تنها گزینه پیش روی آمریکا بازگشت به برجام است؛

بن بست ترامپ

هیئت تحریریه نیویورک تایمز: حملات پهپادی علیه تاسیسات نفتی عربستان بحران بزرگی برای ایالات متحده است. ترامپ برای خود، مشاوران معدودی باقی گذاشته است. او به گزارش‌های نهادهای اطلاعاتی توجهی نکرد، سومین مشاور امنیت ملی خود را اخراج کرد و هنوز فردی را جانشین او نکرده است. ترامپ، بسیاری از متحدان اساسی آمریکا را طرد کرده است. الان، ترامپ تنها چند گزینه محدود برای فشار اقتصادی علیه ایران دارد. حمایت او از اقدامات سعودی در جنگ یمن، حتی مورد انتقاد قانون‌گذاران جمهوری‌خواه نیز قرار گرفته است. ترامپ که تنها مانده، ترجیح داد از تنش پرهیز کند. اکنون زمان آن رسیده که او با کنگره و کارشناسان نظامی و امنیتی مشورت کند تا از این بحران خارج شود.

بن بست ترامپ

سرویس ترجمه: مستقل آنلاین/امیرحسین نظری: فارغ از اینکه حوثی‌ها، شیعیان عراق یا ایران حملات پهپادی علیه تاسیسات نفتی عربستان را انجام داده باشند، این اتفاق بحران بزرگی برای ایالات متحده ایجاد کرده است. 

در این برهه خطرناک، ترامپ متحدان اندک، گزینه‌‌های کم، گروه امنیت ملی ناقص و اعتبار ناچیزی دارد.

در این لحظه مشخص نیست که چرا ایران، یا یکی از متحدانش، باید به دنبال تشدید تنش‌های منطقه‌ای باشد، حدس و گمانی وجود داشت که محافظه‌کاران ایرانی، به دنبال از بین بردن هرگونه احتمال ملاقات میان ترامپ و روحانی هستند.

 پس از خروج ترامپ از برجام و وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، حمله به یکی از بزرگترین منابع انرژی جهان، از خطرناک‌ترین اقدامات بین‌المللی بوده است.

گرچه عربستان سعودی مورد هدف قرار گرفته است، اما ترامپ باید این مسئله را حل کند. اولین پرسش نیز این بود که او چگونه پاسخ می‌دهد. تا پیش از ملاقات، رئیس جمهور درخصوص دیدار با روحانی در نشست عمومی سازمان ملل کنجکاو بود. از نوع همان دیدار رودررویی که با کیم جونگ اون داشت، چنین ملاقاتی تنها پیام‌های تبلیغاتی به دنبال خواهد داشت که ترامپ دقیقا به دنبال آن است.

پس از این اتفاق، ترامپ عموما ساکت بود. اگرچه طی توییتی به‌یادماندنی، گفت ایالات متحده با خشاب‌های مسلح و آماده است، اما او درحقیقت آماده عربستان سعودی بود تا به او دیکته کنند چه باید بکند. در همین زمان، پمپئو مستقیما ایران را متهم کرد که «مسئول حمله‌ای بی‌سابقه به یکی از تامین‌کنندگان انرژی جهان» بوده است، درحالی که تهران اتهامات «نامفهوم و بی‌معنی» او را رد می‌کرد.

محمد بن‌سلمان شاهزاده‌ای است که رژیم سعودی و ایالات متحده را به یک جنگ داخلی بسیار مخرب در یمن کشانده است و یک روزنامه‌نگار منتقد را کشت. اکنون، اینکه ترامپ تصمیمات خود را با نظرات شاهزاده سعودی وفق می‌دهد، به اندازه کافی مشکل‌زا است.

اما بعد، رئیس جمهور برای خود، مشاوران معدودی باقی گذاشت. او به گزارش‌های نهادهای اطلاعاتی توجهی نکرد، سومین مشاور امنیت ملی خود را اخراج کرد و هنوز فردی را جانشین او نکرده است. وزیر دفاعش، تازه یک ماه است که سر کار آمده است. ترامپ، بسیاری از متحدان اساسی آمریکا را طرد کرده است. الان، ترامپ تنها چند گزینه محدود برای فشار اقتصادی علیه ایران دارد. حمایت او از اقدامات سعودی در جنگ یمن، حتی مورد انتقاد قانون‌گذاران جمهوری‌خواه نیز قرار گرفته است.

ترامپ که تنها مانده، ترجیح داد از تنش پرهیز کند.

 پس از اینکه ایران پهپاد ایالات متحده را سرنگون کرد، ترامپ توصیه بولتون مبنی بر حمله تلافی‌جویانه را رد کرد. روز دوشنبه نیز، لحن ترامپ مانند همان موقع بود. 

این اقدامی معقول بود که ترامپ انجام داد. پیش از روی آوردن به گزینه نظامی، یا تحمیل هزینه اضافی به سعودی، ترامپ باید تمام گزینه‌های دیپلماتیک را بررسی کند. اکنون ایالات متحده با بحرانی جدی مواجه است. تنها دلیل آن، لغو برجام توسط ترامپ بود. 

برای خروج از برجام، هیچ استراتژی جایگزینی وجود نداشت. «همکاری با متحدان» در عربستان سعودی و اسرائیل محدود شده است. استراتژی آمریکا تبدیل شده به امیدواری به نتیجه دادن فشارها و اجبار ایران به توافق مجدد. کنگره به دنبال پایان دادن حمایت آمریکا از فجایع سعودی در یمن بود که ترامپ مقابل این اقدام کنگره ایستاد.

نتیجه این است که ایران اکنون با اعتماد بنفس کاخ سفید را به چالش کشیده و حمله‌ای بی‌پروا به یک متحد آمریکا و یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان نفت انجام داده است. اکنون زمان آن رسیده که ترامپ با کنگره و کارشناسان نظامی و امنیتی مشورت کند، نظر کشورهای صنعتی که به نفت خاورمیانه وابسته‌اند را جویا شود تا از این بحران خارج شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها