یک فرد قطع نخاع توانست راه برود

این اولین باری است که فردی با بریدگی کامل نخاع توانسته آزادانه راه برود. این بیماران کمتر از یک ساعت پس از کاشت نمونه‌های اولیه تحریک عصبی توسط جراحان مغز و اعصاب که از طریق نرم‌افزار هوش مصنوعی کنترل می‌شوند، توانستند اولین گام‌های خود را بردارند

حجم ویدیو: 885.15K | مدت زمان ویدیو: 00:00:20

یک فرد قطع نخاع توانست راه برود

 

مردی که به دلیل قطع نخاع قادر به حرکت نبود به لطف نصب دستگاهی توسط محققان در سوئیس موفق شده است دوباره راه برود.

 

گفته می شود این اولین بار در جهان است که کسی که دچار قطع نخاع کامل شده دوباره امکان حرکت یافته است.

 

میشل روکاتی پنج سال قبل در تصادف با موتور معلول شد. نخاع او کاملا قطع شد و هیچ حسی در پاهایش نداشت.

 

اما بعد از نصب یک وسیله الکتریکی (ایمپلنت) که طی عمل جراحی در ستون فقرات او نصب شده حالا قادر به راه رفتن است.

 

محققان تاکید می کنند که این یک درمان برای جراحات نخاعی نیست و این فناوری هنوز پیچیده تر از آن است که در زندگی روزمره به کار گرفته شود، با این حال از آن به عنوان یک گام بزرگ در بهبود کیفیت زندگی یاد می کنند.

 

من (خبرنگار بی بی سی) در آزمایشگاهی که این دستگاه را نصب کرده با میشل دیدار کردم. او گفت که این فناوری "برایم یک موهبت است."

"بلند می شوم، پیاده هر جا می خواهم می روم، می توانم از پله ها بالا یا پایین بروم - تقریبا یک زندگی نرمال است."

 

البته بهبود حال میشل فقط به لطف فناوری نیست. این جوان ایتالیایی اراده ای فولادین دارد. او می گوید از لحظه ای که حادثه برایش اتفاق افتاد، مصمم بود برای حداکثر بهبودی تلاش کند.

 

"من بوکس می کردم، می دویدم و در باشگاه برای تناسب اندام ورزش می کردم. اما بعد از حادثه، دیگر قادر به انجام کارهایی که عاشقان هستم نبودم، اما اجازه ندادم روحیه ام خراب شود. هرگز بازپروری را کنار نگذاشتم. می‌خواستم این مشکل را حل کنم."

 

سرعت بهبودی میشل پروفسور جاسلین بلاک از مرکز تحقیقات علوم اعصاب (ال ان تی ام) در دانشگاه لوزان سوئیس که این دستگاه را در ستون فقرات او کاشته و الکترودهایی را با مهارت به رشته های عصبی او وصل کرده متعجب کرد.

 

او گفت: "من واقعا شگفت زده شدم. میشل باورنکردنی است. او باید بتواند از این فناوری برای پیشرفت و بهبودی بیشتر و بیشتر استفاده کند."

 

این تحقیقات با حمایت دکتر رام هاریهاران، مشاور در بیمارستان عمومی شمال شفیلد، انجام شد که مستقل از تیم تحقیق و سخنگوی انجمن جراحات نخاعی است.

 

او می گوید: "این تیم موفق به انجام کاری شده که قبلا کسی نکرده است. من قبلا نشنیده ام چنین عملی (کاشت دستگاهی در بدن فردی با نخاع کاملا قطع شده) انجام شود و به حرکت عضلات و بهبود توازن منجر شود، طوری که بیمار قادر به ایستادن و راه رفتن باشد."

 

اما او می گوید باید شاهد نمونه های بیشتر کلینیکی باشد تا قانع شود که این یک معالجه موثر است.

 

رشته های عصبی در نخاع سیگنال هایی را از مغز به پا منتقل می کنند. صدمه دیدن این اعصاب در اثر جراحت در مواردی باعث معلولیت می شود.

 

در مورد میشل هیچ سیگنالی از مغز به پا نمی‌رسد چون نخاع کاملا قطع شده است. اما وسیله نصب شده در ستون فقرات مستقیما به پاها سیگنال می دهد که امکان راه رفتن را فراهم می کند. اما این فقط وقتی ممکن است که دستگاه روشن باشد.

 

تاکنون ۹ نفر تحت این عمل قرار گرفته اند و توانایی حرکت پیدا کرده اند. هیچ یک از آنها از این وسیله برای راه رفتن برای کارهای روزمره استفاده نمی کنند، چون در این مرحله هنوز خیلی پیچیده است. در عوض از آن برای تمرین راه رفتن استفاده می شود که ورزشی برای عضلات و بهبود سلامت است و اغلب به مقدار خیلی کمی توانایی حرکت را احیا می کند.

 

پروفسور گریگوری کورتین، سرپرست تیمی که این فناوری را در دانشگاه پلی تکنیک فدرال لوزان ساخته، می گوید هنوز راه درازی باقی مانده تا از آن برای راه رفتن افراد معلول برای امور روزمره استفاده شود.

 

او گفت: "این یک درمان برای جراحت نخاعی نیست. اما گام مهمی برای بهبود کیفیت زندگی بیماران است. ما بیماران را توانمند می کنیم. به آنها امکان سرپا ایستادن و برداشتن گام هایی را می دهیم. این کافی نیست، اما یک بهبود قابل توجه است."

 

درمان نیازمند بازتولید نخاع احتمالا با کمک سلول های بنیادی خواهد بود که هنوز در مراحل ابتدایی تحقیق است. پروفسور کورتین معتقد است که در آینده امکان استفاده همزمان از فناوری او با معالجات باززایی عصبی وجود خواهد داشت./bbc

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها