کدام روش پخت و پز بهتر است؟

اگرچه پخت و پز باعث بهبود هضم و جذب بسیاری از ترکیبات موجود در مواد غذایی می شود ، اما ممکن است سبب کاهش برخی از ویتامین ها و مواد معدنی نیز گردد.

کدام روش پخت و پز بهتر است؟

مهسا انصاری- کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

انواع روش های پخت و پز چگونه مواد مغذی غذاها را تحت تاثیر قرار می دهند؟ 

 

اگرچه پخت و پز باعث بهبود هضم و جذب بسیاری از ترکیبات موجود در مواد غذایی می شود ، اما ممکن است سبب کاهش برخی از ویتامین ها و مواد معدنی نیز گردد. 

روش های پخت و پز مبتنی بر آب مانند جوشاندن و آبپز کردن اگر چه سبب از بین رفتن بیشتر ویتامین های محلول در آب شده اما تاثیر اندکی بر مقدار امگا 3 غذاها دارند. 

گریل کردن، کباب کردن و سرخ کردن نیز در کاهش ویتامین های گروه ب تاثیر گذار بوده و از طرفی کباب کردن سبب تولید مواد سرطان زا می گردد. 

مایکروویو یک روش پخت و پز ایمن می باشد که به دلیل زمان پخت کوتاه ، سبب حفظ بیشتر مواد مغذی می گردد.

ماهی های چرب بهترین منابع اسیدهای چرب امگا 3 بوده که برای سلامتی مفید می باشند. با این حال ، این چربی ها بسیار به دمای بالا آسیب پذیر می باشند. بنابراین از سرخ کردن ماهی های چرب خودداری کرده و زمان سرخ کردن سایر غذاها را نیز به حداقل برسانید. 

از طرفی داغ کردن طولانی مدت روغن سبب تولید مواد سمی به نام آلدهید شده که با افزایش خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماریها مرتبط می باشند 

و اما بخارپز کردن یکی از بهترین روش های پخت و پز برای حفظ مواد مغذی از جمله ویتامین های محلول در آب می باشد.

به طور کلی انتخاب روش درست پخت و پز برای به حداکثر رساندن کیفیت غذایی بسیار مهم می باشد، با این حال روش پخت و پز مناسب که تمام مواد مغذی را حفظ کند، وجود ندارد. 

اما توجه فرمائید که پخت و پز برای دوره های کوتاه تر در دماهای پایین تر با کمترین آب بهترین نتیجه را خواهد داشت.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها