هیبت فروریخته

هیبت فروریخته

 نصرت الله محمدی
پژوهشگر

سال گذشته در چنین روزی رسانه‌ها خبر یورش ارتش روسیه به اوکراین را به جهان مخابره کردند، این خبر گرچه خبری بسیار مهم بود ولی کسی را شگفت زده نکرد چرا که روسیه از ماه‌ها قبل ارتش خود را در قالب چندین لشکر مکانیزه به استعداد ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزارنفردر پشت مرزهای اوکراین مستقر کرده بود و ارتش روسیه در مانورهای متعدد عملیات حمله به اوکراین را تمرین کرده بود.
البته روسیه طرح حمله به اوکراین را همواره رد می‌کرد ولی بسیاری از سیاستمداران و صاحب‌نظران این حمله را پیش بینی کرده بودند.
روز ۵ اسفند یکی از بزرگترین و مجهزترین ارتش‌های جهان که خود را ابرقدرت شرق می‌نامد تهاجمی سراسری را بر علیه همسایه کوچک خود آغاز کرد، شدت حملات روسیه به زیر ساخت‌ها، مراکزسیاسی، پایگاه‌های نظامی، رادیو و تلویزیون و مراکز حساس در شهرها به ویژه کی یف بسیار سنگین بود. ساعت به ساعت خبرهای جدیدی از ورود نیروهای روسی به داخل اوکراین و شنیده شدن صدای انفجارهای مهیب در پایتخت و شهرهای بزرگ اوکراین و پیاده شدن نیروهای آبی و خاکی و تفنگداران دریایی روسیه به بندر ماریوپول به جهان مخابره می‌شد. هدف روسیه تصرف شهرهای بزرگ به ویژه پایتخت اوکراین و ساقط نمودن دولت این کشور و بر سر کار آوردن دولتی دست نشانده بود تا از این طریق بتواند علاوه بر پاک کردن صورت مسئله پیوستن اوکراین به ناتو، الحاق مناطق و سرزمین‌های مورد ادعای خود را نیز محقق سازد. ارتش روسیه تلاش گسترده‌ای برای رسیدن به این اهداف کرد ازجمله تهاجم به پایتخت و ایجاد رعب و وحشت در بین مردم و ارتش اوکراین.
همگان تصاویر مخابره شده از زیر گرفتن یک خودروی شخصی توسط تانک روسی در حاشیه شهر کی یف را به خاطر دارند، ارتش روسیه حتی نیروهای ویژه و کماندوهای معروف به "اسپتسناز" را برای دستگیری وزرا و مسئولین دولتی به کی یف گسیل داشت. وضعیت به گونه‌ای بود که بسیاری از کارشناسان نظامی پیش‌بینی می‌کردند پایتخت اوکراین حداکثر طی چند روز و یا چند هفته سقوط خواهد کرد و این کشور شکست خواهد خورد به همین دلیل برخی از دولتمردان غربی پیشنهاد ترک اوکراین و اقامت در غرب را به رئیس جمهور اوکراین ارائه کردند، که البته وی نپذیرفت و تنها درخواست ارسال اسلحه از غرب کرد.
یکسال از تهاجم و یا به قول دولت روسیه از آغاز "عملیات ویژه نظامی روسیه علیه اوکراین" می‌گذرد روسیه طی این یکسال نه تنها به اهداف خود نرسیده است بلکه از بسیاری از مناطقی که طی روزها و هفته‌های نخست جنگ تصرف کرده بود به عقب رانده شده است. بر اساس آمار اعلام شده از سوی نهادها و سازمان‌های مستقل جهانی ارتش روسیه تلفات جانی بیشتری را در مقایسه با ارتش اوکراین متحمل گردیده و به عبارتی روسیه در مقابل اراده ملت اوکراین شکست خورده و در یک کلام هیبت ابر قدرت شرق کاملا فرو ریخته است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها