هاشمی‌طبا و کمالی فعالان اصلاح‌طلب در گفتگو با مستقل:

هیچکدام از کاندیداها کارآمد نیستند

ه جهت بررسی بیشتر شرایط انتخابات گفتگو کردیم با حسین کمالی دبیر کل خانه کارگر و فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو نهاد اجماع‌ساز، و همچنین مصطفی هاشمی طبا، وزیر سابق صنایع، رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی و کاندیدای سال ۹۶ انتخابات ریاست جمهوری. مشروح گفتگو را می‌خوانیم:

هیچکدام از کاندیداها کارآمد نیستند

امیرحسین جعفری/روزنامه نگار

***حسین کمالی: مدیریت انتخابات با رقبای اصلاح‌طلبان است

با وجود ثبت نام اصلاح‌طلبان از طیف‌های مختلف آیا احتمال تعدد کاندیدا مانند سال ٨٤ در این جبهه وجود دارد؟

در رابطه با بحث ثبت نام کاندیداهای اصلاح‌طلب در ریاست جمهوری و کسانی‌که رزومه و برنامه خودشان را در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان ارائه داده‌اند این گفتگوها صورت گرفته و قرار شده نهایتا کسانی‌که رای کمتری نسبت به دیگران دارند به نفع افراد با مقبولیت اجتماعی بیشتر  در انتخابات کنار بکشند.

بخشی از  کاندیدا ها نیز پذیرفته‌اند اما اگر کسی به این تصمیم احترام نگذارد بحث دیگریست.

در مجموع کاندیداها با رفتار گزینشی که شورای نگهبان خواهد داشت کنار گذارده خواهند شد و فقط افرادی که باقی می‌مانند (وارد رقابت نهایی می‌شوند).

بعید می‌دانیم در این دوره کسی خارج از نهاد اجماع‌ساز کاندیدا باشد، البته این مسئله باعث تاسف است و موجب خوشحالی نیست.

کسانی که پس از گزینش در صحنه باقی می‌مانند پذیرفته‌اند که پس از  نظرسنجی، کسانی که رای کمتری داشتند به نفع  کسانی که بیشتر رای می‌آورند کنار بروند.

اصلاح‌طلبان در این دوره خود را ادامه دولت روحانی یا خاتمی می‌دانند؟

در این صورت چه تفاوت عمده‌ای با دولت روحانی خواهند داشت و با چه تضمینی خواهان رفع مشکلات فعلی هستند؟

این مسئله مهم نیست بزرگترین بحرانی که پیش روی اصلاح‌طلبان وجود دارد این است که متاسفانه برگزار کنندگان و مدیریت انتخابات با رقبای آن‌هاست و تا زمانی‌که این مشکل به‌صورتی جدی و دائمی حل نشود و مجموعه بی‌طرفی انتخابات را برگزار نکند این مشکل همچنان وجود خواهد داشت.

حضور نظامیان در این دوره را چگونه تحلیل می‌کنید، نظامیان چه تهدیدی برای انتخابات دارند؟

بعضی‌ها علیه نظامی‌ها و حضورشان در انتخابات صحبت می‌کنند، اینکه کسی نظامی باشد و خود را در انتخابات کاندید کند و در معرض آرای عمومی قرار دهد الزاما به معنای یک نکته منفی نیست و منع آن‌ها برای حضور در انتخابات نوعی محرومیت آن‌ها از حقوق اساسی آن‌هاست.

ما اصلاح‌طلبان که مدعی هستیم می‌خواهیم حقوق اساسی را برای تمامی آحاد جامعه تامین کنیم باید توجه داشته باشیم که نظامی‌ها بخشی از جامعه هستند و اگر واقعا استعفا داده باشند و اگر از کار نظامی کناره‌گیری کرده باشند می‌توانند در انتخابات شرکت داشته باشند منتهی متاسفانه در ایران اینگونه رفتار شده است که نهادهایی که نظامیان به آن‌ها منتسب هستند به نوعی در امر انتخابات اثرگذاری می‌کنند و همین باعث شده که مردم نسبت به این مسئله با بدبینی مواجه شوند.

متاسفانه امروز نهادهای نظامی- امنیتی را به عنوان یک حزب مورد ارزیابی قرار می‌دهند اما اگر این اتفاقات نیفتد و نهادهای نظامی و امنیتی خود را کلا از انتخابات فاصله دهند و وظیفه ملی خود را به انجام برسانند، حضور نظامی‌ها در انتخابات در هیچ کجای دنیا محکوم نیست و اینجا هم نباید اینطور باشد.

اما به دلیل دخالت‌هایی که از قبل صورت پذیرفته و نقش‌های اثرگذاری که بازی کرده‌اند طبیعتا مردم و احزاب نسبت به حضور این شخصیت‌ها در انتخابات بدبین هستند.

***هاشمی طبا: صحنه سیاسی در حال پیچیده شدن است

به‌نظر شما رقابت در این دوره میان چه کسانی شکل خواهد گرفت؟

هنوز که اسامی نهایی اعلام نشده بنابراین تصمیم آن‌ها مهم و بعید است در این زمان نظر ما درست باشد و باید بگذاریم کمی بگذرد. یک سری رایزنی‌ها پشت پرده هست که ما از آن‌ها خبر نداریم و نمی‌توانیم پیشگویی کنیم، مقداری معادلات سیاسی پیچیده شده و باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد و شخصا نمی‌توانم نسبت به این مسئله اعلام نظر کنم و به‌نظر کمی صحنه در حال پیچیده شدن است.

آقای تاجزاده نیز در این دوره با گفتمانی نسبتا رادیکال در انتخابات ثبت نام کرد، به‌نظر شما شورای نگهبان چه رویکردی نسبت به ایشان خواهد داشت؟

خیلی بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد و ایشان تایید صلاحیت شوند.

طبق پیش بینی‌هایی هم که صورت گرفته آقای تاجزاده تایید نمی‌شود. واقعا اگر شورای نگهبان آقای تاجزاده را تایید کند کار خیلی جالبی انجام داده است، بنابراین با صرف ثبت نام نمی‌توان کاندیداها را ارزیابی کرد.

نظامیان نیز در این دوره حضور چشمگیری در ثبت نام‌ها داشته‌اند، نظامیان در قدرت توانایی حل مشکلات روز جامعه را دارند؟

نظامی و غیرنظامی نداریم. من فکر می‌کنم که مسائل کشور به شکلی شده که تقریبا از عهده‌ی همه خارج شده است.

ضمن احترام به شخصیت خیلی از کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند کار سخت شده است. اگر یک نظامی نادرقلی (نادرشاه) بیاید که خدماتش به ایران غیرقابل انکار است شاید بتواند اما نادرقلی در تاریخ یک استثنا است. اگر نظامی‌ها هم در انتخابات بیایند قدمشان به روی چشم اما به‌نظر نمی‌رسد بتوانند کار خاصی انجام دهند.

برخی از اصلاح‌طلبان معتقدند چون آن‌ها در انتخابات قبل رد صلاحیت شده‌اند مردم در واکنش به این موضوع در انتخابات حضور کمتری داشتند، ایا مشکل جامعه در کاهش مشارکت صرفا رد صلاحیت اصلاح طلبان است؟

اصلا بحث رد صلاحیت‌ها مطرح نیست. اگر بخواهیم جامعه را کلا ببینیم مشکل این نیست، مشکل این است که مردم فکر می‌کنند روسای جمهور توانایی حل مسائل را ندارند و هر کدام از افراد بیایند ادامه روش‌های گذشته و حال است و در آینده هم همین خواهد بود یعنی تمام روسای جمهور ما یک سیاست را دنبال کرده‌اند و خیلی تفاوت از نظر اجرایی و آنچه به مردم مربوط است نداشته‌اند و مردم نیز می‌گویند حل مسائل اینگونه عملی

نیست.

کاندیدای اصلح کسی است که بتواند مشکلات کشور را حل کند و چون هیچکدام نمی‌توانند مشکل را حل کنند بنابراین مردم نمی‌دانند چه کسی را انتخاب کنند.

اعلام کاندیداتوری احمدی نژاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه رفتار احمدی نژاد ادامه سیاست‌های مخرب او در گذشته است و الان هم نظرات او حرف‌های ضد انقلابی است و دوباره می‌خواهد جلب توجه کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها