سه نکته مهم در ویروس کرونای تابستانی

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی، به بیان خصوصیات متفاوت موج مجدد رجوع، بستری و فوت بیماران مبتلا به کرونا پرداخت.

سه نکته مهم در ویروس کرونای تابستانی

مستقل آنلاین|  حسین کرمانپور، در یادداشتی نوشت: این روزها در اغلب بیمارستان‌ها با موج مجدد رجوع، بستری و فوت بیماران مبتلا به کرونا مواجهیم که خصوصیاتی متفاوت با موج اول آن دارد.

۱- اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ با موج مراجعه کثیری از مبتلایان به کرونا روبرو بودیم که از اقشار مختلف و بین سنین مختلف بود اما بیشترین آمار بستری، تحقیقاً بین سنین ۵۵ تا ۷۵ را به خود اختصاص داده بود.

امروز اما بیشترین آمار بستری در بیمارستان‌ها به سنین زیر ۵۰ سال اختصاص دارد.

۲- در اسفند ۹۸ و دو ماه اول سال ۹۹، بیشتر مراجعات تک‌گیری افراد از دیگر مبتلایان غیر ارتباط فامیلی بود اما در تیرماه ۹۹ گویا بیشترین مبتلایان خانوادگی هستند. یعنی فرزندان خانواده با پدر و مادر باهم گرفتار شده‌اند که خب احتمال قرنطینه نیست. در موج اول در خانواده یک نفر گرفتار و همه در خدمت روحی و جسمی او بودند تا بهبود یابد و در موج جدید یک نفر در خدمت چند نفر مبتلا قرار دارد که هم درصد خطا را بالا می‌برد، هم احتمال گرفتاری او و هم تاب‌آوری اش را کاهش می‌دهد و نهایتاً ممکن است بستری در بیمارستان را به قرنطینه خانگی ترجیح دهند که همین امر ظرفیت اشغال تخت‌ها را بالا می‌برد.

 

۳- در موج جدید، کادر درمان خسته‌تر، اعصاب ملت مخدوش‌تر و وضعیت معیشتی مردم هم نامناسب‌تر است.

بر اساس سه رخداد فوق با سه واکنش و برونداد خاص روبه‌رو هستیم.

الف- جوان تر شدن سن بستری و مرگ، نگرانی و افسردگی کادر درمان و جامعه را به‌ صورت مضاعف بالا برده و نیروی کار را بیکار می‌سازد. گمان نکنید برای کادر درمان مرگ یک جوان بیست تا سی ساله ساده و عادی است. اگر گوش‌ها تیز شود با مرگ هر جوان، کادر درمان پیرتر می‌شود.

ب- خانوادگی شدن ابتلا نشان می‌دهد، برخی سیاستگذاری‌ها نیاز مبرم به بازنگری دارد. مشخص است که میهمانی‌های دورهمی، جشن‌ها و عروسی‌ها، مراسم تجمعی و... آنقدر زیاد بوده که نتیجه‌ای به وسعت درگیری‌های کرونایی خانوادگی داشته‌است. رسانه ملی نباید آموزش‌های لحظه‌ای خود را قطع می‌کرد. همانگونه که تبلیغات تلویزیونی لحظه‌ای قطع نمی‌شود، آموزش مقابله با کرونا هم نباید قطع شود هرچند تکراری باشد.

پ- خستگی کادر درمان، هیجان همراهان بیمار و پایین آمدن سن مرگ و میر مثل جرقه در انبار باروت است. زد و خوردهای کادر مظلوم درمان بویژه پزشکان طی چند روز گذشته توسط همراهان خشمگین نشانه‌ای از این لجام‌گسیختگی است که باید بشدت کنترل شود.  و نکته‌ای را هم باید فرای مطالب فوق اضافه کنم که موج استرس چندماهه و تضعیف شدید قدرت مالی مردم در سال جدید باعث شده امکان تغذیه سالم از آنها گرفته شود. تغذیه محدود و استرس بلای نابودکننده سیستم ایمنی بدن است و ثابت شده است کووید۱۹ قربانیان خود را از بین افرادی انتخاب می‌کند که وضعیت ایمنی بدنشان در سطوح پایین‌تری است.

منبع : برنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها