یک معمای خوراکی قدیمی!

برخی ادعا می کنند که مصرف نوشیدنی ها همراه با وعده های غذایی برای گوارش انسان بد است. برخی دیگر می گویند که این کار می تواند موجب تجمع سموم شده و به مسائل مختلف سلامت منجر شود.


 یک معمای خوراکی قدیمی!

طبیعیست که با خود فکر کنید آیا نوشیدن یک لیوان آب ساده همراه با وعده غذایی می تواند آثاری منفی به همراه داشته باشد یا این نیز تنها یک باور اشتباه دیگر است.

اصول گوارش سالم

برای درک این که چرا برخی بر این باورند که نوشیدن مایعات در گوارش اختلال ایجاد می کند، ابتدا آشنایی با روند عادی گوارش می تواند مفید باشد.

گوارش با قرار دادن غذا در دهان و جویدن آن آغاز می شود. جویدن سیگنال هایی را به غدد بزاق ارسال می کند تا تولید بزاق را آغاز کنند. بزاق حاوی آنزیم هایی است که به تجزیه غذا کمک می کنند.

زمانی که غذا وارد معده می شود، شیره اسیدی معده با آن ترکیب می شود که هرچه بیشتر غذا را تجزیه کرده و مایعی غلیظ به نام کیموس شکل می گیرد.

در روده کوچک، کیموس با آنزیم های گوارشی ترشح شده از پانکراس و اسید صفراوی کبد ترکیب می شود. این شرایط کیموس را هرچه بیشتر تجزیه می کند و هر ماده مغذی برای جذب در جریان خون آماده می شود.

بیشتر مواد مغذی طی سفر کیموس در روده کوچک جذب می شوند و هنگام ورود غذای گوارش شده به روده بزرگ تنها بخش کوچکی از مواد مغذی برای جذب باقی مانده اند.

زمانی که مواد مغذی وارد جریان خون می شوند به بخش های مختلف بدن سفر می کنند. گوارش زمانی که مواد زائد باقیمانده از بدن دفع می شوند به اتمام می رسد.

با توجه به این که چه چیزی مصرف کرده اید، کل روند گوارش می تواند از 24 ساعت تا 72 ساعت طول بکشد.

آیا مایعات موجب بروز مشکلات گوارشی می شوند؟

نوشیدن مایعات، به ویژه آب به میزان کافی در طول روز فواید بسیاری ارائه می کند.

با این وجود، برخی افراد ادعا می کنند که مصرف نوشیدنی ها همراه با وعده های غذایی ایده خوبی نیست.

در ادامه سه ادعای رایج که به مضر بودن مصرف مایعات همراه با وعده های غذایی برای گوارش اشاره دارند، ارائه شده اند.

ادعای 1: نوشیدنی های الکلی یا اسیدی اثر منفی بر بزاق دارند

برخی افراد این بحث را مطرح می کنند که مصرف نوشیدنی های اسیدی یا الکلی همراه با وعده های غذایی موجب خشک شدن بزاق می شود، از این رو، گوارش غذا برای بدن دشوارتر می شود.

الکل جریان بزاق را به میزان 10 تا 15 درصد در هر واحد الکل کاهش می دهد. اما این شرایط به طور عمده با نوشیدنی هایی با درصد الکل بالا مرتبط است.

از سوی دیگر، نوشیدنی های اسیدی به نظر می رسد ترشح بزاق را افزایش می دهند.

در نهایت، شواهد علمی مبنی بر این که مصرف متعادل نوشیدنی های اسیدی یا الکی اثر منفی بر گوارش یا جذب مواد مغذی دارد، وجود ندارد.

ادعای 2: آب، اسید معده، و آنزیم های گوارشی

افراد بسیاری مدعی هستند که نوشیدن آب همراه با وعده های غذایی موجب رقیق شدن اسید معده و آنزیم های گوارشی می شود، از این رو، شرایط گوارش غذا برای بدن دشوارتر می شود.

اما بنابر این ادعا، دستگاه گوارش انسان قادر به ترشح اسید و آنزیم های گوارشی منطبق با غلظت یک وعده غذایی نیست که می دانیم این مساله نادرست است.

ادعای 3: مایعات و سرعت گوارش

بحث رایج دیگر علیه مصرف مایعات همراه با وعده های غذایی این است که مایعات سرعت خروج غذاهای جامد از معده را افزایش می دهند.

بر همین اساس، زمان مواجهه وعده غذایی با اسید معده و آنزیم های گوارشی کاهش یافته و به گوارش ضعیف‌تر منجر می شود.

در حال حاضر، هیچ پژوهش علمی پشتیبان این ادعا وجود ندارد.

طی یک مطالعه که شرایط تخلیه معده را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، مشخص شد اگرچه مایعات سریع‌تر از مواد جامد از دستگاه گوارش عبور می کنند، اما اثری بر سرعت گوارش غذای جامد ندارند.

بررسی یک معمای خوراکی قدیمی!

مایعات ممکن است گوارش را بهبود ببخشند

مایعات به شکستن تکه های بزرگ غذا کمک می کنند و عبور آن از مری و ورود به معده را تسهیل می کنند.

همچنین، آنها مواد غذایی را به نرمی انتقال داده و از نفخ و یبوست پیشگیری می کنند.

افزون بر این، معده طی گوارش همراه با اسید گوارشی و آنزیم های گوارشی، آب ترشح می کند.

در حقیقت، این آب برای تقویت عملکرد درست آنزیم ها نیاز است.

آب ممکن است اشتها و میزان دریافت کالری را کاهش دهد

نوشیدن آب همراه با وعده های غذایی می تواند توقفی بین خوردن هر لقمه ایجاد کرده و زمانی برای بررسی سیگنال های گرسنگی و سیری در اختیار بدن شما قرار بگیرد. این می تواند از پرخوری پیشگیری کرده و ممکن است حتی به کاهش وزن کمک کند.

افزون بر این، طی یک مطالعه 12 هفته ای مشخص شد شرکت کنندگانی که پیش از هر وعده غذایی 500 میلی لیتر آب مصرف کرده بودند، 2 کیلوگرم بیشتر از افرادی که این کار را انجام نداده بودند، وزن کم کردند.

همچنین، این پژوهش نشان داد که نوشیدن آب ممکن است سوخت و ساز را حدود 24 کالری برای هر 500 میلی لیتر آب مصرفی تسریع کند.

به طور جالب توجهی، میزان کالری های سوزانده شده زمانی که دمای آب گرم‌تر از دمای بدن بود، کمتر بود. این ممکن است به دلیل نیاز بدن برای صرف انرژی بیشتر به منظور کاهش دمای آب خنک مصرفی و رساندن آن به دمای بدن باشد.

با این وجود، آثار آب بر سوخت و ساز در بهترین حالت جزئی بوده و برای همه قابل اعمال نیست.

به خاطر داشته باشید که این آثار بیشتر با مصرف آب و نه نوشیدنی های حاوی کالری مرتبط بوده اند. طی یک مطالعه، زمانی که شرکت کنندگان همراه با وعده غذایی خود نوشیدنی های شیرین، شیر یا آبمیوه مصرف کردند، کل کالری مصرفی 8 تا 15 درصد بیشتر بود.

افراد در معرض خطر

برای بیشتر افراد نوشیدنی مایعات همراه با وعده های غذایی احتمالا اثر منفی بر گوارش ندارد.

گفته شده است اگر به بیماری بازگشت اسید معده به مری (GERD) مبتلا هستید، مصرف مایعات همراه با وعده های غذایی ممکن است اثر منفی بر شما داشته باشد. این به دلیل آن است که مایعات بر حجم معده اضافه می کنند که می تواند فشار معده را همانند مصرف یک وعده غذایی بزرگ افزایش دهد. این می تواند به بازگشت اسید در افراد مبتلا به این بیماری منجر شود.

سخن پایانی

زمانی که موضوع مصرف مایعات همراه با وعده های غذایی مطرح می شود، تصمیم گیری بر اساس احساسی که دارید بهترین گزینه به نظر می رسد.

اگر مصرف مایعات همراه با غذا برای شما دردناک است و با احساس نفخ یا تشدید بازگشت اسید معده به مری همراه است، پیش یا بین دو وعده غذایی مایعات مصرف کنید.

در غیر این صورت، شواهدی برای پرهیز از نوشیدن مایعات همراه با وعده های غذایی وجود ندارند.

در مقابل، مصرف مایعات پیش یا طی وعده غذایی می تواند به گوارش روان‌تر، آبرسانی مطلوب و تقویت احساس سیری کمک کند.

تنها به خاطر داشته باشید که آب سالم‌ترین انتخاب است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها