علی نظری- سردبیر روزنامه مستقل

ترامپ دروغ می گوید

مستقل آنلاین/در خبرها خواندیم که دونالد ترامپ از سفر قریب الوقوع ماکرون رئیس جمهور فرانسه به تهران خبر داده است.

ترامپ دروغ می گوید

بعد از سفر شینزو آبه این بار نوبت به رئیس جمهور فرانسه رسیده است تا در نقش یک میانجی به تهران بیاید تا شاید زمینه مذاکرات روسای جمهور ۲ کشور را فراهم نماید.

آنچه که از مجموع اقدامات اخیر رئیس جمهور قابل پیش بینی است، وصول به یک اجماع جهانی علیه ایران است.

ترامپ در سایه ایجاد این اجماع امیدواراست بتواند طی یک پروسه تبلیغاتی به جهانیان القا نماید که ایرانیها اهل مذاکره نیستند و چهره ای جنگ طلب از ایران در خاورمیانه ارائه دهد!

قابل ذکر است در صورت احتمال وقوع مذاکرات (ایران و آمریکا)۲ کشور نمی توانند به حصول توافق حداقلی هم امیدوار باشند چون هدف ترامپ از مذاکره با ایران دستیابی به توافق نیست،زیرا قصد ترامپ از این مذاکرات فقط حصول عکسها و تصاویر پشت میز مذاکره است تا بتواند در اکتبر۲۰۲۰ انتخابات ریاست جمهوری از آن،بهره برداری انتخاباتی نماید.

حربه مذاکره توسط ترامپ اقدامی نمایشی و نخ نماست.مهم‌ترین دلیل ما در دروغگویی ترامپ، اقدام اخیر وی در تحریم وزیرخارجه ایران است.

وزرای خارجه معمولا وسیله پیوند دولتها در نظام بین المللی به یکدیگر هستند. حتی کشورهای در حال جنگ هم  عمدتا سرحلقه مذاکره و بهبود مناسبات شان برای رفع تخاصم با یکدیگر وزرای خارجه هستند.

چگونه ما می توانیم با آمریکا مذاکره کنیم در حالی که وزیرخارجه ما در تحریم این کشور قرار گیرد؟

 با طرح تحریم  وزیرخارجه ایران توسط ترامپ در می یابیم که این همه اصرار سران کاخ سفید برای مذاکره با جمهوری اسلامی ادعایی گزاف نیست!

دیپلمات های برجسته جهان باید دریابند که تحریم احتمالی ظریف توسط ترامپ، پارادوکسیکال مذاکراتی کاخ سفید در برداشتن دیوارهای بی اعتمادی تهران به واشنگتن در تقاضای مذاکره با ایران است و بس!

باعث شگفتی است که ترامپ با طرح تحریم احتمالی وزیر خارجه ما، کنوانسیون های بزرگ بین المللی را زیر پا گذاشته است، اما در این وانفسا هیچ نهاد ناظر بین المللی نسبت به این رفتار غیر قانونی رئیس جمهور آمریکا کوچکترین اعتراضی  هم نمی نمایند!؟

 تحریم وزیر خارجه ایران و محروم کردن وی از میادین دیپلماسی جهانی، بیانگر این دروغ بزرگ است که ترامپ در این شو تبلیغاتی تمایل به مذاکره که راه انداخته است حتی به حداقل های قواعد دیپلماتیک مرسوم در مناسبات بین المللی ملتزم نیست.

تجربه دیپلماسی در گشودن قفل روابط کشورها در جهان نشان داده که هیچگاه با تحریم وزیرخارجه کشوری نمی توان از کشور طرف مقابل تقاضای درخواست مذاکره داشت که به پای میز مذاکره بیاید اما این تهدید را مطرح نماییم!

اقدامات تحریمی  اخیر ترامپ نشان می دهد که ایشان در آینده ای نزدیک به دنبال جنگی تمام عیار با ایران است اما با کوبیدن بر طبل مذاکره سعی در فریب جهانیان دارد.

 دستگاه دیپلماسی ایران بایستی با زیرکی  اقدام ابلهانه ترامپ را نزد محافل بین المللی افشا شود و دسیسه های عناصر شروری چون ترامپ نزد جهانیان افشا و خنثی گردد.

ایجاد فضای روانی و تبلیغاتی علیه طراحان جنگ طلب کاخ سفید و بویژه گروهb توسط نظام رسانه ای ایران می تواند فضای پرالتهاب

 مبنی بر اینکه ایرانی ها از مذاکره فراری هستند را بی اثر نماید.

 بدیهی ترین راه ایجاد پل مذاکره بین ایران و آمریکا ،بازگشت بی حرف و حدیث ترامپ به برجام است.کاری که هرگز رئیس جمهور آمریکا به آن تن نمی دهد!

ترامپ مذاکره را بر نمی تابد و به قواعد حداقلی مذاکرات هم التزام ندارد این واقعیت را دنیا باید درک کند.

 تبلیغات هدفدار ما در رسوا نمودن چهره جنگ طلبانه ترامپ یک اقدام عاجل است و  رسانه های ایران با هر گرایش سیاسی بایستی بعنوان یک الویت ویژه به اجرای بدون تنازل افشای ماهیت دروغ پردازی ترامپ مبادرت ورزند.

جامعه جهانی باید به این واقعیت پی ببرد که اشتیاق ترامپ به مذاکره با جمهوری اسلامی خدعه ای بیش نیست!

 حامیان جامعه مدنی در ایران بایستی ابتکار عمل را در این برهه حساس در دست گیرند و با پرسشگری از جامعه جهانی، رفتارهای متناقض ترامپ را به چالش بکشند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها