قطع عملیات نظامی در یمن 

قطع عملیات نظامی در یمن 

 سیف الرضا شهابی

تحلیلگر سیاسی

 

در بحبوحه جنگ اوکراین که مدتی است در صدر اخبار جهانی و خصوصا شبکه‌های خبری آمریکا و کشورهای اروپائی قرار گرفته و سعی دارند تا با اخبار داغ اوکراین توجهات را به این کشور معطوف دارند خبر خوب و خوشی فضای رسانه را به خود اختصاص داد و آن خبر اظهار نظر آقای "هانس گروند برگ" فرستاده سازمان ملل به یمن بود. نامبرده  اظهار داشته: "طرف‌های یمن موافقت کردند از شنبه شب مورخ ۱۳ فروردین ۱۴۰۱  برای مدت دو ماه تمام عملیات  نظامی از جمله حملات هوائی– زمینی و دریائی در داخل یمن و مرزها و همچنین علیه ورود کشتی‌های نفتی به بنادر "الحدیده" را قطع کنند و پروازهای تجاری به فرودگاه صنعا پایتخت یمن از سر گرفته شود."

 اگر موافقت فوق از سوی طرفین مناقشه در یمن به طور کامل به اجرا دربیاید نوید بر قراری صلح در کشوری است که از سال ۱۳۹۵ مورد تهاجم عربستان و کشورهای ائتلاف قرار گرفته و تاکنون زیرساخت‌هایش نابود و تخریب شده و هزاران نفر از اقشار مختلف مردم آنجا کشته یا مجروح شدند. نگارنده این یادداشت در سال‌های نخستین دهه هشتاد شمسی، سفری به کشور یمن داشته و از نزدیک این کشور را دیده، یمن کشوری محروم است که به علت فقر اقتصادی، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس علیرغم میل باطنیشان حاضر نشدند این کشور را به عضویت شورای مزبور در بیاورند و تصمیم گرفته بودند تا با کمک‌های اقتصادی سبب رشد اقتصادی یمن شوند تا بعد از رسیدن به رشد لازم به عضویت در بیاید. 

درگیری داخلی یمن، حلقه‌ای از زنجیره درگیری‌هایی است که بعد از به اصطلاح "بهار عربی" شروع شد و در ابتدا جنبه داخلی داشت. گرچه بعد از مدتی به علت دخالت دیگر کشورها ابعادی گسترده پیدا کرد و دخالت نظامی عربستان که همواره یمن را حیاط خلوت خود به حساب می‌آورده از یک سو، و همکاری جمهوری اسلامی ایران با حوثی‌های یمن از دیگر سو، سبب شد تا جنگ‌های داخلی یمن ابعاد گسترده پیدا کند و برقراری آتش بس و صلح را با پیچیدگی‌هایی مواجه سازد و هر روز آتش جنگ و درگیری بر افروخته‌تر شود. تا جایی‌که کمتر روزی بود که عربستان و امارات متحده عربی بعضی از مراکز یمن که در اختیار "حوثی"ها قرار دارد را بمباران نکنند. متقابلا حوثی‌ها با دست پیدا کردن به جنگ افزارهای نظامی در مقام تلافی بر نیایند و تاسیسات نظامی و اقتصادی و نفتی عربستان و امارات مورد حملات بهپادی و ...قرار ندهند و حاصل جمع درگیری‌های چند سال اخیر، این نتیجه را برای دو طرف حاصل کرد که فعلا عملیات نظامی و حملات را متوقف کنند تا شاید به آشتی دست پیدا کنند. عربستان متوجه این واقعیت شد از یک طرف، در دولت و دستگاه دیپلماسی "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا از جایگاه دوران ترامپ برخوردار نیست و از طرف دیگر، افزایش شدت حملات حوثی‌ها به اقتصاد و اعتبار سیاسی و نظامی ریاض  آسیب خواهد رساند. بهتر آن است که به جای حملات هوائی، درهای مذاکره در روی زمین را بگشاید و  شاید از مخمصه یمن رهایی یابد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها