افراط و تفریط دو روی یک سکه

سال‌های اخیر در جناح‌ اصلاحات که داعیه گفتمان و عقلانیت دارد، با سیاستمداران و سیاسی‌کارانی مواجه می‌شویم که یا در انتهای افراط گام برمی‌دارند یا به منتهای تفریط و عجز سخن می‌گویند. ضرر این گروه حتما از آسیب تندروهای اصولگرا بیشتر و سخت‌تر است.

 علی نظری_ سردبیر

 معادلات رفتاری و تعامل برخی در سپهر سیاسی ایران نماد بارز افراط و تفریط است. در آموزه‌های دینی و قرآنی سفارش شده است که انسان برای رهایی از گرداب‌های پیشِ رو در زندگی پرمخاطره بایستی به رویه تعادل و اعتدال تمسک نماید.

تندروی و کندروی دو عاملی است که فرصت زیست معقول و خردمندانه را از انسان سلب می نماید. کنشگران سیاسی در پیشبرد امور خویش بیش از اقشار دیگر به اعتدال و عقلانیت در رفتار نیازمند هستند.

کشور ما نیز از آسیب‌ افراط و تفریط بی‌نصیب نبوده است. در دوره‌هایی از تاریخ معاصر افراط و تندروی، آسیب‌هایی به شدتِ جنگ خارجی داشته، تفریط و عقب‌نشینی از مواضع برحق و منطقی نیز تلاش‌های سالیان طولانی ملت‌ها را بر باد می‌دهد چنان که گویی از ابتدا هیچ گام مفید و موثری در کار نبوده است.

سال‌های اخیر در جناح‌ اصلاحات که داعیه گفتمان و عقلانیت دارد، با سیاستمداران و سیاسی‌کارانی مواجه می‌شویم که یا در انتهای افراط گام برمی‌دارند یا به منتهای تفریط و عجز سخن می‌گویند. ضرر این گروه حتما از آسیب تندروهای اصولگرا بیشتر و سخت‌تر است.

در مجلس دهم به وضوح نماینده‌ای بی‌محابا حرفی بسیار تند و رادیکال می‌زند و بلافاصله در رفتاری عجیب عقب‌گردهای غیر متعارف می‌نماید. قابل توجه این نماینده محترم که همواره علاقمند است سرخط اخبار رسانه‌ها باشد، گوشزد کنیم که برداشتن دوقدم به جلو و بلافاصله بازگشت چهار قدم به عقب اصلا زیبنده یک عنصر مفید سیاسی نیست. به‌عنوان نمونه کسی که بیش از سه سال و نیم در کسوت نمایندگی مخالف نظارت استصوابی بوده و در زمره منتقدان برجسته عملکرد شورای نگهبان بوده است اکنون چگونه می‌تواند در مسیر دموکراسی‌خواهی با اعلام اینکه با خوانش خویش نظارت استصوابی را پذیرفته است، جامعه حامیان سیاسی خویش را مجاب نماید که این تغییر تاکتیک چه پیش‌زمینه‌ای دارد.

آیا جز این است که هدف، دستیابی به تائید صلاحیت کرسی مجلس یازدهم بوده؟ در عین حال با نقاب یک فعال سیاسی پیشرو حمایت جوانان و دانشجویان خواهان رادیکالیسم را با سخنانی ساختارشکن کسب می‌نماید؟

روز یکشنبه ۲۶ آبان که مجلس در تب و تاب گرانی قیمت بنزین به دنبال همراهی با افکار عمومی بود ناگهان توئیتی از سوی این نماینده خاص در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. این نماینده با حرارتی خاص بیان داشت چون در افزایش قیمت بنزین، مجلس شان تصمیم‌گیری نداشته است و سایر نهادها در مقام قانونگذاری به جای مجلس اعمال سلیقه نموده‌اند و با شعار مجلس دیگر در راس امور نیست اعلام نمود در جلسه عصر یکشنبه از سمت نمایندگی مجلس شورای اسلامی استعفا خواهد داد.

 

جلسه علنی عصر یکشنبه ۲۶ آبان به اتمام رسید و این نماینده خاص نه تنها استعفا نداد بلکه هیچ توضیحی هم پیرامون ادعای استعفای خویش به افکار عمومی نداد و در نتیجه سردادن شعارهای فاقد پشتوانه، موجب رویگردانی مردم از نهاد مجلس و بدبینی لایه‌های مختلف اصلاح‌طلبان از فراکسیون امید مجلس می‌شود.

لذا لازم است که عقلا و زعمای اصلاح‌طلب به این نماینده خاص بیاموزند که بهترین گزینه در رفتارهای سیاسی نمایندگان اصلاح‌طلب پرهیز از افراط و تفریط است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها