری شبانه هستند این علایم زندگی مدرن موجب افزایش تمایل برای غذا به جای خواب می شوند به گفته روانشناسان، پس از یک روز استرسزا، مردم به خانه می روند و به دنبال راه هایی برای احساس خوب هستند. غذا، بدون شک، یک مسکن اولیه است به عبارت دیگر، مردم از غذا به عنوان یک آرام بخش استفاده می کنند ریتم های روزانه شما همچنین می توانند نقش مهمی در خواب شب تان داشته باشند در حقیقت مطالعات نشان می دهد که ساعت بیولوژیکی شما باعث تشویق شما به غذاهای شیرین و شور نشاسته می شود ، این رفتار به بدن ما کمک می کند تا انرژی را ذخیره کند با این حال امروزه اثرات منفی دارد و برای حفظ وزن سالم سخت تر است.

با این وجود، برای کاهش میل به خوردن در ساعات پایانی شب چه کارهایی انجام دهیم؟

  • درست پس از شام دندان‌های خود را مسواک بزنید. این کار هم برای بهداشت دهان و دندان شما مناسب است، هم مزه خمیر دندان طعم غذاهایی که بعد از آن خورده می‌شود را تغییر می‌دهد و در نتیجه میل به خوردن غذا را کاهش می‌دهد.

 

  • اگر دوست دارید هنگام تماشای تلویزیون یا گشت و گذار در اینترنت یک چیزی بخورید، دم نوش گیاهی بنوشید. با اینکار هم به اصطلاح دهانتان مشغول است، هم کالری اضافی وارد بدن خود نمی‌کنید و هم از خواص متعدد دمنوش‌های گیاهی بهره‌مند می‌شوید. 

 

  • برای صرف شام زمان تعیین کنید و حتی می‌توانید ساعت خود را کوک کنید تا مثلا یک ساعت قبل از ساعت 7 شب به شما یاد آوری کند که برای خوردن شام خود یک ساعت دیگر بیشتر فرصت ندارید. 
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها