انتخابات، فصل گفتگو

فارغ از اینکه نامزدی برای ما بماند یا خیر، لیستی بدهیم یا نه، مردم به صحنه بیایند یا نیایند و در آخر اینکه نامزدهای ما رای بیاورند یا نه، فضای انتخابات فرصت خوبی است برای گفتگو.

‍ 

حامد منتظری_ عضو شورای مرکزی  کارگزاران سازندگی 

 

شنبه ۱۶ آذر روز سختی بود، زمانی که از دوستان و همفکران برای آخرین بار می‌خواستم در انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد شوند و هر یک به گونه‌ای سر باز می‌زدند. اخباری که از استان‌های دیگر هم می‌رسید امیدوارکننده‌تر نبود. احساس نتیجه ندادن تلاش‌ها احساس سختی است. با حس و حال این بیت حضرت سعدی همنوا بودم:

عمری دگر بباید بعد از وفات ما را

کاین عمر طی نمودیم اندر امیدواری

اینک دیگر فرصت ثبت نام گذشته است. بعضی مسئولیت را در ثبت نام دیدند و برخی در نیامدن. حالا نوبت به هیات‌های اجرایی و نظارت و شورای نگهبان رسیده و داستان همیشگی تایید و رد صلاحیت و نظارت استصوابی که فعلا ما را از آن گریزی نیست.

اما فارغ از اینکه نامزدی برای ما بماند یا خیر، لیستی بدهیم یا نه، مردم به صحنه بیایند یا نیایند و در آخر اینکه نامزدهای ما رای بیاورند یا نه، فضای انتخابات فرصت خوبی است برای گفتگو. گفتگو با حاکمیت، گفتگو با همفکران، گفتگو با مخالفان، و از همه مهمتر گفتگو با مردم.

انتخابات همواره حداقل دو کارکرد داشته‌اند. کارکرد ذاتی آن‌ها انتخاب وکلا یا نمایندگان توسط مردم است، اما کارکرد دوم هم کمتر از اولی اهمیت ندارد و آن باز شدن فضای باز سیاسی و فراهم شدن زمینه تعامل و گفتگو است. این فضا فارغ از شکل شرکت در انتخابات و نتیجه آن باارزش است. اگر در انتخاباتی به هر نحوی از وظیفه اصلی آن محروم باشیم دلیلی ندارد از مزایای جانبی آن هم بهره‌ای نبریم.

شرکت فعال در این فضا نه نیاز به تایید صلاحیت دارد و نه ذره‌ای عدول از مواضع و نه تنها تایید ستم‌هایی که رفته نیست بلکه باعث می‌شود مطالبات جامعه از کاندیداهای حاضر بالا برود و ایده‌های اصلاح طلبان در صورت عرضه مناسب و تایید توسط جامعه، به کاندیداهای رقیب تحمیل شود. از قضا تجربه نشان می‌دهد در شرایطی که ذهن درگیر نتیجه نباشد، ارائه ایده‌ها راحت‌تر و صادقانه‌تر شکل می‌گیرد.

گفتگو نیاز امروز جامعه ماست. ما که منادی گفتگوی تمدن‌ها هستیم امروز محتاج گفتگوی داخلی هستیم. فاصله ما مردمان از یکدیگر زیاد شده است و از همدیگر رویگردانیم.

شهر خالی، جاده خالی، کوچه خالی، خانه خالی

جام خالی، سفره خالی، ساغر و پیمانه خالی

جامعه امروز ما تبدیل شده به جمعی از آدم‌های جدا از هم و آنچه می‌تواند دل‌ها را به سمت هم بکشد گفتگو است و انتخابات فرصتی است برای گفتگو.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها