بهترین ساعت برای خوردن صبحانه، ناهار و شام

به احتمال زیاد شما هم از آن‌دسته افرادی هستید که مرتب به این فکر می‌کنید که در وعده‌های صبحانه، ناهار و شام چه بخورید و چگونه توازن و تعادل را میان سبزی و میوه‌جات، پروتئین، چربی و کربوهیدرات دریافتی برقرار کنید. اما تا به حال به این فکر کرده‌اید که بهترین زمان خوردن این خوراکی‌ها چه ساعتی است؟

بهترین ساعت برای خوردن صبحانه، ناهار و شام

مهم است که چه ساعتی چه می‌خورید

 

مهم است که چه ساعتی چه می‌خورید

 

خوردن وعده‌های غذایی در ساعات صحیح از روز مزیت‌های فراوانی دارد. این مسئله به شما کمک می‌کند هم تناسب اندام و وزن خود را حفظ کنید، هم در تمام طول روز انرژی کافی و لازم را داشته باشید و به احتمال زیاد کمتر هم بیمار شوید و در صورت ابتلا به بیماری به راحتی از پس آن بربیایید. اما چطور می‌توان ساعات درست خوردن وعده‌های غذایی مختلف را تعیین کرد؟

 

بهترین زمان برای خوردن صبحانه

 

بهترین زمان برای خوردن صبحانه

 

شما هم حتما بارها شنیده‌اید که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی در طول روز است. البته این نظریه درست است و در مهم بودن وعده صبحانه شکی نیست. خوردن صبحانه سبب می‌شود که الگوی قندخون شما در باقی ساعات روز در نخستین وعده غذایی به درستی تنظیم شود. اما سوال اینجاست که صبحانه در چه ساعتی باید میل شود. بهترین زمان برای خوردن صبحانه حدود یک ساعت بعد از بیدار شدن از خواب و بین ساعت ۶ تا ده صبح است. به این ترتیب میان خوردن زمان نخستین وعده غذایی در طول روز و وعده ناهار چند ساعت وقفه می‌افتد. اما چرا وعده صبحانه تاثیر زیادی در انرژی و توانایی شما در ساعات باقی‌مانده روز دارد؟ برای این‌که شما در طول روز دچار افت قندخون یا بالا رفتن ناگهانی آن نشوید، میزان انسولین و قند خون را تنظیم کنید و برای جبران افت قند خون سراغ خوردن شیرینی یا یک فنجان قهوه شیرین نروید، لازم است که حتما صبحانه بخورید. برای وعده صبحانه حتما تمام گروه‌های غذایی از جمله پروتئین (مثلا تخم‌مرغ یا بیکن)، کربوهیدرات مثل نان و غلات کامل، چربی غیر‌اشباع (مثل نان جو به همراه کره بادام زمینی) و میوه‌جاتی مثل انواع توت و بری را بگنجانید. یادتان باشد خوردن صبحانه را به بیش از یک ساعت بعد از بیدار شدن از خواب موکول نکنید چون در این صورت احتمال تمایل به خوردن خوراکی‌های پر کالری در شما بیشتر می‌شود.

 

بهترین زمان برای خوردن ناهار

 

بهترین زمان برای خوردن ناهار

 

متابولیسم و روند سوخت و ساز بدن بین ساعات ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر در اوج خود است. بنابراین برنامه‌ریزی برای خوردن ناهار در فاصله بین این ساعات از روز مزیت‌های فراوانی برای قوی‌تر شدن عملکرد معده دارد. احتمالا برای‌تان جالب است اگر بدانید که بهتر است وعده ناهار از وعده صبحانه و حتی شام سبک‌تر باشد. در این ساعت‌ها افراد معمولا سر کار یا در مدرسه و دانشگاه هستند و لازم است که تمرکز داشته باشند و بنابراین بهتر است معده را سنگین نکنند. غذاهایی سرشار از پروتئین مثل ماهی کبابی یا آب‌پز یا جوجه کباب مزه‌دار شده با زنجبیل و کنجد به همراه سالاد کاهو یا برنج قهوه‌ای، یا تاکو میگو به همراه لوبیا سیاه که پروتئین مورد نیاز بدن را برای داشتن انرژی کافی تامین کند، در عین حال سالم باشد و باعث اضافه وزن نشود انتخاب‌های خوبی هستند.

 

بهترین زمان برای خوردن شام

 

بهترین زمان برای خوردن شام

 

بهترین زمان برای خوردن شام ۴ الی پنج ساعت بعد از صرف وعده ناهار است. بنابراین بهتر است وعده شام بین ساعت ۵ تا شش بعد‌ از ظهر میل شود. یادتان باشد باید بین خوردن آخرین وعده غذای روز و زمان خواب چند ساعت فاصله باشد. از سوی دیگر غذا خوردن در ساعت‌های نزدیک به خواب شبانه باعث می‌شود که قندخون شما برای مدت ۲۴ ساعت بالا برود و همین امر سبب بیخوابی و بدخوابی شبانه می‌شود. این امر سبب می‌شود که روز بعد هم برای متعادل کردن سطح انرژی پرخوری کنید. شام شب بهتر است با حداقل میزان کربوهیدرات و هله هوله باشد، این خوراکی‌ها روند خواب را مختل می‌کنند و اختلال در خواب هم سبب اضافه وزن می‌شود. ماست یونانی با انواع میوه، ماهی سالمون پخته، حبوبات با کمترین میزان روغن و نمک و سبزیجات پخته و کبابی بهترین غذاها برای وعده شام محسوب می‌شوند.

 

یادتان باشد برای این‌که سر ساعت‌های معین غذا بخورید لازم است که موارد زیر را رعایت کنید:

 

برنامه‌ریزی کنید

 

آماده بودن غذا در ساعات معینی که قرار است سه وعده اصلی روز را میل کنید امری مهم است. بهتر است از قبل برنامه‌ریزی کرده و وعده مورد نظر را آماده کنید. برای مثال آخر هفته‌ها که تعطیل هستید و وقت بیشتری دارید غذاهایی مثل جوجه‌کباب یا مرغ آب‌پز را آماده و فریز کنید در روزهای ابتدایی هفته در وعده ناهار یا شام میل کنید. با این‌همه بهتر است همواره سعی کنید از غذاهای تازه استفاده کنید و برای درست کردن وعده‌های غذایی وقت بگذارید. می‌توانید از شب قبل ناهار روز بعد را آماده کنید و تصمیم بگیرید برای صبحانه قرار است چه چیزی بخورید.

 

امتحان کنید

 

ساعات غذا خوردن‌تان را به مرور منظم کنید و حتما ورزش کنید. اگر همیشه شب‌ها ورزش می‌کردید حالا با منظم کردن ساعات غذا خوردن می‌توانید این کار را به صبح موکول کنید و چه بسا نتیجه بهتری هم بگیرید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها