نیویورک تایمز:

ما مزدور سعودی نیستیم

نیکلاس کریستف- نیویورک تایمز: جنگ‌طلبان این بار تاکید دارند که ترامپ سختگیرانه‌تر عمل کند و حمله به اهداف ایرانی را در نظر داشته باشد. اما این اقدام، از ضعیف به نظرآمدن هم خطرناک‌تر است. چرا که امکان دارد به سرعت شرایط را تشدید کند. در پاسخ به این حملات، ایران حداقل می‌تواند به سعودی، امارات و بحرین حمله کند. یا سربازان آمریکایی مستقر در افغانستان و عراق را هدف بگیرد. علت آشفتگی وضعیت امروز، این است که ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد. جنگ‌طلبان معتقدند که ما می‌توانیم فشار حداکثری به ایران وارد کنیم و آنقدر ایران را تحت فشار قرار دهیم تا تسلیم شود. اما در نظر نمی‌گیرند که ایران نیز، می‌تواند این فشار را به سوی خودمان برگرداند. وظیفه ما این است که برای خروج از این وضعیت، با کشورهای اروپایی همکاری کنیم و راهی برای بازگشت به برجام پیدا کنیم.

ما مزدور سعودی نیستیم

سرویس ترجمه: مستقل آنلاین/امیرحسین نظری: رابرت گیتس، وزیر دفاع سابق آمریکا، یک بار به طعنه گفت که «عربستان سعودی می‌خواهد تا آخرین آمریکایی، با ایران بجنگد».

اکنون این خطر وجود دارد که ما به سوی آن کابوس بلغزیم. مایک پمپئو گفته است که حمله ایران به مرکز تاسیسات نفتی سعودی «اقدام به جنگ» بوده است. جنگ طلبان بانفوذی مانند سناتور لیندزی گراهام پیشنهاد کرده‌اند حملاتی به پالایشگاه‌های ایران انجام شوند.

درهمین حال، ایران تهدید کرده است که به هرگونه حمله، پاسخی تند و سهمگین خواهد داد. ترامپ با مسئله پیچیده‌ای مواجه است. اگر واقعا ایران پشت حمله به تاسیسات نفتی سعودی بوده، این اقدام بسیار تحریک آمیز است. لازم به ذکر است که مسئولان ایرانی، ترامپ را صرفا فردی گزافه‌گو و پرسروصدا می‌دانند که این مسئله، ایرانیان را تشجیع می‌کند. علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل سیاسی از ایران، در در نقلی مشهور درخصوص ترامپ گفته است: «او شیر نیست، [در هنگام عمل] خرگوش است».

احتمالا، پس از اینکه ترامپ به سقوط پهپاد و ضبط نفتکش‌ها هیچ واکنشی نشان نداد، ایرانی‌ها نتیجه گرفتند که ترامپ مادر همه بچه خرگوش‌های دنیا است.

نتیجه این است که جنگ‌طلبان این بار تاکید دارند که ترامپ سختگیرانه‌تر عمل کند و حمله به اهداف ایرانی را در نظر داشته باشد. اما این اقدام، از ضعیف به نظرآمدن هم خطرناک‌تر است. چرا که امکان دارد به سرعت شرایط را تشدید کند. در پاسخ به این حملات، ایران حداقل می‌تواند به سعودی، امارات و بحرین حمله کند. یا سربازان آمریکایی مستقر در افغانستان و عراق را هدف بگیرد.

یک جنگ تمام عیار با ایران بسیار خطرناک خواهد بود. ایران دوبرابر عراق جمعیت دارد و بسیار از عراق صدام، نیرومندتر است. پس ترامپ با یک دوراهی واقعی روبرو است: ممکن است از انفعال او، ضعف برداشت شود و درصورت حمله نظامی، ما به یک فاجعه کشیده می‌شویم. اما ترامپ خودش این دوراهی را خلق کرده است. 

علت آشفتگی وضعیت امروز، این است که ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد. جنگ‌طلبان معتقدند که ما می‌توانیم فشار حداکثری به ایران وارد کنیم و آنقدر ایران را تحت فشار قرار دهیم تا تسلیم شود. اما در نظر نمی‌گیرند که ایران نیز، می‌تواند این فشار را به سوی خودمان برگرداند. این مشکل جنگ طلبان است. آن‌ها نقشه جنگ را می‌کشند و [در خیالشان] پیروزمندانه جشن می‌گیرند اما بدیهی‌ترین اصول سون تزو و کلاوزویتس (اندیشمندان نظامی مشهور) را در نظر نمی‌گیرند که در شطرنج، نوبت طرف مقابل هم می‌شود.

متاسفانه، بدون برجام، تمام گزینه‌های روی میز نامطلوبند. ما باید به دنبال راهی برای بازگشت به توافق باشیم. این نقشه راه باید به طرفین اجازه دهد، که احساس برد کنند.

درمقابل، من نگرانم که کار به درگیری بکشد. هیچکس خواهان جنگ نیست اما بیرون رفتن از این وضعیت، نیازمند دیپلماسی ماهرانه است. چیزی که در تیم ترامپ مشاهده نمی‌شود.

ما نیاز نداریم سگ محافظ، یا سگ خانگی سعودی باشیم. سعودی هم تهدیدی برای امنیت جهانی است. این سعودی بود که نخست وزیر لبنان را گروگان گرفت، با قطر درگیر شد و بزرگترین بحران انسانی جهان را در یمن ایجاد کرد.

اگر حمله به تاسیسات نفتی نقض قواعد بین‌المللی بود، قتل و قطع عضو یک شهروند آمریکا که ستون‌نویس واشنگتن پست بود (خاشقچی) نیز نقض قواعد بین المللی است. عربستان سعودی جرئت کرده درخواست کند تحقیقی درخصوص این حملات انجام شود، اما خودش اجازه پیگیری بین‌المللی درخصوص پرونده قتل دوستِ من، جمال خاشقچی را نداد.

آن زمان، اسناد خوفناکی منتشر شد که نشان می‌داد گروه قاتلان سعودی، پیش از ورود جمال به کنسولگری، برنامه قطع اعضای بدن او را چیده بودند. یکی از آن‌ها می‌گفت: «من خیلی خوب بلدم قطع عضو کنم، اگرچه تاکنون روی بدن گرم (زنده) امتحان نکرده‌ام».

سعودی، لجین الهذلول، نامزد صلح نوبل را همچنان در زندان نگه داشته است. او به دلیل پیگیری حقوق زنان، مورد شکنجه و آزار جنسی قرار گرفته است. رژیم آل سعود، به او پیشنهاد کرد که درصورت انکار ادعای شکنجه، او را آزاد می‌کنند. اما هذلول شجاعانه نپذیرفت. 

احتمالا ترامپ برای ورود به جنگ با ایران نظر سعودی را نیز جویا می‌شود. با این کار او با یک قاتل تاجدار تماس گرفته و به یک قهرمان زندانی (هذلول) بی‌توجهی کرده است.

اگر بن سلمان به دنبال پاسخی نظامی به حملات ایران است، می‌تواند با موشک‌ها و جت‌های رژیم خودش کارش را انجام دهد. اما این جنگ آمریکا نیست و نباید قتلگاه آمریکایی‌ها شود. 

طرح ترامپ مبنی بر اینکه در ازای دفاع از سعودی پاداش خوبی کسب خواهیم کرد، توهینی به سربازان آمریکایی است. ترامپ می‌خواهد آن‌ها را در قالب مزدور در اختیار دیکتاتوری قلدر قرار دهد. وظیفه ما در مقابل این است که برای خروج از این وضعیت، با کشورهای اروپایی همکاری کنیم و راهی برای بازگشت به برجام پیدا کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها