ایلان ماسک؛ مرد هزار چهره

ایلان ماسک؛ مرد هزار چهره

علی علی پور فلاح پسند

تحلیلگر اقتصاد

به عنوان الگوی موفق کارفرینی در اذهان عمومی شناخته می‌شود. کمتر کسی است که نداند خودروهای نوآورانه تسلا و اینترنت ماهواره‌ای استاکس‌نت محصولات متعلق به شرکت آقای ماسک هستند. ایلان فعالیت تجاری خود را به همراه برادرش با راه‌اندازی شرکت Zip2 شروع کرد. پس از سال‌ها فعالیت در صنایع گوناگون اعم از نرم افزاری، تکنولوژی‌های مالی و خودروسازی، وی بالاترین میزان ثروت انباشته در سال ۲۰۲۲ میلادی  را به خود اختصاص داد. در کنار ثروت قابل توجه مالی، موضع‌گیری‌های یکی از ثروتمندترین انسان‌های کره خاکی در رابطه با جنگ، دنیاگیری کرونا، انتخابات و ...، عامه‌پسندانه، دقیق و حساب شده و گواهی بر قدرت تحلیل و هوش بالای وی در شناخت رفتار و ذائقه نسل جدید است. کمک به جنگ زدگان و حمایت از حقوق و بشر از طریق اینترنت ماهواره‌ای، تولید خودروهای تمام الکتریکی تسلا برای حفاظت از محیط زیست، پرده برداری از طرح‌های ساخت شهرک‌های فضایی برای نجات نوع بشر در آینده و به طور کلی معرفی، بازاریابی و تبلیغ محصولات نوآورانه از طریق مسائل روز دنیا سیاست کلی ایلان است. برخی از اظهارنظرهای اخیر ایلان در رابطه با کرونا، جنگ اوکراین و سیاست کشورها، متفکران حوزه‌های گوناگون را شگفت زده و این پرسش را در ذهن‌ها پدید آورده است که به واقع هدف از اقدامات و اظهارنظرهای این‌چنینی از سوی فرزند یک نظام سرمایه‌سالار با چه مقاصدی صورت می‌گیرد؟

++ ایلان و دنیاگیری کرونا

 

چندی پس از اعلام دنیاگیری کرونا بنیاد ایلان ماسک خبر کمک ۵ میلیون دلاری وی به محققان بوستون آمریکا با هدف تولید واکسن کرونا را منتشر کرد. 

شرکت اسپیس اکس ایلان ماسک در ماه می سال ۲۰۲۰ برای جلوگیری از ابتلای فضانوردان ناسا به ویروس کرونا چند هفته پیش از ارسال آن‌ها به فضا تصمیم به اتخاذ اقدامات احتیاطی برای حفاظت از آن‌ها نمود.

ایلان ماسک با آزمایش خون ماهیانه حدود ۴۰۰۰ نفر از پرسنل شرکت اسپیس اکس برای امور پزشکی و تحقیقاتی مرتبط با ویروس کرونا موافقت کرد.

دست گیری شرکت تسلا متعلق به ایلان ماسک از شرکت مدترونیک (Medtronic) در مواجهه با بحران کمبود دستگاه تنفس مصنوعی.

++ ایلان و جنگ اوکراین

ایلان ماسک تأکید کرد که «چنین جنگی در مقطع و عصر کنونی باورنکردنی است». «ما نمی‌توانیم به پوتین اجازه دهیم تا بر اوکراین تسلط یابد.»

ایلان در رابطه با کاهش قدرت پوتین و خودکفایی آلمان و اتحادیه اروپا در حوزه انرژی تأکید کرد که: «نه تنها مخالف برچیدن نیروگاه‌های هسته‌ای است بلکه، به اعتقاد وی فعالیت نیروگاه‌هایی که به حالت تعلیق درآمده‌اند باید از سر گرفته شود.»

در راستای حمایت از شهروندان، شرکت اسپیس اکس هزاران کیت اینترنت استارلینک به اوکراین ارسال کرد. به این ترتیب ایلان ماسک پوتین را به مبارزه تن به تن طلبید!

++ ایلان و حکومت‌ها

 

ایلان ماسک در رابطه با نقش هوش مصنوعی و روبات‌ها در آینده دنیا اینگونه اظهارنظر کرد: «مادامی که جوامع بوسیله روبات‌ها و نظام‌های مبتنی بر هوش مصنوعی گسترش می‌یابند، ادغام فیزیکی انسان‌ها با ماشین‌ها یک راهکار پیش رو است.» به اعتقاد وی «آینده بشریت در گروی ادغام کشور آمریکا با ماشین‌ها است.»

وی در واکنش به عدم استفاده از ماسک توسط اعضای گروه طالبان که در تصویری در توییتر منتشر شده بود، اینگونه اظهارنظر کرد: «آیا آن‌ها (اعضای طالبان) می‌دانند نوع دلتا ویروس کرونا چیست؟»

پس از سرنگونی رئیس جمهور بولیوی در سال ۲۰۲۰ میلادی، ایلان ماسک عنوان کرد: «ما بر علیه هر کسی که بخواهیم کودتا می‌کنیم! او بیان کرد: سرمایه‌داران می‌توانند هر دولتی را که بخواهند سرنگون کنند!»

ایلان در صدمین سالگرد حزب کمونیست چین، شکوفایی اقتصادی این کشور را ستود. 

وی عامل بروز جنگ جهانی سوم را اینگونه تشریح کرد: «جلوگیری از دستیابی کره شمالی به بمب اتم نمی‌تواند جلوی بروز جنگ جهانی را بگیرد». «رقابت در دستیابی به بازوان هوش مصنوعی به سردمداری روسیه و چین احتمالاً عامل بروز جنگ جهانی سوم خواهد شد.»

پس از ارسال موفق ماهواره فالکون ۹، ایلان ماسک عنوان کرد که؛ «هدف بعدی وی ارسال تمام کشورهای خاورمیانه به مریخ است.» وی تصریح کرد که «احمقانه و طنز به می‌رسد اما، تمام اهالی خاورمیانه احمق هستند! پس چه اهمیتی دارد؟!»

++ ایلان به چه می اندیشد؟

یقیناً، ایلان از تأثیر اظهارنظرهای جنجالی خود بر رفتار فعالین بازار باخبر است. توئیت ایلان در سال ۲۰۱۸ و در بازه زمانی معاملات بازار بورس با عنوان: «من مایل به فروش مالکیت شرکت تسلا با قیمت ۴۲۰ دلار به ازای هر سهم هستم» موجب شد تا قیمت پایانی روز هر سهم این شرکت ۱۱٪ افزایش یابد.  وی در توییتی دیگر در سال ۲۰۲۱ در مورد سرمایه‌گذاری در رمز ارزها، بهای این دارایی دیجیتالی را ۲۰٪ افزایش داد.

در اوایل همین سال ایلان ماسک با اضافه کردن «هشتگ بیت کوین» به قسمت بیوگرافی توییتر خود موجب افزایش ۱۴ درصدی قیمت این رمز ارز شد. ایلان هوش بالایی در درک نیاز و رفتار مخاطبان خود دارد.

 شناخت، رصد و تحلیل عمیق وی از عوامل اقتصادی تأثیرگذار بر رفتار آحاد جامعه در ساختارهای جهانی سرمایه محور موجب شده است وی نقش پررنگ و تأثیرگذاری در موفقیت صنایع گوناگون همچون: خودروسازی، هوا و فضا، نقل و انتقال پولی، تکنولوژی و رمز ارزها ایفا کند.

 نکته جالب توجه دیگر واکنش‌ها و اظهارنظرهای جهان‌شمول و متفرقه وی در رابطه با رویدادهای بااهمیت جهانی است. تأثیرگذاری اظهارنظرهای ایلان ماسک بر رفتار مخاطبان به پشتوانه ابزارها و اصولی مشخص صورت می‌گیرد. اقدامات و نمایش‌های تبلیغاتی وی در تسهیل جریان پولی با تأسیس بانک‌ها و موسسات مالی؛ حرکت هم‌راستا با ذائقه و رفتار آحاد جامعه؛ پرچم‌داری در حوزه‌های نوآورانه و تکنولوژی محور؛ حمایت بی چون و چرا و سراسری از حقوق بشر و محیط زیست، شعارهای حمایتی از حقوق مستضعفان و تلاش برای در اختیار گرفتن رسانه‌های اجتماعی تماماً گواه از این حقیقت است که ایلان حفظ جایگاه قدرت را در گروی استفاده از ابزارها و روش‌هایی می‌بیند که محبوبیت و اعتماد عمومی در یک سیستم سرمایه سالار را برای او به ارمغان آورد. از این منظر، دور از انتظار نیست که آقای ماسک برای حفظ و ادامه جایگاه به زودی پا به عرصه سیاست گذارد.

گویا ایلان ادامه روند موفقیت خود را در قالب رویای تبدیل شدن یک فعال اقتصادی موفق به یک سیاستمدار محبوب و سرمایه‌دار جستجو می‌کند. با این پیش فرض تحلیل اظهارات و اقدامات چالش برانگیز او نمایانگر دورخیز وی برای کسب مناصب سیاسی در آینده‌ی نه چندان دور آمریکاست.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها