کرونا دین نمی شناسد

باز ماندن حرم‌های مطهر یکی از عوامل مهم انتشار ویروس کرونا و معضلی اساسی شده است. در حالیکه عربستان، زیارت خانه خدا را ممنوع کرده، در ایران بر سر بستن یا نبستن حرم‌های مطهر جنجالی بزرگتر از خود ویروس به پا شده است.

کرونا دین نمی شناسد
اخیرا پس از شیوع ویروس کرونا در کشور نهادها و دستگاه های مرتبط از مردم خواسته اند که برای جلوگیری از شیوع بیشتر در منازل خود بمانند و از شرکت در تجمع‌ها و اماکن عمومی پرهیز کنند، این شرکت در تجمع‌ها خود می‌تواند شرکت در نمازهای جمعه و زیارت بقاع متبرکه را شامل شود، اما در پی این موضوع عده‌ای با راه‌اندازی یک چالش در فضای مجازی تصاویری را از زیارت نامتعارف ضریح این بقاع متبرکه منتشر کرده و مخالفت خود را با توصیه‌های بهداشتی نهادهای مسئول ابراز کردند.
البته در روزهای گذشته افرادی که مرتکب اقدام غیر متعارف در حرم حضرت معصومه (س) و حرم امام رضا (ع)شده بودند، بازداشت شدند.
جدای از این مسئله، باز ماندن حرم‌های مطهر که خود یکی از عوامل مهم انتشار ویروس کرونا است معضلی اساسی شده است. در حالیکه عربستان، زیارت خانه خدا را ممنوع کرده، در ایران بر سر بستن یا نبستن حرم‌های مطهر جنجالی بزرگتر از خود ویروس به پا شده است. 
جعفر محمدی در عصر ایران در این باره نوشت: جا دارد حرم های متبرکه مانند مزار حضرت عبدالعظیم حسنی، شاهچراغ، صالح بن موسی و سایر امامزادگان که نه تنها محل اجتماع انسانی اند که پدیده بوسه بر درگاه و ضریح نیز مختص آنهاست، برای اندک مدتی تعطیل شوند. باور کنید تلاش برای حفظ جان مردم، نه تنها به هیچ جای دین بر نمی خورد که دستور دین است.
تب کرونا در ایران
او ادامه داد: مشاور تولیت حرم حضرت معصومه (س)، حجه الاسلام سیدعلی‌ اکبر حسینی‌نژاد، درباره مطالبه تعطیلی موقت حرم برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا گفته است:
تعطیل کردن حرم چه ضرورتی دارد؟ مردم خودشان باید مراقب باشند. تعطیل کردن حرم پیام تلخی دارد، اینجا پناهگاه مردم است و نشستن مردم در گوشه‌ای از حرم و صحن، مشکلی پیش نمی‌آورد. حالا زائران به ضریح دست نزنند و لمس نکنند و معمولا زائران توجیه هستند و مراعات می‌کنند.
  •  تعداد زائران هم کم شده است... الان در حرم بیشتر خارجی‌ها، پاکستانی و هندی‌ها حضور دارند.
  • ممکن است این کار جو منفی ایجاد کند و مردم را بدتر بی‌پناه کند.
  • دشمن می‌خواهد با استفاده از این روش هراسی را در دل‌ها ایجاد کند و قم را شهری ناامن نشان دهد و انتقام همه شکست‌های خود را از قم بگیرد.
اما درباره این سخنان چند نکته مهم قابل توجه است:
 
  1. کسانی که مطالبه تعطیلی حرم دارند، اگر بیشتر از جناب حسینی‌نژاد مسلمان و معتقد نباشند، کمتر نیستند. اگر حرمی هست و تولیتی و مشاوری، به خاطر وجود ده ها میلیون شیفته اهل بیت(ع) در ایران است که شیفته خاندان پیامبر اسلام اند و از جمله حضرت معصومه (س) را بسیار دوست می دارند.
  2. برای اولین بار در ایران، ویروس کرونا در قم مشاهده شد و اولین قربانیان را از این شهر گرفت. اکثر کسانی هم که در ابتدای شیوع این بیماری در سایر شهرها به کرونا مبتلا شدند، مسافران قم بودند. این یک واقعیت است.
  3. پرسیده اند: "تعطیلی حرم چه ضرورتی دارد؟" و افزوده اند: "مردم خودشان باید مراقب باشند."
  4. واقعاً ایشان نمی دانند چه ضرورتی دارد؟ وزیر بهداشت اعلام کرد که کانون اصلی آلودگی کرونا هنوز قم است. 

تب کرونا در ایران

اصلی ترین محل قم نیز حرم است و مردم بنا به باورهایشان در و دیوار حرم و ضریح را می بوسند و همین می تواند عامل انتشار بیماری باشد. به جز حرم، کجای دنیا مردم جایی را بوسه می زنند؟

واقعاً این شد حرف که "مردم خودشان مراقب باشند"؟ اگر این گونه است که کل بساط پزشکی را برچینیم و بگوییم مردم خودشان مواظب باشند؟
در چین، شهری به عظمت ووهان را با 11 میلیون نفر جمعیت قرنطینه کردند. آن‌ها عقلشان نمی رسید بگویند چرا قرنطینه کنیم، مردم خودشان مراقب باشند؟!
واقعاً جا داشت که بعد از مشاهده اولین موارد کرونا در قم، این شهر قرنطینه شود یا دست کم محدودیت های شدیدی درباره رفت و آمد به این شهر لحاظ شود. ولی اینگونه نشد و اینک کار به جایی رسیده که وزیر بهداشت از مردم قم "خواهش" (!) می کند از شهر خارج نشوند و به دیگران توصیه می کند به این شهر نروند!
حالا که نخواستند یا نتوانستند قم را قرنطینه کنند چرا با تعطیلی موقت حرم مطهر مخالفت می کنند؟ و تازه میپرسند "چه ضرورتی دارد؟!"
  •  این چه عادتی است که در هر موضوعی پای دشمن را به میان می کشند؟ دشمن را چه به کرونا در قم؟ یعنی چه که دشمن می خواهد انتقام همه شکست‌های خود را از قم بگیرد؟ یعنی اگر رفت و آمد به قم ادامه پیدا کند، حرم را نبندند و خدای ناکرده افراد بیشتری از زائران و غیر زائران مبتلا به کرونا شوند، مانع از انتقام دشمن شده ایم؟ مردم خودمان را به خطر بیندازیم که مبادا دشمن فرضی از ما انتقام فرضی بگیرد؟! این چه استدلال نازلی است! 
  • ایشان با اشاره به این که الان تعداد زائر کم شده است می گوید: الان در حرم بیشتر خارجی‌ها، پاکستانی و هندی‌ها حضور دارند.
این خبر که الان اکثر زائران حرم خارجی‌هایی مانند هندی‌ها و پاکستانی‌ها هستند، اتفاقاً نگرانی را تشدید می کند چون واقعاً مشخص نیست این زائران از چه شرایط بهداشتی در کشورهای خود آمده اند و حتی برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که احتمالاً کرونا از طریق پاکستانی‌ها وارد قم شده است.
  •  جناب حجة الاسلام سیدعلی‌ اکبر حسینی‌نژاد و همکاران ایشان در آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) بهتر می دانند که حفظ جان انسان یا به قول فقها "نفس محترمه" چقدر مورد تاکید دین مبین اسلام است. از این رو، انتظار می رفت خودشان احتیاط شرعی و عقلی کنند و در تعطیلی موقت حرم پیش قدم باشند و نشان دهند که چقدر جان انسان ها و مشخصاً زائران برایشان اهمیت دارد نه این که برای باز نگهداشتن آن، دست به دامن توجیهات سطحی شوند.
  •  هرچند تمرکز این مطلب بر روی قم و حرم حضرت معصومه (س) است ولی همانگونه که سینماها، همایش‌ها، برخی مدارس و دانشگاه ها و ... به عنوان مراکز تجمع انسانی تعطیل شده‌اند، جا دارد حرم های متبرکه مانند مزار حضرت عبدالعظیم حسنی، شاهچراغ، صالح بن موسی و سایر امامزادگان که نه تنها محل اجتماع انسانی اند که پدیده بوسه بر درگاه و ضریح نیز مختص آنهاست، برای اندک مدتی تعطیل شوند. باور کنید تلاش برای جفظ جان مردم، نه تنها به هیچ جای دین بر نمی خورد که دستور دین است.

واکنش یک استاد حوزه به صحبت‌‌های آیت الله سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه

محمد عندلیب همدانی، استاد حوزه علمیه قم می گوید:
کسی گفته است حرم حضرت معصومه (س) دارالشفاء هست و بر روی زائران بسته نخواهد شد و مردم با رعایت امور بهداشتی به حرم مشرف شوند. 
با اعتقاد جازم به مقام بلند معنوی و الهی کریمه اهل بیت (س) به این آقا می گویم شما یک بار با چنین گفته‌هایی اسباب تمسخر دین و روحانیت شیعه را فراهم کردی، پیش خود گفتم شاید یک بار بی‌توجهی و بی‌تجربگی بوده اما این بار چه بگویم؟ این تذهبون؟!
 
تب کرونا در ایران

بیانیه تولیت آستان حضرت معصومه(س) در واکنش به مصوبه شورای تامین استان قم درباره کرونا

در بخشی از این بیانیه آمده است: آنچه که شورای تأمین در مصوبه خود به تاریخ ۵ اسفند ماه برای آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها تجویز کرد، تعطیلی نماز جماعت و ضد عفونی کردن مضجع شریف و اماکن مقدسه حرم بود!
اقدام و تجویزی که ناشی از عدم شناخت دقیق ساختارهای اصیل ایمانی تمدنی جهان اسلام است، ساختارهایی که از چند ده قرن گذشته از سوی عالمان و فقهای خاصه شیعه برای تطهیر و حراست از بیماری‌های واگیردار در اعتاب مقدسه بکار گرفته شده است.
در اینجا هشیاری مردم بصیر قم مانع اجرای این کار اشتباه و غیر ایمانی شد؛ همانطور که آیت الله سعیدی، نماینده ولی فقیه در استان قم و تولیت حرم کریمه اهل بیت(س) بیان داشت: «ما این حرم مقدس را دارالشفا می‌دانیم، دارالشفا یعنی مردم بیایند و از امراض روحی و جسمی شفا بگیرند. بنابراین باید اینجا باز باشد، باید با قوت مردم بیایند؛ البته ما احتیاط را هم شرط می دانیم و مسائل بهداشتی را هم رعایت می کنیم».
 
تب کرونا در ایران
 
ساختارهای شناختی معماری حرم مطهر نشان می‌دهد که علاوه بر الگوی حقیقی تقابل با کرونا که همان آرامش و سکینه عمومی است، سازه‌های حرم مطهر نیز در بالاترین سطح آنتی باکتریایی بوده و مانع از شیوع عمومی بیماری‌های واگیر دار و سد محکمی برای اپیدمی کرونا است. 
اما بعد از انتشار این بیانیه، وبسایت خبری آستان مقدس حضرت معصومه وابسته به تولیت حرم مطهر در واکنش به بازخوردهای مردم اینگونه نوشت: «به دنبال انتشار یادداشتی با عنوان «آرامش و سکینه عمومی تنها واکسن شناخته شده برای مقابله با یک اپیدمی/معماری ایمانی حریم فاطمی سد پولادین مبارزه با اپیدمی کرونا» در کانال و پایگاه خبری آستان مقدس، آستان مقدس برخی از شبهات و برداشت‌های نادرست مطرح شده که مدیریت روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس جوابیه‌ای را صادر کرده است.
این مطلب فقط یک «یادداشت» و نظر شخصی نویسنده بوده و مطرح شدن این مطلب به عنوان “بیانیه” آستان مقدس در برخی از رسانه‌ها کار نادرست و غیر اخلاقی است. البته با فرد خاطی که بدون هماهنگی های لازم “یادداشت” مذکور را بارگذاری کرده است برخورد خواهد شد.
محتوای این یادداشت برخلاف سیاست‌های رسمی آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) است چرا که میان آستان مقدس و شورای تامین استان قم در مناسبت های مختلف، همکاری‌های بسیاری رقم خورده است.
مسئولان آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها همانند دیگر مسئولان استان و کشور به ویژه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قم و وزارت بهداشت و درمان به فکر سلامت زائران بوده و تاکنون نیز برای جلوگیری از شیوع کرونا اقدامات مختلفی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
ناگفته نماند که بارگاه مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها سال‌هاست که پناهگاه مردم بوده و ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت(ع) و گرفتاران زیادی با توسل به ایشان دردها و مشکلات خود را رفع کرده‌اند.»
بعد از تمام واکنش ها، باز هم تولیت حرم حضرت معصومه (س) - آیت الله سید محمد سعیدی - در پاسخ به درخواست های مکرر متخصصان و مردم برای تعطیلی موقت حرم می گوید که مردم در اینجا شفا می گیرند و باید بیایند و با قوت هم بیایند.
عجیب‌تر اینکه مشاور ایشان شیوع کرونا در قم را به دشمنان نسبت می دهد و وایرال شدن فیلم لیس زدن ضریح توسط برخی مردم را اینگونه توجیه می‌کند: آنها می‌خواهند با این کار از قم انتقام بگیرند، مشخص است که افراد نادانی تحت لوای دینداری و حب اهل بیت (ع) مقابل ضریح حضرت معصومه(س) و پنجره فولاد حرم حضرت امام رضا(ع) ایستادند و جلوی دوربین موبایل ضریح را لیس می‌زنند تا مثلاً علاقه خود به اهل بیت (ع) و دروغین بودن احتمال انتقال کرونا در این اماکن را ثابت و صد البته زمینه وهن دین و باورهای مذهبی مردم را فراهم کنند.
ریشه این کارهای سبک سرانه و غیر متعارف (حتی در شرایط عادی هم کسی ضریح را لیس نمی زند) را باید در ادبیات برخی روحانیون دانست. به رغم آنکه متخصصان هشدار می دهند که اماکن پر تراکم به عنوان کانون های شیوع و انتقال بیماری کرونا باید تعطیل شوند، ناگهان می بینیم که تولیت حرم حضرت معصومه (س) بیانیه‌ای عجیب می دهد که سازه‌های حرم آنتی باکتریال ست. آن هم بدین شرح: "سازه های حرم مطهر نیز در بالاترین سطح آنتی باکتریایی بوده و مانع از شیوع عمومی بیماری‌های واگیردار و سد محکمی برای اپیدمی کرونا است."
جالب اینکه تولیت مذکور از شورای تامین قم نیز انتقاد می کند که چرا گفته اید نماز جماعت در حرم تعطیل و ضریح ضد عفونی شود؟!
" آنچه که شورای تأمین در مصوبه خود به تاریخ ۵ اسفند ماه برای آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها تجویز کرد، تعطیلی نماز جماعت و ضد عفونی کردن مضجع شریف و اماکن مقدسه حرم بود! اقدام و تجویزی که ناشی از عدم شناخت دقیق ساختارهای اصیل ایمانی تمدنی جهان اسلام است، ساختارهایی که از چند ده قرن گذشته از سوی عالمان و فقهای خاصه شیعه برای تطهیر و حراست از بیماری‌های واگیردار در اعتاب مقدسه بکار گرفته شده است."
واقعاً شرم آور است که در قرن بیست و یکم و در حالی که افتخار اسلام و تشیع همواره این بوده است که به عقل بها می‌دهد و نظر متخصصان را ارجمند می‌شمارد، عده ای در لباس روحانی این گونه در برابر عقل و علم ایستاده اند. حال اگر تنها یک بحث نظری صرف بود، باز می شد از کنارش گذشت ولی واقعیت این است که این تقابل، علناً به جان انسان ها مربوط است. حال بماند که در آن بخش، ادعایی شگفت انگیز و باعث سرافکندگی نوشته اند: سازه های حرم خاصیت آنتی باکتریایی دارند! از اینکه یک سازه چگونه می تواند آنتی باکتریال باشد می گذریم و آقایان را به این نکته توجه می دهیم که کرونا، اساساً باکتری نیست و ویروس است و این دو، دو چیز متفاوتند!
بعد هم که موج انتقادات بالا گرفت، نوشتند که آنچه در سایت تولیت حرم منتشر شده، نظر شخصی یک نفر بوده است اما مگر در همان بیانیه عین حرف های تولیت حرم بدین شرح منتشر نشد: «ما این حرم مقدس را دارالشفا می دانیم، دارالشفا یعنی مردم بیایند و از امراض روحی و جسمی شفا بگیرند. بنابراین باید اینجا باز باشد، باید با قوت مردم بیایند؛ البته ما احتیاط را هم شرط می دانیم و مسائل بهداشتی را هم رعایت می‌کنیم».
جدای از تمام جنجال‌های قم، در این میان باید به نیکی از تولیت حرم حضرت امام رضا (ع) - آیت الله احمد مروی - یاد کنیم که صراحتاً اعلام کرد: در پی ورود ویروس کرونا به کشور و امور بهداشتی پیرامون آن، در حوزه حرم مطهر امام رضا (ع) تابع نظر وزارت بهداشت هستیم.
این همان چیزی است که از روحانیت شیعه انتظار می رود: احترام به نظر متخصصان و نگرانی برای جان مردم.
ای کاش آیت الله مروی، تماسی با آیت الله سعیدی بگیرند و ایشان را دراین باره توجیه کنند. شاید بعد از آن، افرادی که واقعاً معلوم نیست دوست نادانند یا دشمن دانا و فرصت طلب، کمپین لیسیدن ضریح و انتشار فیلم آن در فضای مجازی راه نیندازند و بیش از پیش، دنیا را به ما نخندانند.
آقایانی که داعیه تبلیغ دین دارید! این روزها هم تمام می شود و تنها می ماند قضاوتی که از عملکرد شما در اذهان عمومی شکل می گیرد و در تاریخ می ماند. برای اسلام، آبرو بخرید نه این که با حرف های نامعقول، "وهن دین" کنید.
 
روزنامه جمهوری اسلامی نیز در مورد جدی بودن اوضاع اینگونه نوشت: از مشهد خبر می‌رسد در داروخانه‌ها و مراکز فروش تجهیزات پزشکی این شهر هیچگونه ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده وجود ندارد و فروشندگان با نصب دست‌نوشته‌هایی از مردم خواسته‌اند در این خصوص سؤال نکنند.
انتظار اینست که مسئولین قبل از اینکه این شهر به کرونا آلوده شود هرچه سریعتر این محصولات را به مشهد برسانند. همچنین علی‌رغم اطلاع‌رسانی‌های مکرر، حرم مطهر رضوی مملو از زائر می‌باشد که برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا لازم است در این زمینه هم تدابیری اندیشیده شود.
همچنین در قم، عده‌ای هنوز ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند و با رفت‌وآمدهای زیاد در خیابان‌ها و حتی برگزاری تجمعات برخلاف توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا عمل می‌کنند. قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قم می‌گوید از روز یکشنبه از خروج افراد مشکوک به کرونا از شهر قم جلوگیری می‌شود. به گفته وی، همکاران دانشگاه علوم پزشکی قم در خروجی‌های شهر قم مستقر و با تب‌سنج، افراد را کنترل خواهند کرد و از خروج افراد دارای علائم کرونا جلوگیری خواهد شد و این قبیل افراد، قرنطینه خواهند شد. اما گزارش هایی به دست ما رسیده که می گوید این اتفاق نیفتاده است. 
 

آن کس که با کرونا باعث مرگ شده باید دیه بپردازد

در کنار جدی نگرفتن‌های برخی افراد، آیت الله مکارم در سؤالی که راجع به افراد منتقل کرونا پرسیده بودند دیه را واجب دانست. 
 
تب کرونا در ایران
به گزارش شفقنا متن پرسش وپاسخ مطرح شده بدین شرح است:
س: چنانچه بر اثر سهل انگاری افراد مبتلا به بیماری های واگیردار و عدم توجه به رعایت بهداشت، این بیماری به دیگران سرایت کند و موجب بروز خسارت گردد، آیا ضامن هستند؟
پاسخ: در صورتی که این کار سبب ابتلای به بیماری خطرناک منتهی به مرگ می شود دیه تعلق می گیرد و آن کس که باعث شده باید دیه را بپردازد و اگر فقط هزینه درمانی سنگینی دارد آن را باید بپردازد.‌
 

روحانیِ کتاب‌سوز: ضریح رضوی ضد ویروس است!

عباس تبریزیان از مدعیان طب اسلامی که با آتش زدن کتاب پزشکی هاریسون حاشیه‌ساز شده بود، هم وارد قائله شده و هر چند روز با ارائه راهکارهای چون مالیدن روغن بنفشه و صله رحم به مردم، همه را مسخره کرده است.
تب کرونا در ایران
او به تازگی در اظهارنظری قابل تامل گفته است: جنس ضریح حرم امام رضا (علیه السلام) و حضرت معصومه (س) از نقره است و نقره قوی‌ترین میکروب‌کش با هزار سال سابقه است.
کانال تلگرامی عباس تبریزیان در این رابطه نوشت:
علاوه بر مسائل معنوی زیارت حرم حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س)، خوب است این مورد را هم به مسئولان وزارت بهداشت تذکر بدهیم که نقره یک میکروب کش و ضد عفونی کننده قوی است.
 
تب کرونا در ایران
نقره ها در واقع به دلیل خاصیتی که دارند شاید صدها بار بیشتر از دیگر ضدعفونی کننده ها موثر باشند.
استفاده از نقره در ضد عفونی کردن بیش از هزار سال سابقه دارد.
پس بهتر نیست دست به نقره های ضریح بکشیم تا هم متبرک شویم و هم میکروب‌های دستهایمان را نابود کنیم.
تبریزیان شیاد طب موسوم به اسلامی برای تجمع در یکی از صحن‌های حرم امام رضا فراخوان داده است. آن هم بدون هیچ گونه واکنشی از جانب دستگاه قضایی کشور!
 

خشکه مقدس ها همیشه به دین ضربه می‌زنند

پاسخ عضو جامعه روحانیت مبارز شاید بتواند کمی برخی را به فکر فرو برد: خشکه‌مقدس‌ها همیشه به دین ضربه می‌زنند و متاسفانه آن‌طور که لازم است تذکر و اخطار هم نمی‌گیرند.
حجت الاسلام سید رضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، اظهار داشت: سال ۹۸ به بدترین شکل ممکن رو به پایان است. چنانچه اسفند ماه یک کانون امتحان، آزمایش، آموزش و انتخاب ویژه است تا همه بدانیم چطور به کرونا واکنش نشان دهیم. نکته روشن این است که انسان در هر شرایطی باید شایستگی و بایستگی خودش را به خوبی نشان دهد.
این چهره حوزوی گفت: به طور کلی باید از افراط و تفریط جداً پرهیز کنیم. دوری از افراط و تفریط یعنی اینکه مقدسات جای خودش را دارد، نظافت هم جای خودش را و بهداشت و قانون هم باید حتماً رعایت شود. حرم همه ائمه معصومین جایگاهی باارزش و بسیار محترم است، اما اینکه در زیارت به لیسیدن ضریح اقدام کنیم،‌ کاری من‌درآوردی است که فقط از خُشکه‌مقدسان احمق برمی‌آید.
اکرمی افزود: انسان به امام یا امامزاده احترام می‌گذارد و از ایشان طلب کمک می‌کند. اما اینکه برای نشان دادن ارادت، بهداشت زیر پا گذاشته شود بار دیگر می‌گویم، فقط یک احمق می‌تواند وقتی توصیه می‌شود از یکدیگر یک متر فاصله بگیریم، برود و ضریح را لیس بزند.
او اضافه کرد:‌ فیلم‌های چنین صحنه‌هایی در جهان پخش می‌شود و آنها با این کارها دین را قضاوت می‌کنند که همین نشان می‌دهد،‌ این قبیل کارها چقدر بد و کریه هستند.
سید رضا اکرمی در پایان صحبت‌هایش گفت‌: خُشکه‌مقدس‌ها همیشه به دین ضربه می‌زنند و متاسفانه آن‌طور که لازم است تذکر و اخطار هم نمی‌گیرند.
۲ ماه تا ۲ سال حبس مجازات کسانی که در بقاع متبرکه اقدام غیرمتعارف داشتند
بعد از تمام جنجال های به پا شده از لیسیدن ضریح و نبستن حرم‌های مطهر، حجت الاسلام حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در واکنش به برخی رفتارهای نامتعارف افراد در زیارت بقاع متبرکه با توجه به شرایط فعلی کشور گفت: این موضوع از موارد نشر اکاذیب است چرا که نشر اکاذیب نشر دروغ علیه شخص یا نشر یک موضوع خلاف واقع در جامعه است که بتواند علیه افراد یا نهادهای رسمی تاثیر بگذارد.
وی افزود: نشر این گونه اعمال که شاهد آن بودیم نشر یک کار خلاف واقع علیه نهاد رسمی یعنی دولت است، چرا که دولت تصمیم گرفته است با تشکیل ستادی از شیوع این ویروس در جامعه جلوگیری کند، پس افرادی که به این رفتارهای نامتعارف دست می زنند و این موضوع را منتشر می کنند با نشر این کذب و این امر خرافه علیه مقامات رسمی کشور کار خلاف واقع انجام می دهند؛ در این خصوص برای این افراد مجازات از دو ماه تا دو سال زندان و تا ۷۴ ضربه شلاق در نظر گرفته می شود.
 

احیا و اقامه بیش از یک هزار مسجد در شهر مقدس مشهد

به دنبال تداوم تمهیدات بهداشتی و پزشکی برای پیشگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا در شهرها و استان‌های کشور و برگزار نشدن نماز جمعه این هفته مشهد، حجت الاسلام علم‌الهدی در قالب دومین خطبه مکتوب، نکاتی را بیان کردند.
متن دومین خطبه مکتوب به شرح زیر است:
السلام علیکم و رحمه‌الله
بسم‌الله الرحمن الرحیم
با توجه به اینکه این هفته، دومین هفته‌ای است که نماز جمعه با اعلام شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه تعطیل شده است، بنده بر خود لازم می‌دانم نکاتی را به نمازگزاران همه هفته عرض کنم:
پیشامد و گسترش بیماری کرونا در کشور، نمایشی از ایثارگری عزیزان انقلابی را در برابر بینش جهانیان قرار داد. جهادگران عرصه‌های پزشکی و بهداشتی در ابعاد مختلف، در جبهه مبارزه با این ویروس خطرناک فراگیر فداکاری می‌کنند و با اخلاص، در درگاه خدا ارزشمندترین عبادات را در روزها و شب‌های ماه رجب به‌جا می‌آورند. امید است این عزیزان در تبار مخاطبان «این الرجبیون» قرار گیرند.
با انتشار عرایض بنده در مصاحبه با صداوسیمای خراسان رضوی، در رسانه‌ها و فضای مجازی اشتباهی برای برخی افراد از جمله آشنایان گذشته بنده، پیش آمد که از این مطالب به تغییر روش تعبیر نموده‌اند؛ در حالی‌ که نظر و شیوه حقیر تغییری نکرده است و آنچه در گذشته مورد انتقاد من بوده و هم‌اکنون هم بر آن ثابت هستم، این است که در پی پیشامد و گسترش این بیماری، عکس‌العمل مسئولین، بی‌تفاوتی و حذف صورت مسئله در مدیریت‌های فرهنگی و اقتصادی کشور است.
امروز متأسفانه فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و دینی جامعه به‌صورت منفعلانه، به تعطیلی کشیده شده است و مسئولان اداره این امور، مدیریت خود را با تعطیل کردن و دربستن‌های انفعالی اجرا کرده‌اند.
بر اساس آنچه مورد نظر کارشناسان و متخصصین پزشکی و بهداشتی است، مبدأ انتشار این ویروس، اجتماعات و ارتباطات اشخاص است؛ اما این به معنی توقف همه فعالیت‌های اجتماعی که مردم غیور و انقلابی ما را پای این نظام و انقلاب نگه می‌دارد، نیست؛ بلکه می‌شود این قبیل برنامه‌ها را در قالب پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی و پزشکی اجرا کرد.
نمونه این فعالیت‌های هماهنگ، احیا و اقامه بیش از یک هزار مسجد در شهر مقدس مشهد و اجرای برنامه‌های حساب‌شده در مدیریت حرم مطهر و صحن‌های عتبه مقدسه امام هشتم (ع) است. چه خوب است مدیران مسئول کشور نسبت به‌ تمامی برنامه‌های اجرایی و عملیاتی کشور از جهادگران مخلص جامعه پزشکی پیروی کرده مجاهدانه در احیای فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی فعالیت نمایند و الگویی برای تمام جوامع درگیر با این عارضه در جهان شوند.
قابل توجه عزیزان انقلابی عرصه مقاومت در استکبارستیزی، استکبار جهانی به سرکردگی شیطان کبیر، آمریکا، از موج فراگیر اسلام در جهان به وحشت افتاده و از کنترل آن عاجز مانده است. بنابراین به آخرین طرح شیطانی خود که نسل‌کشی مسلمانان است، دست زده و در اجرای این طرح شوم، درصدد استخدام مزدورانی سرسپرده برآمده است.
کشور گسترده هند با سابقه ریشه‌دار در فرهنگ‌سازی به‌وسیله دستگاه حاکمه مزدور، میدان جولان این توطئه شیطانی قرار گرفته است و این ننگ و عار برای ملت فرهنگ‌دوست و فرهنگ‌ساز هند که روزی الگوی استعمارستیزی با پیشوایی قهرمانی نامدار همچون گاندی بوده‌اند و امروز کشورشان به‌وسیله حکام کافر و بیگانه‌پرست غرب‌زده، بازیچه اسلام‌ستیزی شیطان بزرگ بشریت قرار گرفته و کشتارگاه پیر و جوان و زن و کودک بی‌گناه مسلمان واقع شده، مایه بسی تأسف است.
والسلام علیکم و رحمه‌الله
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها