خواب آشفته‌ی "سرا"

اگر از نهادهای حاکمیتی همچون شورای نگهبان به دلیل عدم شفافیت و غیرپاسخگو بودن انتقاد می‌کنیم آیا خود ما اصلاح‌طلبان ملزم به شفافیت و پاسخگویی هستیم یا فقط برای دیگران توصیه به عدالت و شفافیت می‌کنیم؟

سرویس سیاسی مستقل آنلاین/امیررضا نظری_ روزنامه‌نگار

بعد از موج مخالفت‌هایی که پاییز گذشته با طرح سرا بپا شد و استدلال‌ها و نظرات مخالفین این طرح، اخیرا پرستو سرمدی روزنامه‌نگار و از اعضای شورای‌عالی اصلاح‌طلبان طی گفتگو با ایلنا خبر داد شورای عالی مصمم است این طرح (سرا) را در انتخابات آتی اجرا کند. 

بدون ورود به گفتگوی ایشان و با اطمینان از حسن نظر اعضای شورای‌عالی چند پرسش را از ایشان و سایر اعضای شورای‌عالی طرح می‌کنیم و امیدواریم پاسخی متناسب با فضای سیاسی مطالبه‌گرانه و شفاف امروز بگیریم.

اصولا سازو کار انتخاب اعضای شورایعالی چگونه بوده و چه کسانی با چه معیارهایی این اعضا را انتخاب کرده‌اند؟ 

اگر از نهادهای حاکمیتی همچون شورای نگهبان به دلیل عدم شفافیت و غیرپاسخگو بودن انتقاد می‌کنیم آیا خود ما اصلاح‌طلبان ملزم به شفافیت و پاسخگویی هستیم یا فقط برای دیگران توصیه به عدالت و شفافیت می‌کنیم؟

آیا زمان آن فرا نرسیده که اعضای شورای‌‌عالی اصلاح‌طلبان نیز با شفافیت کافی در باب نحوه گزینش "خود" سخن بگویند تا مشخص شود هر کسی با چه تعداد رای و چه مکانیسمی انتخاب شده و آیا اگر شورایی به همین نام و به موازات آن تشکیل شود با چه سند و معیاری می‌توانیم یکی را بر دیگری ارجحیت دهیم؟ 

اصولا شورای‌عالی جز رای‌گیری و نهایی کردن لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان در طول سال چه وظایفی دارد و نتایج جلسات آن چگونه به اطلاع جامعه رای دهنده می‌رسد؟ 

آیا شورای‌عالی پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۹۴ و انتخابات شورای شهر در سال ۹۶  اعضای لیست اصلاح‌طلبان موسوم به لیست امید (در مجلس) و لیست منتخب شورای شهر تهران را جهت ناکارآمدی‌، رانت‌خواهی و مجموعه‌ی مشکلاتی که باعث تضعیف نهادهای انتخابی شده، استیضاح نموده یا جلسات شورای‌عالی صرفا جهت تشکیل جلسه و به شکل فورمالیته برگزار می‌شود؟ 

آیا اعضای شورای‌عالی نسبت به وقایع آبان‌ ماه و اعتراضات مردم هیچگونه احساس مسئولیت و پاسخگویی داشته‌اند یا صرفا دولت و حاکمیت را ملزم به پاسخگویی می‌دانند؟ آیا نگرانی روزافزون مردم از گرانی و معیشت، در کنار غول فساد، هیچ ارتباط ساختاری با نمایندگان مجلس دهم و شورای شهر ندارد؟ 

◼ رانت‌خواهی، لابی غیرشفاف و سهم‌خواهی هم در دولت هم مجلس و هم در احزاب چه اصلاح‌طلب چه اصولگرا مذموم است، حتما از مدعیان دموکراسی‌خواهی و متقاضیان شفافیت نظام، ناموجه‌تر. 

پس باید هزینه هرگونه ساخت و پاخت در پشت پرده‌ها را به شدت بالا برد تا کسی گمان نکند به صرف نزدیکی و برخورداری از حمایت بزرگان اصلاحات می‌تواند همچون قیم برای دیگران تصمیم بگیرد.

  آنکس که با تصور حقانیت و تقدس گفتمان اصلاحات، در خفا با قیمومیت احزاب، چنان لیست‌هایی می‌بندد و چنین مردم را از سیاست‌مداران چپ و راست دلزده می‌کند، امروز با چشمداشت به حمایت خاتمی و پایگاه رای او، در پی بهره‌مندی از مواهب حضور در قدرت نشسته، اما این انتخابات یقینا آنگونه که تصور می‌کنند نخواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها