روشی جدید برای درمان بیماران قلبی

محققان در مطالعات اخیر خود توانستند روش جدیدی را برای درمان بیماران قلبی کشف کنند.

روشی جدید برای درمان بیماران قلبی

به گزارش خبرنگار مستقل آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، دانشمندان گروه درمانی وروه (Verve Therapeutics) در یک آزمایش جدید ویرایش ژن، سطح کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید را به طور دائمی کاهش دادند و  راه جدیدی برای درمان بیماران قلبی پیدا کردند.

در اولین آزمایش ویرایش ژن، دانشمندان دو ژن را در میمون‌ها غیرفعال کرده اند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد و این  امیدواری را می‌دهد که می‌توان جلوی یکی از بیماری‌های کشنده جهانی را گرفت.

انسان‌ها نیز دارای این دو ژن PCSK۹ و ANGPTL۳ هستند  که PCSK۹ به تنظیم سطح کلسترول LDL کمک می‌کند و ANGPTL۳، بخشی از سیستم تنظیم کننده تری گلیسیرید، نوعی چربی خون است.

هر دو ژن در کبد که کلسترول و تری گلیسیرید تولید می‌کند، فعال هستند.

گفتنی است؛ افرادی که جهش‌هایی را در ژن خود به ارث می‌برند و عملکرد ژن را نابود می‌کنند، بیماری قلبی ندارند.

اما سال‌ها از شروع آزمایش‌های انسانی می‌گذرد و فناوری ویرایش ژن تاکنون سابقه مختصری دارد. خیلی زود است بدانیم که آیا این استراتژی در انسان ایمن و مؤثر خواهد بود یا خیر. حتی میمون‌ها نیز برای عوارض جانبی یا سایر نارسایی‌های درمانی باید مدتی تحت نظر قرار گیرند.

دکتر مایکل دیویدسون، مدیر کلینیک لیپید  در دانشکده پزشکی دانشگاه پیتزکر شیکاگو، گفت: "این می‌تواند درمانی برای بیماری‌های قلبی باشد. "

بیماری‌های قلبی اولین عامل مرگ و میر در جهان است که تا کنون جان بیش از ۱۷ میلیون را گرفته است. دانشمندان در این حوزه پیش بینی کرده اند تعداد جان باختگان تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۲۳ میلیون نفر افزایش می‌یابد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها