تصمیمات خلق‌الساعه در بازار سرمایه

مستقل آنلاین، کاظم کرمی، کارشناس حوزه اقتصاد/

 اقتصاد ایران همواره از تصمیمات خلق‌الساعه، غیرکارشناسی و بد اجرا شده متاثر شده است. اگر راه دوری نرویم در همین دولت روحانی چند اقدام غیر کارشناسانه و برنامه‌ریزی نشده اقتصاد کشور را به شدت متاثر و متلاطم نموده است. کاهش نرخ بهره بانکی در سال ۱۳۹۶ باعث خروج سپرده‌ها از بانک‌ها و روانه شدن آن به سمت بازار ارز و طلا شد چنان که به یک باره نرخ ارز، طلا و سکه رکوردی تاریخی زد و تا مرز ۱۸۰۰۰۰ ریال صعود کرد امری که تورمی کم‌سابقه را موجب شد و زندگی مردم را هم تحت تاثیر قرار داد.

اگرچه خروج آمریکا از برجام و تحریم‌ها هم در این امر خصوصا سرازیر شدن نقدینگی به سمت ارز و طلا موثر بود اما واقعیت این است که این کاهش بهره بانکی بود که تلاطم را آغاز نمود. افزایش ناگهانی و ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین بدون حتی اعلام قبلی از این دست اقدامات بود که حوادث ناگوار آبان ماه سال۱۳۹۸ از نتایج آن بود و البته باز هم اقتصاد کشور را متورم‌تر کرد.

تصمیم امروز متولیان بازار سرمایه برای کاهش دامنه نوسانات بازار بورس از ۵ درصد به ۲ درصد هم به همان روال قبل گرفته و به همان سیاق به اطلاع مردم رسید و اجرا شد. در حالیکه فعالان حوزه بورس تا ظهر امروز با خیر و خوشی در حال خرید و فروش سهام بازار بودند بعد از ظهر شنیدند که چنین تصمیمی گرفته شده، امری که به قول یکی از اساتید حوزه اقتصاد شاید اگر پلکانی اجرا می‌شد در کنترل هیجانات بازار سرمایه موثر واقع می‌شد اما کاهش ناگهانی و بیش از حد تصور این دامنه تاثیر بدی در آینده این بازار خواهد گذاشت.

این تصمیم به جای کنترل هیجانات و منطقی کردن بازار موجب خروج نقدینگی از بازار بورس و سرازیر شدن آن به سمت ارز، سکه و طلا شده و احتمالا زیان بازار سرمایه و افزایش نرخ طلا و ارز را به دنبال خواهد داشت. به عبارت دیگر همانطور که با کاهش نرخ بهره بانکی نقدینگی سمت سکه و ارز رفت و آن جهش تاریخی را در این حوزه دیدیم چنان که کل اقتصاد کشور را متاثر ساخت، بعد با کنترل دستوری بازار ارز این نقدینگی به سمت بورس رفت و این عرصه را رونق بخشید اینک با این تصمیم این بازار متاثر شده و نقدینگی سمت دیگری و احتمالا دوباره بازار ارز و طلا خواهد رفت. در یک کلام همین بازار سرمایه هم از رونق افتاده و حوزه دیگری متورم می‌گردد و اگر این حوزه، حوزه طلا و ارز باشد باز هم اقتصاد کشور بیش از پیش متورم و افسار گسیخته می‌شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها