هر کاری برای ناکامی برجام

هر کاری برای ناکامی برجام

 

سیدقائم موسوی

تحلیلگر سیاسی

بعد از وقفه‌ای که در مذاکرات هسته‌ای ایجاد شده بود، تحرکاتی از سوی اروپاییان و یکی دو کشور منطقه‌ای برای احیاء برجام صورت پذیرفت. در مقابل مخالفان از سرگیری مذاکرات نیز بیکار نبودند و جست و خیزهایی برای بی اثر کردن این کوشش‌ها داشته‌اند.

 

مشخصاً تلاش‌های انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بازداشت موقت او در آلمان روبرو شد. اقدامی غیرمعمول در بازداشت نیروی دارای مصونیت دیپلماتیک با پاسپورت مأموریت اروپایی در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا.

 

بعد از آن سخنان وزیر امور خارجه قطر بعد از دیدار امیر این کشور از ایران و رایزنی یا مقامات جمهوری اسلامی است. این سخنان به گونه‌ای منتشر شدند که گویی جمهوری اسلامی بنا دارد از خطوط قرمز خودش عقب نشینی کند و بر همین اساس با واکنش وزارت امورخارجه نیز مواجه شده است.

 

مسئلهٔ بعدی ترور یکی از پرسنل سپاه در یکی از خیابان‌های تهران در آستانهٔ خوشبینی‌ها برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای است. بلافاصله اسرائیل به تمام سفارتخانه‌هایش هشدار آماده باش داده است. البته آن‌ها بدشان نمی‌آید که جمهوری اسلامی بی درنگ پاسخ دهد تا سطح منازعه و کلاف برجام از آنچه هست، پیچیده‌تر شود.

 

امروز (دیروز) آقای رییسی به عمان رفت جایی که گمان می‌رود فیلتر تسهیل کننده‌ای در کنار اروپا و قطر برای احیاء برجام باشد. ترکیب تلاش این سه محور برای نزدیکی طرفین منازعه و همچنین دست و پا زدن‌های مخالفان برای نابودی برجام بایستی جمهوری اسلامی را به نقطه‌ای رسانده باشد که گریزی از برجام وجود ندارد، آن‌هم در بحبوحهٔ آشفتگی‌های اقتصادی داخلی و رقابت‌های جدید در حوزه‌های انرژی!

 

دیگر اهرم تخفیف‌ها هم برای صادرات حداقلی انرژی کارساز نیست؛ چرا که رقیب تازه نفس در تخفیف‌ها دست و دل بازتر عمل می‌کند. روسیه همه جا سایه به سایهٔ ماست!

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها