چند رویداد فضایی هیجان انگیز در سال ۲۰۲۰

در سال ۲۰۲۰ چندین پرتاب فضایی با هدف‌های متفاوت روی خواهد داد که می‌تواند دستاورد‌های منحصربه فردی برای دانشمندان و علاقه‌مندان به رویداد‌های نجومی باشد.

چند رویداد فضایی هیجان انگیز در سال ۲۰۲۰

کارشناسان دو شرکت اسپیس ایکس و بوئینگ درنظر دارند در سال جدید میلادی کپسول‌های فضایی کرو دراگون و استارلاینر را مورد آزمایش قرار دهند.

شرکت اسپیس ایکس در نظر دارد درسال ۲۰۲۰ کپسول فضایی کرو دراگون با سرنشین انسانی را به فضا ارسال کند. کپسول فضایی استارلاینر شرکت بوئینگ در واپسین روز‌های سال ۲۰۲۰ به فضا پرتاب شد، اما به دلیل مشکل در تنظیم سوخت و کمبود سوخت موشک نتوانست به سفر خود به سوی ایستگاه فضایی بین المللی ادامه دهد و به ناچار کارشناسان ماموریت را لغو و کپسول را به زمین بازگرداندند.

اولین پرتاب فضایی سال ۲۰۲۰، به ماموریت مدارگرد خورشیدی، تعلق دارد که قرار است در تاریخ ۵ فوریه از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال درفلوریدا به فضا پرتاب شود.

قرار است این فضاپیما در مدار سیاره عطارد برای بررسی ستاره خورشید قرار بگیرد. ماهواره مدارگرد خورشیدی در ماموریت خود به عملکرد ستاره خورشید می‌پردازد. انتظار می‌رود این ماموریت حدود ۷ سال به طول بینجامد. درماه جولای سال میلادی امسال، سیاره مریخ به نزدیک‌ترین فاصله از زمین درمدار خود می‌رسد که این بهترین موقعیت برای انجام ۴ ماموریت فضایی به سوی سیاره سرخ خواهد بود.

در تاریخ ۱۷ جولای، مریخ نورد رباتیک مارس ۲۰۲۰ ناسا برای کشف نشانه‌هایی از حیات درسیاره سرخ به فضا پرتاب می‌شود. همچنین مریخ نورد روزالیند فرانکلین آژانس فضایی اروپا و روسیه هم در تاریخ ۲۵ جولای به سوی سیاره مریخ پرتاب خواهد شد.

در ماه جولای، کشور امارات متحده عربی اولین ماموریت سیاره مریخ با نام Hope mars را از کشور ژاپن انجام می‌دهد، کشور چین هم یک مریخ نورد کوچک را به سوی این سیاره پرتاب خواهد کرد. اولین پرتاب ماهواره کوچک سازمان تحقیقات فضایی هند اوایل سال ۲۰۲۰ انجام خواهد شد. شرکت اسپیس ایکس در نظر دارد در سال ۲۰۲۰ مجموعه‌ای جدید از ماهواره‌های استارلینک را برای تکمیل شبکه اینترنت فضایی خود به فضا ارسال کند.

کارشناسان اسپیس ایکس اعلام کرده اند امکان دارد تا ۴۲۰۰۰ ماهواره در نهایت به فضا پرتاب شود. بسیاری از کارشناسان و محققان علوم فضایی اعلام کرده اند ارسال این تعداد ماهواره به مدار کره زمین می‌تواند سبب ایجاد آلودگی نوری در اطراف مدارکره زمین و ناتوانی محققان در رصد اجرام فضایی به ویژه سیارک‌ها شود.

آژانس فضایی کشور چین اعلام کرده است در سال ۲۰۲۰، ماموریت کاوشگر مخصوص کره ماه خود به نام Chang'e-۵ را به انجام خواهد رساند. این ماموریت ادامه ماموریت ۴ Chang'e خواهد بود.

در این ماموریت آژانس فضایی چین در نظر دارد نمونه‌هایی از سطح کره ماه را به زمین بازگرداند که آخرین بار درسال ۱۹۷۲ درماموریت آپولو به زمین فرستاده شده است. در سال ۲۰۲۰، نیروی هوایی آمریکا، در نظر دارد باردیگر هواپیمای سری و محرمانه خود به نام X-۳۷B را به سوی مدار کره زمین ارسال کند. هدف این ماموریت اعلام نشده است.

این ششمین ماموریت این هواپیمای محرمانه است. مدت زمان ماموریت این ماهواره حدود یک سال است و در طی این مدت هواپیما درمدارکره زمین باقی می‌ماند. در سال ۲۰۱۹، شرکت ویرجین گالاکتیک اولین هواپیمای سرنشین دار خود به مدار کره زمین را پرتاب کرد. انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ این شرکت با دریافت هزینه کلی بلیت هواپیما، سرنشینان انسانی را به کرانه فضا منتقل کند.

قرار است انتقال گردشگران فضایی به کرانه فضا به وسیله هواپیمای SpaceShipTwo انجام شود که قابلیت حمل ۶ گردشگر و ۲ خلبان را دارد. هزینه بلیت برای هرگردشگر حدود ۲۵۰ هزار دلار است. شرکت بلواوریجین، هم که به وسیله جف بزوس میلیاردر سایت آمازون تاسیس شده است درسال ۲۰۱۹ سه پرتاب با استفاده از فضاپیمای نیوشپرد انجام داده است. این شرکت درنظر دارد تا سال ۲۰۲۰ اولین پرتاب کپسول نیو شپرد با خدمه انسانی را انجام دهد.

قرار است در پرتاب بلواوریجین، مسافران پرواز زیرمداری تا کرانه فضا انجام دهند و به صورت عمودی به فضا منتقل شوند و پس از تجربه بی وزنی با استفاده از چتر نجات به آرامی به زمین باز گردند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها