کرونای «بیوتروریسم» و «بیولوژیک» از زبان مسئولان 

مستقل‌آنلاین، گروه سیاسی، هرمز شریفیان/

آنچه درباره شیوع «ویروس کرونا» در ایران بیش از سایر کشورهای جهان عجیب و قابل تامل است، نسبت بالای ابتلای مسئولان نظام به این ویروس است.

چند تن از نمایندگان مجلس، شهرداران و اعضای شورای شهر، وزیران و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به این ویروس مبتلا شده‌ و شماری از آنان نیز تاکنون جان باخته‌اند. پیش‌تر نیز ویروس‌هایی مانند «ابولا» و «سارس» از مبدا چین به سایر کشورهای جهان منتقل شده بود اما هیچگاه کشور ما اینچنین درگیر چنین ویروس‌ها و بیماری‌های خطرناکی نشده بود و ابتلای گسترده به کرونا، تشکیک‌های بسیاری را در این خصوص به‌وجود آورده است.

شکل ابتلا و گستردگی آن به‌ویژه در میان مسئولان، این گمانه را به واقعیت بیشتر نزدیک می‌کند که در پس این شیوع، ممکن است برنامه‌های دیگری وجود داشته باشد. در همین خصوص، گفته‌های یک فرمانده ارشد نظامی در جمهوری اسلامی که نقطه نظراتش بیشتر سیاسی است تا نظامی، این گمانه‌زنی را بیش از پیش افزایش داده است.

«حسین سلامی»، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اواخر هفته پیش طی مراسمی در استان کرمان، درباره شیوع ویروس کرونا در ایران گفت: «امروز درگیر یک "نبرد بیولوژیک" هستیم، اما کشور مقاومت می‌کند». «ایسنا» نوشته، «سلامی» دلیل شیوع کرونا در ایران و آمار بالای نرخ مرگ و میر شهروندان ایرانی در اثر این بیماری را "تهاجم بیولوژیکی آمریکا" معرفی کرد و افزود:

«در مبارزه با این ویروس که ممکن است محصول تهاجم بیولوژیکی آمریکا باشد که در ابتدا به چین و سپس به ایران و سایر نقاط دنیا شیوع پیدا کرده، پیروز خواهیم شد و آمریکا بداند که اگر این کار را انجام داده به اهلش بر خواهد گشت و اگر هم کار آمریکا نباشد باز این ویروس مهار خواهد شد».

او همچنین "دشمن" را مسبب آغاز اعتراضات آبان ماه که پس از افزایش قیمت بنزین در ایران به وقوع پیوست دانست و افزود: «در ماجرای افزایش قیمت بنزین، امید دشمن این بود که مردم، صحنه خیابان را میدان نبرد قرار می‌دهند، اما صف مردم جدا شد و بعد از شهادت «سردار سلیمانی»، نماز جمعه تهران، راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات مجلس، دشمن شکست خورد و این ملت نشان داد که در هر شرایطی از اسلام و جمهوری اسلامی حمایت‌ می‌کند». گفته‌های سردار سلامی که به‌شکل یک فرضیه و تئوری مطرح شده است این احتمال را به‌وجود می‌آورد که اگر این فرضیه اثبات شود که آمریکا یک حمله بیولوژیکی به ایران کرده، چگونه می‌توان آن‌را اثبات کرد و راه‎های رویارویی با چنین حملاتی چیست؟

طبیعی است فرمانده سپاه پاسداران به‌عنوان یکی از عالی‌ترین مقام‌های نظامی و سیاسی در جمهوری اسلامی، بی‌دلیل چنین فرضیه‌ای را در یک سخنرانی عمومی مطرح نمی‌کند و در پس سخنان او به احتمال بسیار، نشانه‌هایی از بروز چنین حملاتی وجود دارد، حملاتی که نخستین‌بار هم نیست در جهان به وقوع پیوسته است. فرضیه سرلشکر سلامی و طرح آن در چنین شرایطی به نگرانی‌های حاصل از شیوع ویروس کرونا در کشور دامن خواهد زد زیرا این ذهنیت در جامعه به‌وجود می‌آید که در چنین حالتی، دشمن می‌تواند با انتشار یک ویروس، علاوه‌بر به خطر انداختن جان بسیاری از شهروندان، وضعیت کشور را نیز به حالت «ابربحرانی» برساند و چرخ‌های کشور را از حرکت بیندازد و کل کشور را به حالت تعطیلی بکشاند و در این حالت آنچه بیش از پیش در حالت نابودی قرار می‌گیرد، اقتصاد ضعیف کشور است که در زیر فشار تحریم‌های سنگین دولت «دانلد ترامپ» قرار دارد و بدون شک تحمل فشارهای سنگین دیگری را نخواهد داشت و در حالت فروپاشی قرار خواهد گرفت.

همچنین «حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و عضو فعلی این کمیسیون نیز روز جمعه گذشته در مصاحبه با همین خبرگزاری در واکنش به اظهارات اخیر «ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا در مورد آمادگی کمک به ایران برای مقابله با گسترش ویروس کرونا گفت: «ترامپ و «پومپئو» وزیر خارجه آمریکا درباره کرونا دروغ می‌گویند زیرا کرونا یک عامل عادی بیماری نیست بلکه «بیوتروریسمی» است که در کشورهای ایران و چین توزیع شده و نباید این موضوع را نادیده گرفت. او پیشنهاد کرده که برای مقابله با اینگونه حملات یک سازمان جدید و مستقل از حوزه پدافند غیرعامل تاسیس شود.» پرسش کلیدی در این میان این است که برای مواجهه با چنین حمله‌ای، چه سطحی از آمادگی و هشدار در کشور و در بین نهادهای مرتبط با چنین حملاتی وجود دارد؟

آیا امکانات بهداشتی و لجستیکی کشور این آمادگی و امکانات را دارند تا در پی بروز چنین حمله‌ای از پس آن برآیند؟

آیا بهتر نیست حاکمیت در چنین حالتی دست از رودربایستی و پنهانکاری بر دارد و مردم را در جریان چنین حمله‌ای قرار دهد؟

تا همین‌جای کار، عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع درباره شیوع ویروس کرونا به اندازه کافی به زندگی روزمره و درآمدها و معیشت مردم ضربات مهلک و جبران ناپذیر وارد کرده است، آیا وقت آن نرسیده که اگر این ویروس به شکل تعمدی در ایران منتشر شده، به اطلاع مردم برسد و راهکارهای مقابله با چنین حمله‌ای به آگاهی عموم برسد؟

شاید بهتر باشد حالا که فرمانده سپاه و یک نماینده در حوزه امنیت مجلس، احتمال چنین حمله‌ای را به شکل شفاف به اطلاع مردم رسانده‌اند، راه‌های مقابله با چنین حمله‌ای، حتی در صورت احتمالی بودن آن را به آگاهی مردم برساند.

توضیح این نکته که مردم ایران در شرایط اقتصادی، معیشتی و روحی و روانی مناسبی قرار ندارند لازم به تکرار است اما نیاز به تاکید ندارد و مسئولان بیشتر و بهتر از مردم می‌دانند که ادامه چنین وضعیتی تقریبا غیرممکن خواهد بود و برای همین بهتر است تا متولیان فکری اساسی به‌حال وضعیت این روزهای مردم بکند، مردمی که با وجود تمام فشارهای کمرشکنی که به‌خصوص در سال ۱۳۹۸ تحمل کرده‌اند حالا باید نوروزی متفاوت با سال‌های پیش را نیز تجربه کنند. بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت ایران تا روز ۱۵ اسفند، ۳ هزار و ۵۱۳ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و ۱۰۷ نفر نیز جان‌ باخته‌اند. طبق آمار رسمی، در حال حاضر ۳۰ استان از ۳۱ استان ایران درگیر کرونا شده‌اند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها