ضرورت بازنگری در قوانین امتحانات نهایی 

ضرورت بازنگری در قوانین امتحانات نهایی 

رضا قاسم‌پور

فعال فرهنگی

 

جستارگشایی

خرداد ۱۴۰۱ مسئول حوزه اجرایی امتحانات نهایی شهیدستان کرجم. قبل از شروع امتحانات روزانه ۵ دقیقه با بچه‌ها چاق سلامتی کرده و اهم آئین نامه امتحانات نهایی را متذکر می‌شوم تا اگر احیانا کسی گوشی، وسایل الکترونیکی، یادداشت و ... همراه داشت مجاب به تحویلش گردد.

با همین روال کژدار مریض می‌رسیم به اواخر امتحانات.

حوالی ساعت ۹ مراجعه کننده‌ای سمج دارم اجبارا با حضور در دفتر پاسخگوی ارباب رجوع می‌شوم. بلافاصله سر جلسه امتحان برمی‌گردم. یکی از مراقبینِ هوشیار ورقه دو نفر را گرفته است. جویای چیستی موضوع می‌شوم ظاهرا دانش آموز زرنگ یکی از مدارس برخوردار، جواب‌ها را روی ورقه نوشته و بلند شدنی تحویل دوستش داده است. البته قبل از استفاده دوستش توسط مراقب تیزبین خفت شده‌اند‌.

 

سعی می‌کنم موضوع را مدیریت کنم با کوتاه آمدن ما دانش آموز خاطی بجای عذرخواهی دلیرتر شده از موضع مدعی ظاهر می‌شود. با بالا گرفتن داستان چاره‌ای جز برخورد برایم نمی‌ماند.

با این حال برای اتمام حجت به دانش آموز خاطی می‌گویم که زنگ بزن یکی از اولیا یا مدیرت بیاید مدرسه.

ولی متاسفانه دانش آموز خاطی طلبکارانه سالن را ترک کرده و مسئول حوزه را در مقابل عمل انجام شده قرار می‌دهد.

داستان علنی و عمومی شده ناچارا موضوع را صورتجلسه کرده و به قولی می‌شود آنچه که نباید می‌شد.

یک هفته بعد رای کمیسیون تخلفات اداری صادر می‌شود متاسفانه تمام امتحانات خرداد (قبل و بعد امتحان مذکور) و حتی نمرات مستمر و دروس داخلی پایه دوازدهم خاطی صفر منظور گردیده و بدین سان بدترین خاطره تمام دوره خدمتم نقش بند حافظه شده و مدام و پی در پی جلو چشمم رژه می‌رود....

 

ضرورت بازنگری در قوانین امتحانات

 

می‌گویند معمولا سارقین یک قدم جلوتر از پلیس و متقلبین چند قدم جلوتر از محافظین آزمون‌ها هستند از طرفی در علم حقوق می‌خوانیم:

"قانون عطف به ما سبق نمی‌شود"

حال سوالی که مطرح است اینست که:

چرا باید دانش آموزی که در امتحانی خطا و تقلب می‌کند تمام امتحانات قبل و بعد تقلبش صفر منظور گردد؟

بنظر می‌رسد این قانون ظالمانه بوده و به قول حقوقی‌ها جرم و جزا متناسب و همسنگ نیستند.

لذا ضرورت بازنگری در چنین قوانین واپسگرا ضروری و البته فوری فوتی به نظر می‌رسد.

 

 دلایل تقلب

 

متاسفانه کرونا ویروس و آزمون‌های مجازی‌اش، سالم‌ترین دانش آموزان را با پدیده شوم تقلب مأنوس و دم‌خور کرده است. لذا تحمل شرایط پساکرونا برای اکثر دانش آموزان کابوسی عذاب‌آور است. 

از طرفی توجه ویژه به ارزشیابی فاینال، فشار روحی و روانی والدین برای کسب نمره و اخذ مدرک، اپیدمی شدن تقلب، فشردگی امتحانات، ترس از مشروطی، چشم‌پوشی مراقبین، کمک به دوستان، فقدان انگیزه یادگیری، علاقه به هنجارشکنی دسترسی به فناوری‌های نوین، چیدمان معیوب جلسات امتحانی و... از دلایل تقلب هستند.

می‌توان با آزمون‌های اوپن بوک، دادن کار عملی، سمینار، کار گروهی، خرد کردن نمره، سؤالات تحلیلی و آزمون‌های متعدد تا حد امکان از شیوع تقلب جلوگیری کرد.

 

میانبرهای موفقیت 

 

وقتی در جامعه‌ای ارزش‌ها وارونه گردد و تفاوتی بین اخذ مدرک تحصیلی با سیر طبیعی، روش پولی و روش هیجان‌انگیز تقلب نباشد، طبیعی است که عده‌ای به جای طی مسیر جانفرسای آموزش دنبال راه‌های میانبر باشند.

از منظر استخدامی، شما چه فارغ‌التحصیل دانشگاه درجه یک دولتی باشید و چه از فلان مرکز علمی کاربردی دوققوز آباد مدرک گرفته باشید، معمولا عمده تفاوت در داشتن بند پ خواهد بود و لا غیر!

 

کاری که علمی کاربردی با آموزش عالی و آموزش از راه دور با آ.پ کرد، لشکریان مغول‌ با ایران نکردند!

 

سؤالات لو رفته نهایی و کنکور

 

هر از گاهی اخباری مبنی بر فروش سؤالات کنکور و یا لو رفتن سؤالات نهایی به گوش مردم می‌رسد و معمولا در کنار اخبار اختلاس‌های میلیاردی و هیجانات سیاسی_ اجتماعی گم شده و از خاطره‌ها محو می‌شوند.

 

اصطلاحی بین دلالان کنکور وجود دارد: "سؤالات کنکور رو اگه نشه خرید صندلی‌های دانشگاه رو که میشه خرید!" 

گفته بالا به نوعی مکمل سخن منتسب به برتولت برشت در خصوص سارقان اجتماع است:

"پلیس دزدهای کوچک را دستگیر می‌کند ولی محافظ دزدهای بزرگ می‌باشد."

 

حال این سرقت می‌تواند اموال منقول و غیرمنقول عمومی و یا سرقت سؤالات کنکور و امتحانات نهایی باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها