دانشمندان در جنین و خون انسان پلاستیک پیدا کردند!

یافته‌های محققان حاکی از آن است که پلاستیک‌ها زندگی انسان‌ را در بر گرفته‌اند، به گونه‌ای که نتایج مطالعات نشان از وجود میکروپلاستیک‌ها در خون انسان و حتی جنین دارد.

دانشمندان در جنین و خون انسان پلاستیک پیدا کردند!

دانشمندان در جنین و خون انسان پلاستیک پیدا کردند!

دکتر ابوالفضل ناجی، عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان و محقق مؤسسه ZMT آلمان در وبینار ذرات معلق و آلودگی میکروپلاستیک‌ها در محیط‌های دریایی که به مناسبت روز جهانی اقیانوس به صورت مجازی در پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی برگزار شد، گفت: پلاستیک ها از در کنار هم قرار گرفتن پلیمرها تشکیل می‌شوند و توسعه آن به حدی است که زندگی مدرن امروز بدون پلاستیک‌ها غیر ممکن شده است، ولی بشر به دنبال راهکارهایی برای کاهش عوارض و کنترل پلاستیک‌ها و میکروپلاستیک‌ها است.

وی ادامه داد: از سال ۱۹۵۰ میزان تولید پلاستیک‌ در هر سال ۱.۵ میلیون تن بوده که در حال حاضر این میزان به ۴۰۰ میلیون تن در سال رسیده است و مشاهدات نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی میان افزایش میزان پلاستیک و تولید کربن وجود دارد.

ناجی خاطر نشان کرد: این افزایش میزان پلاستیک در حالی است که از سال ۱۹۷۸ پروتکل‌هایی برای کنترل تولید آن اتخاذ شد و تاکنون این دستورالعمل‌ها نه تنها بر کاهش میزان تولید پلاستیک و میکروپلاستیک مؤثر نبوده، بلکه میزان تولید آن نیز افزایش یافته است؛ به گونه‌ای که بر اساس برآوردها میزان تولید پلاستیک تا سال ۲۰۵۰ به ۱۲ میلیارد تن خواهد رسید.

این عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان، با تاکید بر اینکه برآوردها حاکی از آن است که میزان تولید پلاستیک برابر با کل موجودات دریایی است، اظهار کرد: ۵.۳ میلیارد تن پلاستیک در محیط‌های دریایی رهاسازی شده که بر اساس آخرین اطلاعات چین با ۲۴ درصد تولید پلاستیک‌ در صدر کشورها قرار دارد و بعد از آن سهم اتحادیه اروپا در تولید پلاستیک ۲۰ درصد، ژاپن ۵ درصد، آسیا به غیر از خاورمیانه ۱۶ درصد است.

وی ۸۰ درصد پلاستیک‌های رهاسازی شده در محیط‌های دریایی را ناشی از مناطق ساحلی و ۲۰ درصد را ناشی از فعالیت‌های دریایی دانست و گفت: علاوه بر آن به رهاسازی میکرو و مزو پلاستیک‌ها در محیط زیست توجهی نمی‌شود و این در حالی است که این مواد در معرض نور خورشید شکسته می‌شوند و مواد آن‌ها وارد محیط‌های آبی و چرخه غذایی انسان می‌شود.

ناجی در این باره توضیح داد: میکروپلاستیک‌ها زمانی که وارد محیط‌های آبی می‌شوند، همانند اسفنج عمل کرده و سایر آلودگی‌ها بر آن‌ها سوار می‌شود و از این طریق این مواد آلوده را از محیطی به محیط دیگر منتقل خواهند کرد.

نتایج مطالعات بر روی انسان

وی با تاکید بر اینکه پلاستیک‌ها در همه جا یافت می‌شوند، یادآور شد: حتی بر روی صفحه مانیتورهای لپ‌تاب نیز این مواد وجود دارند و وجود آنها در دراز  عوارضی برای انسان خواهد داشت.

این محقق مؤسسه ZMT آلمان با اشاره به مطالعات انجام شده در زمینه ورود پلاستیک‌ها به بدن انسان، گفت: بر اساس مطالعاتی که بر روی افراد سالم انجام شد، ۱.۶ میکروگرم بر میلی‌لیتر پلاستیک در خون این افراد یافت شد و در مطالعات دیگری که بر روی مدفوع ۸ نفر از کشورهای مختلف انجام شد، نشان داد که در مدفوع آنها پلاستیک وجود داشته است.

ناجی به مطالعه‌ای که از سوی محققان ایتالیایی بر روی جنین انسان انجام شده بود، اشاره کرد و گفت: نتایج این مطالعات حاکی از وجود پلاستیک در جنین بوده است.

آبزیان غرق شده در پلاستیک‌ها

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان خاطر نشان کرد: برآوردها نشان می‌دهد ۸۶ درصد از لاک‌پشت‌ها به دام زباله‌های پلاستیکی می‌افتند و به عنوان مواد غذایی از آنها می‌خورند و ۳۶ درصد از پرندگان به اشتباه مواد پلاستیکی را می‌خورند و ۱۶ درصد آنها در دام مواد پلاستیکی اسیر می‌شوند.

وی اضافه کرد: همچنین محققان کشور مالزی نمک ۸۰ منطقه را برداشت کردند که آنالیز آنها نشان داد در همه آنها میکروپلاستیک موجود است.

ناجی با بیان اینکه انسان در معرض ۷۰ هزار نوع ماکرو پلاستیک است، یادآور شد: نوشیدنی‌های گرمی که در ظروف پلاستیکی ‌خریداری می‌شوند، وارد شدن آب ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد در این ظروف، موجب رهاسازی مواد پلاستیکی در نوشیدنی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش جمعیت شهرهای ساحلی، عامل افزایش میزان ورود آلودگی‌های پلاستیکی به محیط‌های دریایی است، ادامه داد: برآوردها نشان می‌دهد که کشورهای حوزه خلیج فارس ۲ برابر میانگین جهانی زباله تولید می‌کنند./ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها