وحشت از اومیکرون در پیک ششم کرونا

وحشت از اومیکرون در پیک ششم کرونا

وحشت از اومیکرون در پیک ششم کرونا

 

محمدرضا محبوب‌فر

کارشناس حوزه سلامت

 

آنچه اینجا می‌نویسیم نه سیاه‌نمایی بلکه هشدار جدی برای پیشگیری از مرگ چندصد نفری بیماران کرونایی در ماه‌های آتی است، اگر گوش شنوایی باشد آمار و ارقام صعودی بیماران و فوتی‌ها کفایت خواهد کرد. 

در حالی که اومیکرون تعداد مبتلایان و فوتی‌های روزانه کرونا را افزایش داده، هشدارها درخصوص عادی‌انگاری کرونا در کشور بالا گرفته است. بازگشت مرگ و میر روزانه کرونا به بالاتر از ۱۰۰ نفر، زنگ خطر اومیکرون را به صدا درآورده است.

تجربه تلخ هشت ماه پیش در پیک پنجم کرونا در حال تکرار است و وضعیتی که آمار رسمی مرگ‌های کرونا در کشور را به بالاتر از ۷۰۰ نفر رسانده بود، این بار می‌رود که کشور را شوکه کند و آمار تعداد مبتلایان را تا حداقل ۳۰۰ هزار نفر و تعداد مبتلایان را تا رقم ۱۰۰۰ نفر در روز افزایش دهد.

اومیکرون در حالی روی دنده مرگ افتاده است که دو ماه قبل همزمان با مشاهده سویه جدید کرونا در کشور به هشدارهای اعضای کمیته علمی ستاد ملی کرونا توجه نشد و ضرب‌العجل دو هفته‌ای برای مهار و کنترل کرونا به دلایل نامعلوم نادیده گرفته شد. کشور عملا وارد پیک ششم کرونا شده است و اومیکرون طی روزها و هفته‌ها و ماه‌های آینده التهاب آفرینی می‌کند. تبعات بی ‌عملی مقابل اومیکرون اکنون سر باز کرده است و راه فراری برای آن نمی‌توان متصور بود، مخصوصا اینکه اکنون یک میلیون نفر در خطر بستری کرونایی قرار گرفته‌اند و امکانات بیمارستانی اعم از کادر درمان و توان بخش‌های مراقبت ویژه و آی سی یو پاسخگوی این حجم انبوه بیماران و بستری شدگان نخواهد بود و تعداد فوتی‌های کرونا در بیمارستان‌های کشور می‌تواند بیشتر از این افزایش یابد. 

متاسفانه خبرهای خوبی از سطح آرامستان بهشت زهرا در پایتخت و دیگر آرامستان‌ها در استان‌های کشور به گوش نمی‌رسد. پرسنل آرامستان‌ها خسته و درمانده هستند و طی دوران کرونا حمایت‌های لازم از این قشر به عمل نیامد و تعدادی از آن‌ها ترک شغل کرده‌اند یا تغییر شغل داده‌اند.

در تهران که فعلا در وضعیت قرمز کرونایی به سر می‌برد مسئولان بهشت زهرا اذعان داشته‌اند که ظرفیت این آرامستان برای پذیرش فوتی‌های کرونا تا ۲۰۰ نفر در روز است و کادر کفن و دفن از ظرفیت لازم برای حجم بالای جان باختگان کرونایی برخوردار نیست. آمار بستری‌ها نسبت به روزهای گذشته تا ۵ برابر افزایش یافته و آمار به صورت تصاعدی هر لحظه در حال افزایش است. بیمارستان‌های کشور به قدری ملتهب هستند که بخشنامه شده مرخصی‌های کادر درمان لغو شود و افراد کرونامثبت به جای استراحت باید در بخش‌های کرونایی خدمت کنند. شنیده شده مدیران داخلی در چندین بیمارستان کشور که منتخب پذیرش بیماران بدحال کرونا هستند با صدور بخشنامه ‌ای، با تاکید بر اینکه تمام مرخصی ‌های استعلاجی باید به تایید ریاست بیمارستان برسد، عنوان کرده‌اند طبق دستورالعمل معاونت درمان وزارت بهداشت، در زمان بحران می ‌توان از پرسنل مبتلا به کرونا در بخش‌‌های کووید استفاده کرد.

در حالیکه مبتلایان به اومیکرون حداقل تا ۱۴ و حداکثر تا ۲۵ روز ناقل هستند، نقش قرنطینه و تعطیلی بیشتر از گذشته احساس می‌شود. این روزها خبرهای خوبی از وضعیت جامعه در بحبوحه کرونا به گوش نمی‌رسد.

بی‌خیالی مردم و مسئولان کشور در آستانه ورود به قله پیک ششم کرونا وضعیت بیماری را در موج جدید، فرسایشی و طولانی‌تر و شرایط کشور را بغرنج می‌کند. موج اخیر کرونا برخلاف موج‌های قبلی، از سرعت انتشار بیشتری برخوردار است و این بار کودکان را نیز درگیر ساخته است. در این موج باید بیشتر مراقب کودکان بود، چرا که بیمارستان‌های کودکان در حال تکمیل ظرفیت هستند و به بیمارستان‌های بزرگسالان اکنون برای پذیرش کودکان اعلام آماده باش شده است. فوت کودکان اکنون یکی پس از دیگری گزارش می‌شود و تنها در استان آذربایجان غربی ۵ کودک بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند. وضعیت کودکان به قدری حاد است که دولت تنها توصیه و اکتفا به تزریق واکسن می‌کند؛ آن هم واکسن‌هایی که برای استفاده، برای برخی از آن‌ها مطالعات کافی صورت نگرفته است و تزریق واکسن‌های پیشنهادی به کودکان را می‌توان اقدامی نسنجیده در نظر گرفت و نمی‌توان تاثیرگذاری واکسن‌ها را در برابر اومیکرون تایید نمود.

در حالیکه باید دستور تعطیلی ادارات، بانک ‌ها و فعالیت‌های غیرضروری در شهرهای قرمز در اسرع وقت صادر گردد، خبر می‌رسد که تجمعات مناسبتی و مراسم متعدد شادی و عزا در کشور برپاست. در یک نمونه، در یک مراسم عروسی در اصفهان، متاسفانه بیش از ۳۰۰ نفر همزمان مبتلا به کرونا شده‌اند. در راهپیمایی مردمی ۲۲ بهمن هم که پیش‌تر وعده لغو آن در شهرهای قرمز داده شده بود و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفته بود به دلیل شرایط خاص کرونایی، راهپیمایی روز ۲۲ بهمن در شهر‌های قرمز به صورت خودرویی و موتوری برگزار خواهد شد، خبر می‌رسد باوجود این ممنوعیت‌ها، حضور جمعیت موتوری و خودرویی به گونه‌ای بوده است که نهایتا ترافیک حاصله در خیابان‌های برخی شهرها، سرنشینان خودروها را مجبور ساخته که در مراسم به صورت پیاده‌روی حضور پیدا کنند. در این مراسم حتی در بین موتورسوارها و جمعیت پیاده نیز فاصله اجتماعی رعایت نمی‌شده است و اصلا استفاده از ماسک، معنی و مفهومی نداشته است.

وضعیت فعلی تجمعات و تراکم جمعیت در سطح کشور، دیگر بیش از این نمی‌تواند تداوم داشته باشد و باید تصمیم قاطعانه و عاجلانه‌ای گرفت. با اینکه دورکاری ۲ هفته‌ای کارمندان بانک از امروز ۲۳ بهمن اعلام شده بود، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ضمن تکذیب این خبر اعلام کرده چنین موضوعی، خلاف واقعیت است و تصمیماتی با این اهمیت باید به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا برسد. لجبازی دولتی با غیرحضوری شدن آموزش در شهرهای زرد و نارنجی و تعطیلی و قرنطینه کشور و دورکاری یا توقف فعالیت ادارات، بانک‌ها، شرکت‌ها و مشاغل غیرضروری به مدت یک هفته در تمامی شهرهای قرمز در حالی است که هزینه‌‌های مادی و معنوی ناشی از مرگ یا بستری افراد در پیک ششم کرونا به مراتب بالاتر از هزینه‌های ناشی از توقف یک ‌هفته‌ای فعالیت‌های غیرضروری خواهد بود. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها