انتقاد خاتمی از روحانی: چرا اخطار قانون اساسی داده نمی‌شود؟

مستقل آنلاین/محمد خاتمی در انتقاد از دولت روحانی گفت، در شگفت است "دولتی که برای استیفای حقوق ملت روی کار آمده" در برابر نقض حقوق مردم واکنشی نشان نمی‌دهد. او گفت دولت و مجلس باید درباره "خلف وعده‌ها و کاستی‌ها به مردم گزارش دهند".

انتقاد خاتمی از روحانی: چرا اخطار قانون اساسی داده نمی‌شود؟

محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق برای نخستین‌بار از دولت حسن روحانی به دلیل خلف وعده‌ها و کاستی‌ها و  بی‌تفاوتی دربرابر نقض حقوق مردم انتقاد کرد. خاتمی از حامیان اصلی حسن روحانی در هر دو دوره انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۹۲ و ۹۶ خورشیدی بود.

خاتمی این انتقادها را روز سه‌شنبه ۱۵ مرداد (۶ اوت) در جمع گروهی از خبرنگاران و اهالی رسانه در آستانه "روز خبرنگار" در جمهوری اسلامی (۱۷ مرداد) مطرح کرد. متن سخنان محمد خاتمی در  این دیدار در وبسایت رسمی او انتشار یافته است.

رئیس جمهوری سابق ایران در بخشی از سخنانش گفت: «امروز همه جا سخن از دولت-ملت است و جایگاه مردم در صحنه حیات اجتماعی با گذشته فرق کرده است. امروز با پدیده جدیدی روبرو هستیم به نام "شهروند" و با انسانی که صاحب حق است؛ حقی که متعلق به همه مردم است و حکومت‌ها یا حاکمان دیروز که صاحب اختیار و حق مطلق بودند، امروز صاحب حد هستند. جای ارباب و رعیت عوض شده و مردم اربابند و حکومت در نهایت کارگزار و نماینده مردم.»

خاتمی اضافه کرد: «امروز آزادی یک اصل پذیرفته شده است و کم کم در کنار آزادی، "عدالت" نیز که مطلوب همیشه بشر بوده، جای خود را باز کرده است. در چنین فضای تحول یافته‌ای، انتقال آزاد اطلاعات که از حقوق مسلم و اصلی جوامع و افراد شناخته شده است، اهمیت بسیار دارد و جایگاه واسطه این انتقال، یعنی رسانه یا Media نیز مسلم است.»

رئیس جمهوری سابق به وضعیت کنونی ایران اشاره کرد و گفت، امروز جنگ روانی رسانه‌ای سهمگینی -که مکمل جنگ سیاسی و اقتصادی (و خدایی ناکرده نظامی)است- علیه ایران درگرفته است. از سوی دیگر رفتارها و رویکردهایی در درون می‌بینیم که به جای اندیشیدن به منافع عمومی و مصالح ملی و ارتقاء توان اقتصادی و بهبود وضع معیشت مردم و استحکام جایگاه ملت، می‌کوشند تا جریان‌ها و رویکردهای مخالفت و متفاوت با نظر خود را  از صحنه خارج کنند و با اتهام‌های گوناگون و فشارهای همه جانبه همه چیز را در انحصار خود داشته باشند.

صورت مسأله را پاک می‌کنند

خاتمی سپس به ادعاهای مقام‌هایی قضایی و امنیتی مبنی بر این که در ایران "متهم سیاسی یا مطبوعاتی" وجود ندارد اشاره کرد و گفت: «طبق قانون اساسی فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای بخاطر حساسیتی که دارد و به جهت جلوگیری از سوءاستفاده قدرت از امکانات، از حاشیه امن‌تری نسبت به سایر فعالیت‌ها برخوردار است و برای اتهام‌ها (و حتی جرم‌هایی) که در این دو عرصه پدید می‌آید، سازوکار خاصی در رسیدگی و برخورد درنظر گفته شده است. دادگاه صالحه با حضور هیأت منصفه -که متأسفانه از این اصل قانون اساسی تخلف می‌شود.»

خاتمی افزود: «حال اگر ببینیم از سوی برخی مقام‌های مسؤول و نیز دیگران گفته می‌شود که اصلا ما در ایران کسی که متهم به اتهام سیاسی یا مطبوعاتی و رسانه‌ای باشد، نداریم و همه چیز را تحت عنوان اتهام و جرم امنیتی و نظایر آن به حساب می‌آورند، یعنی اصلا صورت مسأله را پاک می‌کنند تاسف آور نیست؟»

 

رئیس جمهوری سابق سپس دولت حسن روحانی و اصلا‌ح‌طلبان راه‌یافته به مجلس را خطاب قرار داد و گفت: «من در شگفتم که چرا دولتی که برای استیفای حقوق ملت روی کار آمده و مجلسی که داعیه دفاع از ملت و حقوق اساسی آن‌ را دارد -دست‌کم اصلاح‌طلبانی که به مجلس راه یافته‌اند- چرا اینها فریاد نمی‌زنند و چرا اقدام نمی‌کنند؟! چرا اخطار قانون اساسی داده نمی‌شود؟ چرا اقدام‌های قانونی که از اختیارات قانونگذاران است، استفاده نمی‌شود؟»

خاتمی افزود: «به نظرم دولت و مجلس محترم همانگونه که در مورد کارها و اقدام‌های خوبی که کرده‌اند و متاسفانه کمتر به مردم گزارش شده، درخور تقدیرند، نسبت به کم‌کاری‌ها، خلف وعده‌ها و کاستی‌ها نیز باید به مردم گزارش دهند و مردم حق بازخواست دارند.»

 

 

 

منبع: دویچه وله
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها