یائسه و هفت

یائسه و هفت

احمد قویدل

فعال مدنی

۱- نمی‌دانم مردانی که چنین درباره یائسگی همکاران خود در سیمای جمهوری اسلامی سخن می‌گویند چگونه می‌توانند در چشم مادر و خواهر خود نگاه کنند. تنها چیزی که در ذهنم قابل تصور است، این است که آنان وقتی صحبت می‌کنند به چشم مادر و خواهر خود نگاه نمی‌کنند و احتمالا در سنگر "حیا" چشم بر زمین می‌دوزند و هرچه می‌خواهند می‌گویند. اما غافلند که زمین هم "مونث" است و روزی با شرمندگی به دامن آن باز می‌گردند.

۲- سپهر سیما اگر سپهر رسانه ملی باشد، جایی نیست که به اصطلاح "مردان" بنشینند و مکنونات محفلی و جنسیتی خود را تجسم کنند، بیان کنند و لذت ببرند. از آن دو "مرد" می‌پرسم دقیقا کجای یائسگی هنرمندان زن می‌تواند لبخند به لب شما بیاورد. دقیقا کجایش؟ منتظر جواب نمی‌مانم.‌ فقط می‌دانم این نمایش هفت به خوبی نشان داد، جنبش "می تو" دقیقا به هدف زده است.

۳- از آن دو "آقا" سوال دارم. سلیقه شما چیست؟ کدام را می‌پسندید، یائسه یا غیر یائسه!؟ رویتان نشد در این رابطه نظرات ارزشی خود را صراحتا بیان کنید. البته مشخص بود که وقتی "یائسگی" را مبنای تحقیر می‌دانید، خواسته یا ناخواسته سلیقه‌تان هم هویدا شده است.

۴- و اما معنی" یائسگی" چیست؟ در فرهنگ عمید آمده است:
"پایان دورۀ تولید مثل در زن که با قطع قاعدگی و بعضی تغییرات جسمی دیگر بروز می‌کند و معمولاً بین ۴۵ تا ۵۰ سالگی رخ می‌دهد."
ارتباط این تعریف با سینما چیست؟ ارتباط این تعریف با هنرمندان زن چیست؟ مگر خواهر، مادر و همسر شما مشمول این واقعه طبیعی نیست. از کجا کشف کرده‌اید که اعتراض هنرمندان به این امر طبیعی باز می‌گردد؟ تحقیق کرده‌اید؟ کرامت دارید؟ کشف‌ الشهودی اظهار نظر می‌کنید؟ لازم نیست هرچه حرف‌های جنسی در خلوت" نامردانه" می‌زنید در سیمای ملی کشور بزنید. نارحت شده‌اید گروهی از هنرمندان به جشنواره فیلم فجر نیامده‌اند؟ خوب همین ناراحتی را ابراز بفرمایید. همین تحریم را نقد بفرمایید. کمی فکر کنید، وقتی شما یک فرآیند طبیعی در زنان را مبنای تحقیر در سپهر سیما قرار می‌دهید فرهنگی را ترویج می‌نمایید که در فردای نه چندان دور اثر آن گریبان خانواده و نزدیکان خود شما را هم خواهد گرفت.
 
۵- نمی‌دانم آیا آن دو "مرد هفت" می‌دانند یائسگی در مردان هم تعاریفی پیدا کرده است‌.‌ با چند جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید با مشخصات مردان یائسه را بدست آوردید. برای نمونه تقدیم می‌کنم:
 
"آندروپوز یا یائسگی مردان شرایطی است که در یک سن خاص میزان تولید هورمون‌های جنسی در بدن مردان دچار تغییراتی می‌شود. کمبود تستوسترون، کمبود آندروژن و هیپوگنادیسم دیررس از علائم این رویداد به شمار می‌آید." در اثر بدآموزی شما "هفتی‌ها" از لحظه‌ای که فیلم آن کارگردان مرد نام آشنا را دیدم که در کنار رودخانه ایستاده و سیمرغ جشنواره فجر و جایزه‌اش را در رودخانه دور می‌اندازد، کنجکاو شده‌ام بدانم یائسه بوده است یا خیر؟! بله با توجه آموزه‌های موسوم به "هفت" و راهنمایی آن دو مرد پیگیر وجود یا عدم وجود یائسگی در  این کارگران مرد هستم و بی‌تردید و در صورت حصول نتیجه مراتب را جهت انعکاس در "سپهر هفت" اطلاع‌رسانی می‌نمایم. امیدوارم در برنامه بعدی تحلیل آن دو مرد را از این دور انداختن جایزه را بشنویم.‌

۶- با توجه به سن یائسگی می‌توانیم به سادگی نتیجه بگیریم که هنرمندان مورد خطاب آن دو مرد دخترانی بوده‌اند که حداقل از دبستان در نظام پس انقلاب تحصیل و تربیت شده‌اند. اگر معروف و شناخته شده‌اند از سپهر سیما و سینمای کشور مردم آن‌ها را می‌شناسند. حال به هر دلیلی به وضعیت موجود کشور معترضند. همه می‌دانیم متاسفانه اقدام اعتراضی تاوان‌های سنگینی دارد که حداقل آن ممنوع‌الکاری و به مخاطره افتادن معیشت هنرمندان و نهایتا بازداشت و زندان است. نگارنده فارغ از مطالبات زنان هنرمند کشورم، به همه انسان‌هایی که برای ابراز عقاید و نظرات خود هزینه می‌دهند احترام می‌گذارم. لذا معتقدم آنچه مردان هفت را آزار داده است که لب به تحقیر همکاران بگشایند همین شجاعت این زنان است. اینان چون به عنوان "مرد" شجاعتی در خود نیافته‌اند که در دفاع از حقوق مردم سخنی بگویند ترجیح دادند با تحقیر زنان همکار خود احساس مردی کنند. البته این را که آن‌ها پیدا کردند، راه نیست، چاه است.

۷- اگرچه هیچ انتظاری نبود که رئیس صدا و سیما این هجوگویی‌های مردانه را محکوم کند اما این انتظار هم نمی‌رفت که آنرا تایید کند.‌ تلخی این تایید را بر آلودگی سپهر رسانه ملی می‌افزاییم که یادمان نرود، برای جبران مافات بیشتر به زنان و دختران ارجمند کشورمان احترام بگذاریم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها