در گفتگو با مستقل آنلاین بررسی شد

افزایش ارزآوری با رونق بوم گردی

بررسی علمی منابع موجود در جغرافیای گردشگری و تنوع اقلیمی و فرهنگی و مذهبی کشور ایران نشان می‌دهد که ایران دارای بالاترین ضریب گردشگری روستایی و بوم گردی در جذب بازار خارجی در سطح بین المللی در بین کشورهاست.

افزایش ارزآوری با رونق بوم گردی

یک کارشناس اقتصاد گردشگری در ارتباط با اهمیت بوم گردی گفت: امروزه بوم گردی یکی از زیر شاخه های اصلی صنعت گردشگری به حساب می آید که  می تواند در رونق اقتصادی و همچنین ارزآوری نقش بسزایی داشته باشد.

مرتضی خاکسار در گفتگو با خبرنگار مستقل آنلاین و با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: بوم گردی جایگاه خاصی را در بین کشورهای پیشرو در این صنعت به خود اختصاص داده است. به گونه ای که سیاست گذاران نظام های دولتی در اقصی نقاط دنیا همواره بوم گردی را منبع همیشگی و جاری در چرخه اقتصادی کشور لحاظ کرده و برای صنعت گردشگری در چرخه فعالیت‌های اقتصادی و درآمدزایی ارزی خود جایگاه ویژه ای را برای آن در نظر گرفته اند.

خاکسار نقش بوم گردی در رونق اقتصادی مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد:  درحال حاضر در ایران با توجه به افزایش فشار تحریم های یک جانبه آمریکا در عدم برقراری روادید تجاری با ایران و درنهایت عدم وجود بازار فروش نفت و گاز  باعث شده که کشور دچار التهابات بازار اقتصادی ماحصل از فروش نفت شود.

وی افزود: در این میان توجه دولتمردان و برنامه ریزان و کارشناسان به سوی صنعت سبز گردشگری معطوف شده و تاسیس وزارت گردشگری گام اول در جهت افزایش تولید ناخالص ملی (GDP) در این مقطع حساس می باشد.

این استاد دانشگاه در ارتباط با پتانسیل های بوم گردی کشور گفت: بررسی علمی منابع موجود درجغرافیای گردشگری و تنوع اقلیمی وفرهنگی ومذهبی   کشورایران نشان می دهد که کشور ایران دارای بالاترین ضریب گردشگری روستایی وبوم گردی درجذب بازار خارجی درسطح بین المللی دربین کشورها داراست.

وی در ادامه تصریح کرد: بوم گردی در پهنه روستاهای کشور با تنوع اقلیمی، فرهنگی، اجتماعی بازار هدف گردشگری در گام اول می باشد. بنابراین عوارض انسانی و طبیعی موجود در روستاها به عنوان اصلی ترین منابع اولیه و آماده  ودر دسترس جهت جذب گردشگر داخلی و خارجی موجود بوده وبا اندکی برنامه ریزی می توان استارت آپ برنامه ریزی گردشگری بومی یا بوم گردی را درسطح جهانی طراحی و اجرا نمود.

این کارشناس گردشگری در ادامه افزود: تجربه های عینی و عملی همسایگان ایران در گردشگری و رونق اقتصادی آنها در طول چهل سال بعد از انقلاب مبین وضعیت آنها و گویای اهمیت صنعت  گردشگری می باشد. کشورهایی چون  امارات متحده عربی و ترکیه از نمونه های بارز موفق در صنعت گردشگری هستند.

وی در ارتباط با برنامه ریزی بوم گردی دربعد داخلی گفت: برنامه ریزی های متعددی را می توان در بعد داخلی مانند شناخت نقاط جاذب طبیعی وانسانی روستاهای کشور و ایجاد بانک اطلاعاتی، تهیه نقشه گردشگری بومی با استانداردهای موجود سازمان جغرافیایی کشور، طرح و تهیه شناسنامه گردشگری برای روستاهای بومی درکل استانهای کشور، کمک به طرح ساماندهی وبازسازی بناهای بومی  با حمایت تسهیلات ارزان، آموزش مستمر جامعه میزبان (بوم)و آموزش میهمانان (بوم گردان) در مواجه شدن باظرفیتهای پذیرش موجود در روستا فیزیکی وفرهنگی، کمک به برنامه ریزی آموزشی توسعه پایداروحفظ محیط زیست طبیعی وانسانی مطرح کرد.

این استاد دانشگاه در ارتباط با تخصیص بودجه برای رونق بوم گردی گفت: به طور حتم تخصیص بودجه های عمرانی درجهت حمایت طرح های فزاینده بوم گردی و احیای روستاهای هدف گردشگری در مجلس شورای اسلامی می تواند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد.

خاکسار در خاتمه یادآور شد: بوم گردی در کشور می‌تواند منجر به به‌کارگیری قسمت اعظمی از نیروهای مولد وتحصیلکرده این صنعت شود. به گونه ای که در سایه تحقق آن می توان انتظار داشت که آمار بیکاری و همچنین مهاجرت نیز تا حد زیادی کاهش یابد. چراکه دیدن پدیده های گردشگری مدرن را تمامی گردشگران خارجی دراروپا وکشورهای آسیایی تجربه کرده اند و دیگر پدیده گردشگری مدرن برای آنان  جذابیت خاص وزیادی ندارد. اما این در حالی است که دیدن پدیده های فرهنگی کهن بررسی ومشاهده عینی مواردی چون گویش های متنوع فرهنگی، اقلیمی، بررسی وشنیدن ساختارگویش های محلی، موسیقی سنتی، غذاهای محلی وشرقی لباسهای بومی، مراسم های مذهبی وایینی خاص هر منطقه ورزشهای محلی، اجرای جشن ها وبررسی ومشاهده آثار تاریخی چون تخت جمشید، پاسارگاد، مراسم مذهبی ودینی در ماه های خاصی ازسال ازجمله مواردی است  که درصورت ساماندهی و برنامه ریزی آمایش صنعت گردشگری می تواند برکات زیادی را با خود به همراه داشته باشد.                        

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها