راز تبهکاری باند آدم کوچولوها+ عکس +18

کلاهبرداران 18 ساله در مشهد شناسایی و منهدم شدند.

راز تبهکاری باند آدم کوچولوها+ عکس +18

فرمانده انتظامی خراسان رضوی گفت: دستگیری متهمان نوجوانی که بیشتر متولد سال‌های ۷۹ و ۸۰ هستند می‌تواند زنگ خطری برای روی آوردن این قشر سنی به فعالیت‌های مجرمانه سایبری باشد.

سردار محمدکاظم تقوی گفت: اعضای این باند با عناوین مختلف و از طریق تبلیغات پیرامون خرید شارژ با تخفیف یا سایت‌های دوست یابی، افراد را به پای خودپرداز‌ها می‌کشاندند، اطلاعات حساب آنان را برداشت می‌کردند و به این ترتیب، اطلاعات حساب‌های بانکی تعداد زیادی از هموطنان را از سراسر کشور سرقت کرده بودند.

او ادامه داد: دو نفر از اعضای این باند مشهدی بودند و مشکوک شدن پلیس فتا به اقدامات این دو نفر در فضای مجازی، از فعالیت یک باند بزرگ کشوری پرده برداشت که علاوه بر مشهد، در شهر‌های تهران و شیراز هم فعالیت داشتند.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی گفت: این افراد به صورت کاملاً حرفه‌ای بعد از برداشت غیرمجاز از حساب افراد، سرمایه هنگفتی از پول‌های سرقتی را فراهم کرده بودند و با منتقل کردن از یک حساب بانکی به حساب دیگر، عملیات پولشویی خود را به نحوی انجام می‌دادند که پلیس و دستگاه قضایی در رهگیری پول‌های کثیف با مشکل روبرو شوند.

سردار تقوی افزود: پس از تحقیقات و پیگیری یکی از متهمان مشهدی این پرونده، به عنوان مظنون تحت نظر مأموران پلیس فتا قرار گرفت، در اولین مرحله پس از بررسی‌های کارشناسانه، متهم به هویت کاربری کوالسکی در فضای مجازی و هویت جعلی م. ج شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر شد.

سارقان

او تصریح کرد: در این عملیات مأموران پلیس فتا در پوشش پیک، بسته مشابهی را آماده کرده و در لحظه دریافت مرسوله توسط متهم، مأموران او را دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی گفت: با صبر پلیسی و رصد ارتباطات او با افراد مختلف، در تحقیقات تکمیلی مشخص شد که این فرد با لایه‌های بالاتری از مجرمان حرفه‌ای در ارتباط است که با راه اندازی یک کانال تلگرامی، هزار و ۶۰۰ نفر از کلاهبرداران فیشینگ کار را دور هم جمع کرده و درگاه‌ های پرداخت الکترونیک جعلی طراحی شده را در معرض فروش همگانی قرار می‌دادند.

سردار تقوی افزود: طی بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد پرونده تعداد زیادی از برداشت‌های غیرمجاز در کشور مربوط به این باند بوده است که پس از دستگیری سرشاخه اصلی این باند، فیشینگر‌های مرتبط با او نیز شناسایی شده و در سراسر کشور تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند.

او ادامه داد: همچنین با کشف اطلاعات حساب‌های سرقت شده و با تعامل ویژه پلیس فتا با بانک‌های عامل، نسبت به ابطال رمز دوم این حساب‌ها اقدام شده است.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی با اشاره به نحوه دستگیری سرشاخه دیگر این باند در شیراز، گفت: یکی دیگر از متهمان این پرونده قصد داشت تا پول‎های نامشروع حاصل از فیشینگ و کلاهبرداری را به ارز دیجیتال تبدیل و رهگیری آن را عملاً غیرممکن کند، دقیقاً در آستانه دستیابی به نیات شوم خود در یک عملیات ضربتی و غافلگیرانه با هماهنگی چند تیم عملیاتی پلیس فتا دستگیر شد.

سردار تقوی افزود: این متهم با اغفال خانمی توانسته بود به اطلاعات جعلی و هویتی او دسترسی پیدا کند و از آن اطلاعات برای خرید حق امتیاز صرافی مجازی استفاده کند.

او تصریح کرد: متهم دستگیر شده در فرودگاه شیراز علاوه بر تهیه حق امتیاز صرافی غیرمجاز، وظیفه اغفال افراد و تبلیغ درگاه‌های جعلی را در اینترنت و شبکه‎های اجتماعی نیز برعهده داشته است.

این مقام مسئول گفت: تصمیم یکی از سرشاخه‌های باند مبنی بر استفاده از حق امتیاز یک صرافی و همچنین اقدام به فرار از کشور با ۵ هزار لیر ترکیه که حاصل از تبدیل اموال نامشروع به ارز‌های خارجی و دیجیتال بوده است، به خودی خود می‌تواند در ردیف جرایم امنیتی قرار بگیرد.

سردار تقوی افزود: در بازرسی مخفیگاه‌های متهمان و کنترل ارتباطات مجازی آن‌ها مشخص شد که دسترسی به یک تلفن همراه، چند عدد سیم کارت و یک رایانه برای انجام اعمال مجرمانه‌ای در حد و اندازه‌های این پرونده کشوری کافی است.

او ادامه داد: دسترسی اسان به آلات جرم در کنار جذابیت‌های ذاتی فضای مجازی و ارتباطات گسترده و پیچیده کلاهبرداران با یکدیگر خصوصاً در حوزه جرایم سایبری باعث شده تا زمینه آلوده شدن نوجوانان و جوانان ما به سادگی فراهم باشد بنابراین نظارت دقیق و مستمر والدین بر تعاملات مجازی فرزندان به امری واجب و اساسی تبدیل شده است.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی گفت: با گسترش نفوذ شبکه‌های اجتماعی و درهم آمیختگی جدایی ناپذیر زندگی امروزه ما با فضای مجازی، دستگیری و انهدام باند‌های خرابکار نمی‌تواند به خوبی برطرف کننده آسیب‌های ناشی از اعمال مجرمانه باشد بلکه «پیشگیری» به عنوان راه مناسب‌تری برای جلوگیری از وقوع چنین جرایمی اهمیت دوچندان دارد.

منبع :  رکنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها