عطسه فرد مبتلا به کرونا در مترو چند نفر را آلوده می‌کند؟

حق دوست گفت: یک نفر آلوده‌ در مترو اگر عطسه کند می‌تواند۱۰ نفر را به کرونا مبتلا کند و رفتار اجتماعی مردم آمار مبتلایان را متغیر می کند.

عطسه فرد مبتلا به کرونا در مترو چند نفر را آلوده می‌کند؟

به گزارش خبرنگار مستقل آنلاین ، علی اکبر حق دوست رئیس اپیدمیولوژی کرونا اظهار کرد:  تغییراتی که روزانه  می بینیم نباید فکر کنیم که این ویروس در حال  کاهش یا  افزایش است.  وضعیت , وضعیت مطلوبی نیست. ویروس در کل کشور وجود دارد  گاهی اوقات استانی در حالت  هشدار یا نیمه هشدار قرار می‌گیرد و این دو تفاوت زیادی باهم ندارد.

او درباره شیوع کرونا گفت: یک شاخص ما است؛ اگر عدد یک باشد یعنی ثبات داریم زیرا یک به معنای بیماری در حال کاهش است و بالای یک در حال افزایش,در اردیبهشت ماه به زیر یک دهم رسیدیم، ولی متاسفانه در خرداد ماه در بعضی از استان‌ها بالای یک رسیده ایم و در دو هفته گذشته تقریباً بالاترین عدد را برای کل کشور داشتیم یعنی شاخص نزدیک  ۱.۱  رسید در همان زمان در برخی  از استان‌ها به ۱.۴  رسید.

حق دوست ادامه داد: اگر هیچ مراقبتی نباشد به طور مثال یک نفر آلوده‌ای در مترو اگر عطسه کند  می تواند۱۰   نفر را مبتلا کند.

رئیس اپیدمیولوژی کرونا گفت: مراقبت‌ها و حساسیت‌های افراد در جامعه کمتر شده و اگر ما در مقابل این ویروس  رفتار عادی داشته باشیم حتما به این بیماری مبتلا می شویم چراکه این ویروس  در جامعه وجود دارد و در کمین افرادی است که مراقبت نمی‌کنند.

او درباره جهش این ویروس بیان کرد:  هنوز مستندات علمی در باره جهش این ویروس وجود ندارد و آن چیزی که آمار‌ها را بالا و پایین کرده رفتار اجتماعی مردم است.

  حق دوست اظهار کرد: ما باید چند کار را جدی بگیریم اول محافظت شخصی یعنی ماسک زدن را جدی بگیریم, دوم تجمعات بسیار خطرناک است  چراکه  حالت تصاعدی دارد و سوم  رعایت اصول اجتماعی و تنها شاه کلید مقابله با این بیماری  این سه گزینه است.

  او درباره محدودیت‌های استان تهران گفت: باید با توجه به شرایط تصمیم گیری انجام شود چرا که یک هفته برای بیماری خیلی کوتاه نیست و واقعا باید یک هفته رصد کنیم تا ببینیم چه تاثیری خواهد داشت.

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها