ویروس کرونا| تمام مسئولانی که به کرونا مبتلا شده اند + اسامی و جزئیات

کرونا از معدود بیماری‌هایی است که تعدادی از مردم ایران، از «عادی» تا «مسئولان» را بدون هیچگونه تبعیضی درگیر خود کرده است.

ویروس کرونا| تمام مسئولانی که به کرونا مبتلا شده اند + اسامی و جزئیات

به گزارش مستقل آنلاین :  پس از گذشت چند روز از شیوع این بیماری در کشور که ابتدا قم و سپس گیلان و تهران را فرا گرفت و کم کم به سراسر کشور هم رسید، مشخص شد که این بیماری تنها نصیب مردمان عادی نشده است. تعدادی از مسئولان نظام، یا مبتلا به این بیماری شده‌اند یا مشکوک به آن در قرنطینه بسر می‌برند.

اگرچه در برخی موارد تردید زیادی در صحت اخبار وجود دارد اما طبق آخرین خبرهایی که از سوی خود مسئولان یا نزدیکان آنان منتشر شده، تعدادی از آنان درگیر این بیماری هستند و تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.

در حالی شیوع ویروس کرونا در ایران سیر صعودی به خود گرفته که شمار نسبتا زیادی از مقامات و سیاستمداران این کشور نیز به این بیماری مبتلا و حتی تعدادی نیز جان خود را در اثر آن از دست داده‌اند.

اگر چه وزارت بهداشت ایران ابتلای 246 نفر به ویروس کرونا و مرگ 26 نفر در اثر این بیماری را تا عصر پنجشنبه هشتم اسفند تایید کرده اما برخی از کارشناسان حوزه سلامت و فعالان سیاسی و اجتماعی، مقامات ایرانی را به عدم ارائه "آمار صحیح و واقعی" متهم می‌کنند.

سرایت این بیماری به شمار نسبتا زیادی از مقامات و سیاستمداران ایرانی نیز از دیگر نکات قابل توجه در خصوص روند شیوع کرونا در ایران بوده است. تاکنون در هیچ یک از کشورهای درگیر با ویروس کرونا، ابتلای این تعداد از مقامات و سیاستمداران به بیماری گزارش نشده است.

ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت و دبیر ستاد ویژه مدیریت پیشگیری ویروس کرونا، محمود صادقی نماینده مجلس و مرتضی رحمان‌زاده، شهردار منطقه 13 تهران تنها شماری از مقامات ایرانی هستند که تاکنون ابتلای آنها به کرونا ویروس تایید شده است.

از سوی دیگر رسانه‌ها دیروز از درگذشت سید هادی خسروشاهی از چهره‌های مطرح حوزه علمیه قم به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری در سن 81 سالگی خبر دادند.

این روحانی متولد تبریز پس از انقلاب 1357 ایران، سفیر این کشور در واتیکان و همچنین برای مدتی رئیس نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در قاهره بود. تاسیس مرکز «فرهنگی اسلامی اروپا» در رم و چاپ و نشر ترجمه قرآن و نهج‌البلاغه به زبان ایتالیایی نیز از دیگر فعالیت‌های خسروشاهی بوده است.

  • سید هادی خسروشاهی درگذشت

در بین اسامی شخصیت های  مبتلا به کرونا، یک فوتی هم وجود دارد. حجت‌الاسلام سیدهادی خسروشاهی صبح پنجشنبه در بیمارستان مسیح دانشوری و در سن ۸۱ سالگی به‌دلیل مثبت بودن تست کرونا، جان به جان آفرین تسلیم کرد. حجت‌الاسلام سیدهادی خسروشاهی فرزند آیت‌الله سید مرتضی خسروشاهی، از علما و محققین معاصر است که سفیر ایران در واتیکان و ریاست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مصر را در کارنامه داشته است. رئیس جمهوری و سید حسن خمینی در پیام‌هایی جداگانه درگذشت خسروشاهی را تسلیت گفته‌اند.

حجت‌الاسلام سید هادی خسروشاهی، در سال 1317ش در تبریز، در خانواده‌ای آراسته به دین، علم و فقاهت، به دنیا آمد. تألیفات و آثار وی به زبان فارسی و عربی (علاوه بر صدها مقاله در نشریات اسلامی ایران و جهان اسلام) منتشر شده است. آثار وی که بالغ بر هشتاد جلد می‌شود، بیش از چهل جلد آنها تاکنون بارها در داخل و خارج کشور چاپ شده است. علاوه بر تألیفات و ترجمه‌ها، 120 جلد کتاب دیگر نیز با تحقیق، توضیح یا مقدمه و اشراف ایشان در ایران، ایتالیا و مصر چاپ و منتشر شده است. وی پس‌از پیروزی انقلاب اسلامی، نخست به‌مدت دو سال نماینده امام خمینی(ره) در وزارت ارشاد اسلامی بود. سپس به سفارت ایران در واتیکان انتخاب شد و مدت پنج سال در خارج از کشور به فعالیت پرداخت. تأسیس مرکز «فرهنگی اسلامی اروپا» در رم و تأسیس ماهنامه‌ای به زبان انگلیسی به نام «انکوائری» و هفته نامه‌ای به عربی به نام «العالم» در لندن- با همکاری وزارت ارشاد اسلامی- از آثار این دوران است. خسروشاهی مدت سه سال هم رئیس نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مصر (قاهره) بود و در سال 1382ش به ایران مراجعت کرد و به‌عنوان مشاور وزیر در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی به تحقیق و بررسی پرداخت.

مرتضی رحمان‌زاده، شهردار منطقه 13 تهران از نخستین مسئولانی بود که با ماسک در جلسه شورایاران حاضر شد. پس‌از چند روز خبر رسید که رحمان‌زاده دچار کرونا شده و هم‌اکنون هم روند درمانی خود را طی می‌کند. حضور رحمان‌زاده در کنار محسن هاشمی رفسنجانی در جلسه آن روز شهرداری، بیش از همه خبرساز شد و احتمال سرایت این بیماری به رئیس شورای شهر تهران وجود داشت. اما محسن هاشمی پس‌از انجام آزمایش‌های اولیه، خبر از منفی بودن نتیجه تست کرونای خود داد.

الهام فخاری یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران بود که در نشست آن روز شورایاری حضور داشت و امکان ابتلای او به این بیماری ویروسی هم مطرح شد اما فخاری پس‌از دو روز بستری شدن در بیمارستان، از منفی بودن جواب آزمایش خود خبر داد.

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده هم از دیگر سیاستمداران ایرانی است که طی چند روز گذشته به کرونا گرفتار شده است.

فریبا ابتهاج، مدیرروابط عمومی و مشاور رسانه‌ای ابتکار پنجشنبه هشتم اسفند با تایید ابتلای وی به کرونا گفت: "خانم ابتکار هم اکنون برای سپری کردن دوران بیماری خود در منزل بستری است. با توجه به احتمال آلودگی اعضای تیم همراه ایشان از همه افراد همراه آزمایش های لازم به انجام رسیده و روز شنبه نتایج آن اعلام خواهد شد".

معصومه ابتکار از مشارکت کنندگان در حمله به سفارت آمریکا و گروگان گیری دیپلمات‌های آمریکایی در پاییز 1358 بود. وی همچنین به مدت هشت سال در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی و چهار سال نیز در دوره نخست ریاست جمهوری حسن روحانی ریاست سازمان حفاظت محیط زیست ایران را برعهده داشته است.

مجتبی ذوالنوری، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران نیز روز پنجشنبه با انتشار ویدیویی در شبکه های اجتماعی از مثبت بودن تست کرونای خود خبر داد.

همچنین مجتبی فاضلی، مسئول دفتر و مسئول اجرایی و مالی آیت الله موسی شبیری زنجانی از مراجع تقلید شیعه ایران چند روز پیش به علت ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داد. بر اساس اعلام نوه آیت الله شبیری زنجانی، خود این مرجع تقلید نیز از هفته گذشته تاکنون به دلیل احتمال ابتلا به کرونا در منزلش استراحت می‌کند.

محمدرضا قدیری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در هفته اول ورود کرونا به ایران، به این بیماری مبتلا شد. قدیری نخستین کسی بود که وجود مبتلایان به کرونا در قم را تایید کرد.

ابوالفضل حسن‌بیگی، از نمایندگان مجلس ایران دیروز پنجشنبه به خبرگزاری «ایلنا» گفت که چند نماینده مجلس "آلوده" به ویروس کرونا هستند و حال احمد امیرآبادی فراهانی، "بسیار بد" است.

البته ساعاتی بعد امیرآبادی در گفتگو با «ایرنا» ابتلای خود به کرونا را رد کرد و گفت: "بنده هیچ مشکلی ندارم نمی دانم چرا برخی بر این مسائل اصرار دارند".

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم روز دوشنبه پنجم اسفند شمار قربانیان ویروس کرونا در این شهر را حدود 50 نفر اعلام کرده و گفته بود: "قم از نظر شیوع ویروس کرونا وضعیت خوبی ندارد و به نظرم عملکرد دولت در کنترل این ویروس ناموفق بوده است".

فاطمه رهبر منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی صبح امروز شنبه بر اثر ابتلا به بیماری کرونا دارفانی را وداع گفت.

روابط عمومی حزب موتلفه اسلامی نیز خبر درگذشت فاطمه رهبر را تایید کرد.

ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت و دبیر ستاد ویژه مدیریت پیشگیری ویروس کرونا که هم اکنون خودش به این بیماری مبتلا شده، ساعاتی بعد اظهارات نماینده قم درباره شمار زیاد قربانیان را تکذیب کرد.

همچنین ابتلا یا مرگ چند تن از کادر پزشکی و پرستاری در اثر کرونا که در بیمارستان‌های محل مراقبت از بیماران مبتلا به این ویروس کار می کنند نیز تایید شده است.

اگر چه مقامات ایرانی تاکنون از قرنطینه کردن مناطق آلوده به ویروس کرونا به ویژه شهر قم سرباز زده‌اند، اما با گسترده شدن ابعاد شیوع بیماری، مدارس و دانشگاه‌های بسیاری از مناطق کشور تعطیل شده و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نیز دیروز عصر طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نماز جمعه این هفته در 23 استان از جمله تهران برگزار نخواهد شد.

- ویروس کرونا

ویروس جدید کرونا (2019-nVoC) برای اولین بار 12 دسامبر 2019 در شهر ووهان چین شناسایی شد. کمیسیون بهداشت و درمان شهرداری ووهان در 31 دسامبر، اعلام کرد که 27 نفر که با بازار غذاهای دریایی شهر در ارتباط بودند، به این "بیماری مرموز" مبتلا شده و این بازار بسته شده است.

این ویروس در بیشتر شهرهای چین مشاهده شده است. دولت چین برای پیشگیری از گسترش آن، حمل و نقل عمومی در 13 شهر را موقتا متوقف کرد و بسیاری از مراکز توریستی مانند اماکن تاریخی و موزه‌ها در پکن نیز بسته شده است. وزارت دارایی چین پیشتر 144 میلیون دلار را برای پیشگیری از شیوع این ویروس اختصاص داده است.

علائم این ویروس 80 درصد شبیه به سندرم حاد تنفسی «سارس» بوده و از طریق سرفه و عطسه به دیگران سرایت می کند. در حالی که اولین علائم ویروس کرونا به تب بالا، گلودرد، سرفه، تنگی نفس و اسهال ظاهر می شود، در مراحل بعدی باعث ذات الریه و نارسایی کلیه شده و در نهایت ممکن است منجر به مرگ فرد شود.

تاکنون واکسنی برای این ویروس ساخته نشده و تنها راه نجات از آن تشخیص زودهنگام و درمان بیمار زیر نظر پزشکان در قرنطینه است. مقامات چینی از شهروندان این کشور خواسته‌اند از حضور در اماکن شلوغ و عمومی خودداری کنند. این ویروس از طریق مسافران به خارج کشورهای درگیر سرایت و نگرانی‌هایی را در سراسر جهان ایجاد کرده‌ است.

این خبر بروز رسانی می شود ....

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها