از لغو تحریم‌ها تا احیای برجام

از لغو تحریم‌ها تا احیای برجام

از لغو تحریم‌ها تا احیای برجام

آزاده کیان

روزنامه‌نگار

 

در حالیکه ایران و آمریکا هشت دوره مذاکرات غیر مستقیم در رابطه با احیای "برجام" را در وین پشت سر گذاشتند، امروز خبر لغو برخی تحریم‌های ایران توسط آمریکا در خبرگزاری‌های جهان مخابره شد. این لغو تحریم‌ها اجازه سختگیرهای بیشتری بر برنامه هسته‌ای ایران در جهت جلوگیری از دستیابی به سلاح اتمی را می‌دهد. 

 

لغو تحریم‌ها قبلا توسط "باراک اوباما" رئیس جمهور وقت ایالات متحده در پی امضای قرارداد برجام صورت گرفته بود که با خروج "دونالد ترامپ" رئیس جمهور پیشین آمریکا از برجام، مجددا ایران تحت تحریم قرار گرفت.

 

"آنتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا در گزارشی به کنگره عنوان کرده که لغو تحریم‌ها گامی مثبت در جهت مذاکرات وین و بازگشت به برجام خواهد بود. در گزارش مذکور همچنین به مثبت بودن لغو تحریم‌ها در محدودتر کردن فعالیت هسته‌ای ایران در مواردی مانند راکتور آب سنگین اراک، نیروگاه اتمی بوشهر و غیره اشاره شده است.

 

لغو تحریم‌ها واکنش‌های مختلفی را برانگیخته است. "باربارا سالیوان" متخصص امور ایران لغو تحریم‌ها را گام مثبتی ارزیابی کرده است. "رایان کاستلو" از مدیران نایاک معتقد است که هرچند علامتی از اینکه مذاکرات وین رو به اتمام باشد مشاهده نمی‌شود؛ ولی لغو تحریم‌ها نشانه‌ای از بهبود در این مذاکرات خواهد بود. 

 

در حالیکه هشت دوره مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا در وین انجام گرفته، هنوز زمان رسمی مذاکرات دور نهم اعلام نشده؛ اما احتمال داده می‌شود که دور نهم مذاکرات از هفته آینده آغاز شوند. 

 

پس از خروج یکطرفه ترامپ از برجام، ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را افزایش داد که این موضوع نگرانی دولت‌های اروپایی را برانگیخته و از دید آن‌ها شرایط بازگشت به برجام را دشوارتر کرده است. مقامات آمریکایی جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح اتمی را یکی از موارد مهم سیاست خارجی خود عنوان می‌کنند. مقامات آمریکایی و اروپایی امیدوارند که مذاکرات پیش رو سازنده بوده و شرایط بازگشت به برجام فراهم گردد.

 

در سال‌های اخیر تحریم‌ها بر زندگی مردم اثرات منفی زیادی گذاشته و صدمات زیادی به بار آورده است. در حال حاضر می‌توان اقدام آمریکا در لغو تحریم‌ها را گام مثبتی ارزیابی کرد که می‌تواند در مذاکرات دور نهم مد نظر قرار گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها