طرز تهیه رشته خوشکار خوشمزه شمالی

“رشته خوشکار” یک نوع شیرینی چرب و شیرین سنتی گیلانی است که به دلیل طعم خاص و عطر خوش طرفداران زیادی دارد و معمولا آن را با چای میل می کنند.

طرز تهیه رشته خوشکار خوشمزه شمالی

مواد لازم  رشته خوشکار

  • آب :4 پیمانه
  • مغز گردو چرخ شده :100 گرم
  • مغز هل ساییده شده :به میزان لازم
  • آرد برنج :2 پیمانه پلو پز
  • روغن مایع :برای سرخ کردن
  • دارچین :1 قاشق مرباخوری
  • شکر :5/1 پیمانه

مواد لازم برای شربت 

  • آب :5/1 لیوان
  • دارچین :1 قاشق مرباخوری
  • شکر :به میزان لازم
رشته خشکار

طرز تهیه رشته خوشکار

برای درست کردن این دسر خوشمزه ابتدا روش درست کردن آرد برنج را آموزش می دهیم ، برای این کار برنج را خوب بشویید و چند ساعتی آن را در آب گرم بخیسانید تا نرم شود.

برنج خیس خورده را آبکش کرده و آن را روی یک پارچه نخی و تمیز پهن کنید تا خوب خشک شود. بعد از اینکه مطمئن شدید  آب برنج  خوب خشک شده آن را داخل آسیاب کن بریزید و خوب آسیابش کنید.

بهتر است برای این کار از برنج ایرانی استفاده کنید تا عطر و بوی دسرتان دلپذیرتر شود.

لایه میانی دسر را آماده کنید و کنار بگذارید، برای این کار مغز گردو ، مغز هل و شکر را با هم مخلوط کرده و با دست ورز دهید تا فشرده شده و به هم بچسبند.

در مرحله بعد شربت دسر را آماده کنید و کنار بگذارید، برای این کار شکر و آب را در قابلمه ای بریزید و روی حرارت بگذارید تا دانه های شکر حل شده و مواد غلیظ شود ، حالا پودر دارچین را اضافه کنید و شعله را خاموش نمایید.

حالا سراغ درست کردن رشته های خوشکار بروی ، آرد برنجی را که دست کردید در کاسه ای بریزید و آب را به تدریج اضافه کرده و خوب هم بزنید تا مواد غلیظ شود.

مواد را داخل قیف مخصوص بریزید  و کنار بگذارید.یک تابه و یا سینی مسی را روی حرارت قرار داده و با مقدار بسیار کمی روغن کف آن را چرب کنید ،

زمانی که تابه داغ شد مواد داخل قیف را به شکل خط های باریک از چپ به راست و به شکل مستطیل داخل تابه بریزید (همانند زولبیا عمل کنید) و اجازه دهید مواد کمی بپزد ولی سرخ نشود.

حالا مواد را به آرامی بردارید و روی یک پارچه تمیز قرار دهید تا کمی خنک و سفت شود.مواد را از بالا تا بزنید و مواد میانی آن را قرار داده و دوباره تا بزنید و لبه های آن را تا زده و با انگشت به هم بچسبانید.

حالا رشته ها را داخل روغنی که از قبل داغ کرده اید سرخ کنید و سپس به شربت آغشته کنید. رشته های خوشکار را در ظرف پذیرایی بچینید و با چای میل کنید.

مواد لازم رشته خشکار

نکات تکمیلی در مورد رشته خوشکار

رشته خوشکار جزو  دسرهای ایرانی  میباشد 

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا  1 ساعت و  

و زمان پخت و انتظار آن در حدود  15دقیقه  میباشد .

رشته خوشکار را می توانید در وعده  دسر -  سرو کنید . 

همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان  افطار -  میل کرد .

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای  4 نفر  مناسب میباشد .

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها