چند درصد بیماران سرطانی زن هستند؟

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: ۴۴ درصد مجموع بیماران سرطانی استان زن هستند که بیماری بیشتر آنها در زمنیه سرطان سینه، پوست، مری و کلیه است.

چند درصد بیماران سرطانی زن هستند؟

 دکتر قاسم بیانی سرطان معده، پوست، مثانه و مری را نیز شایع ترین سرطان ها در بین مردان استان دانست و گفت: در حال حاضر یک هزار و ۵۰۰ بیمار سرطانی این استان از خدمات دانشگاه علوم پزشکی استان از قبیل تخفیفات حواله دارویی بهره مند می شوند.

وی گفت: این در حالی است که بیماران بسیاری نیز از خدمات سایر بخش ها از قبیل انجمن حمایت از بیماران سرطانی و غیره استفاده می کنند و بسیاری نیز برای درمان به شهرهای همجوار می روند که همین امر باعث شده آمار دقیقی از مجموع بیماران مبتلا به سرطان در استان نداشته باشیم.

وی گفت: هم اینک سرطان های سینه، پوست، معده و کلون در کشور در ردیف بیشترین ها قرار دارند که این شرایط در خراسان شمالی شامل سرطان سینه، پوست، معده، مری و سرطان هایی با محل اولیه نامشخص می شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به گلایه های بیماران سرطانی مبنی بر کمبود تجهیزات درمانی در استان خاطرنشان کرد: مشکلی که در کشور داریم در این است که توقع دارند همه امکانات را با هم در شهرستان ها داشته باشند در حالی که به دلیل نگهداری سخت آنها در کل دنیا تجهیزات در بخش هایی خاص تجمیع می شود.

وی با اشاره به قیمت بالای ۱۵۰ میلیارد ریالی دستگاه شتاب دهنده خطی پرانرژی و سیتی سیمیلاتور، اظهار داشت: با توجه به تعداد بیماران موجود در استان خرید این دستگاه ها با توجه به شرایط اقتصادی فعلی امکانپذیر نبوده ضمن اینکه مقرون به صرفه هم نیست.

بیانی افزود: در این میان بهتر این است که خدمات رفاهی بیشتری را برای بیماران موجود برای رفاه حال و کاهش مشکلات آنها در استان و در مشهد که بسیاری از بیماران ما را پذیرش می کند فراهم کنیم.

وی با اشاره به فاصله کم مشهد و شهرهای خراسان شمالی،  گفت: در حال حاضر بسیاری از بیماران سرطانی استان در مشهد تحت درمان هستند که هزینه بسیاری را برای رفت و آمد، اسکان و  درمان متحمل می شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی یادآور شد: هم اکنون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استان ها را با توجه به امکانات، سرمایه، بودجه ها و سیاست های درمانی در قالب چند قطب دسته بندی کرده که استان در قطب ۹ قرار دارد که خدمات لازم را از استان های هم قطب خراسان رضوی و گلستان دریافت می کند.

وی با اشاره به پوشش دهی درمانی بیشتر سرطان ها در استان،  افزود: هم اینک سه فوق تخصص خون بزرگسال، دو متخصص رادیوتراپی، ۱۲ تخت بستری، ۸ تخت سرپایی و دو تخت ویژه اکسترا و دو اتاق تمیز برای دفع پسماندها و حفاظت فردی در استان داریم.

بیانی با بیان اینکه به جز برخی سرطان های خاص کمبودی در استان نداریم، گفت: در صورتی که باز هم برای همین تعداد اندک نیاز به فراهم سازی امکانات باشد شرایط لازم ایجاد می شود.

وی انجام امور حمایتی مربوط به سرطان را نیازمند کار تیمی برای ساماندهی بیماران و هماهنگی بین استانی و کمک خیرین سلامت دانست و افزود: در حال حاضر کمک های محدودی به مادران پرخطر و بیماران نیازمند صورت می گیرد ولی کمک های بیشتر نیازمند همکاری بین بخشی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به کلنگ زنی همراه سرا برای بیماران سرطانی در جوار بیمارستان امام علی (ع) بجنورد اشاره کرد و گفت: این پروژه هم اینک در حال پی کنی است،  این در حالی است که نگهداری و جذب بیماران در همراه سرا مشکلات و معضلات خاص خود را دارد.

وی با اشاره به گفته های موجود مبنی بر قرار گرفتن خراسان شمالی در نوار سرطان، اظهار داشت: وضعیت و تعداد بیماران سرطانی در این استان بیشتر از کشور نیست فقط در نوع سرطان ها تفاوت هایی وجود دارد.

بیانی با اشاره به ویزیت بیماران در بیمارستان امام رضا (ع) توسط متخصص داخلی و فوق غدد، خاطرنشان کرد: بخش بیماریابی این بیمارستان هم اینک فعال است و چکاب اولیه صورت می گیرد و در صورت نیاز به ویزیت بیماران به پزشکان فوق تخصص ارجاع داده می شود.

گفته می شود، خراسان شمالی روی کمربند سرطان قرار دارد که از شمال ایران و از استان هایی همچون گلستان آغاز شده و تا شمال چین ادامه دارد و به همین دلیل آمار برخی از سرطان ها از جمله سرطان دستگاه گوارش در آن از میانگین کشور بیشتر است و روند افزایشی دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها