عرق انتخاب مولانا و شمس خشک نشده، حاشیه‌ساز شدند/ «مست عشق» «حسن فتحی» حرام است یا حلال

با انتشار خبر ساخت فیلم مولانا و شمس به نام «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی، مراجع تقلید نسبت به آن واکنش نشان دادند.

عرق انتخاب مولانا و شمس خشک نشده، حاشیه‌ساز شدند/ «مست عشق» «حسن فتحی» حرام است یا حلال

سرویس فرهنگی مستقل آنلاین: هنوز ده روز از منتشر شدن خبر ساخت مست عشق توسط حسن فتحی نگذشته است که حواشی آن این فیلم را در صدر اخبار قرار داده است.

مست عشق که قرار است داستان مولانا و شمس را روایت کند هنوز پیش تولیدش را آغاز نکرده، توسط تعدادی از مراجع تقلید اعم از آیت الله مکارم شیرازی مهر حرام بودن را خورد.

 جمعی از طلاب با ارسال نامه‌ای به دفتر آیت الله  مکارم شیرازی درباره درستی این کار پرسیدند و نوشته‌اند: «طبق اخبار واصله از خبرگزاری‌های معتبر رسمی با نهایت تأسف مطلع شدیم سریالی در سطح ملی و با استفاده از بودجه‌های دولتی در قالب تیم هنری پیشرفته و کارگردان مطرح و بازیگران شاخص برای نمایش و بزرگداشت شخصیت شمس تبریزی در دست ساخت و اقدام می‌باشد.

 با توجه به فساد عقیده شخص مزبور و عقاید پلید او که از اقطاب و اعلام صوفیه خبیث بوده و عبارات هتاکانه این ضال مضل در تنقیص شخصیت مقدس حضرت صدیقه‌ی طاهره(س) که در مؤلفات منسوب به او، موسوم به مقالات شمس موجود می‌باشد و همچنین با التفات به عواقب و لوازم خطرناکی که انتشار و پخش این سریال بعد از اتمام ساختش از سیمای جمهوری اسلامی در پی خواهد داشت، استدعای اینجانبان که از طلاب حوزه علمیه قم هستیم این است که عنایت لازم را معظم‌له جهت توقف هرچه سریع‌تر این مسئله‌ی خطرناک مبذول فرمایند.»

آیت‌الله شیرازی نیز در پاسخ گفت: با توجه به اینکه این کار سبب ترویج فرقه ضالّه صوفیه می‌شود، شرعاً جایز نیست و باید از آن خودداری کرد.

همزمان با این خبر پیج رسمی این فیلم سینمایی فیلمی از صحبت‌های سال 1387رهبر معظم انقلاب درخصوص جایگاه و شخصیت جناب شمس و مولانا منتشر کردند که در آن گفته شده است: «یک بخش مهمی  از شعر آئینی ما می‌تواند متوجه مسائل عرفانی و معنوی بشود. و این هم یک دریای عظیمی است.  شعر مولوی را شما ببینید. اگر فرض کنید کسی به دیوان شمس به خاطر زبان مخصوص و حالت مخصوصش دسترسی نداشته باشد که خیلی از ماها دسترسی نداریم و اگر آن را کسی یک قدری دوردست بداند، مثنوی، مثنوی؛ که خودش می‌گوید: و هو اصول اصول اصول الدین.»

آیت الله خامنه ای با اشاره به خاطره خود از شهید مطهری در ادامه می افزایند: « واقعاً اعتقاد من هم همین است. یک وقتی مرحوم آقای مطهری از من پرسیدند نظر شما راجع به مثنوی چیست، همین را گفتم. گفتم به نظر من مثنوی همین است که خودش گفته: و هو اصول اصول اصول الدین ... ایشان گفت کاملاً درست است، من هم عقیده‌ام همین است.»

این خبر سروصدای زیادی در فضای مجازی برپا کرد و کاربران این شبکه های نوشتند که: فکر می‌کنیم آن طلاب نمی‌دانستند که مست عشق فیلم است نه سریال و قرار است از بودجه شخصی ساخته شود نه دولتی. آنها نوشتند که این فیلم در مورد مولانا است نه شمس.

کاربرد دیگری نوشته بود که حسن فتحی بعد از مدار صفر درجه و شهرزاد اینبار می‌خواهد با مست عشق یک اثر فاخر دیگر نشانمان بدهد.

این درحالی است که چندی پیش خبر پیوستن شهاب حسینی و پارسا پیروزفر به این پروژه منتشر شده بود و هیجان همگان را برای دیدن هرچه سریع‌تر این فیلم سینمایی بالا برد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

  • ناشناس

    تاسف برای یک ملت که به مشاهیر وی توهین میگردد وااسفا

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها