آخرین آمار از نرخ باسوادی در ایران

شاپور محمد زاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: قبل از نقلاب از هر ۱۰۰ نفر ۴۸ نفر باسواد و ۵۲ نفر بی سواد بودند اما اکنون نرخ باسوادی به مرز ۹۶ درصد رسیده است.

آخرین آمار از نرخ باسوادی در ایران

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: براساس آخرین آمار سرشماری در سال ۹۸ نرخ باسوادی در کشور به مرز ۹۶ درصد رسید.

شاپور محمد زاده در مراسم امضای تفاهم‌نامه میان سازمان نهضت سواد آموزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان این که قبل از انقلاب و در سال ۵۵ تعداد باسوادان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، ۴۸.۴ درصد بود، اظهار کرد: یعنی از هر ۱۰۰ نفر ۴۸ نفر باسواد و ۵۲ نفر بی سواد بودند اما براساس آخرین آمار سرشماری سال ۹۵ این عدد به مرز ۹۴.۷ درصد رسید.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ براساس آخرین سرشماری نرخ باسوادی در کشور به مرز ۹۶ درصد رسید که این عدد در برخی استان‌ها از ۹۶ درصد هم بیشتر شد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد: براساس سرشماری سال ۹۵ در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، دو میلیون و ۶۰۰ هزار بی سواد داشتیم که حدود ۴۰۰ هزار نفر آنها را اتباع خارجی تشکیل می‌دادند. البته این سرشماری براساس خوداظهاری است که تلاشمان ریشه‌کنی بیسوادی در این گروه سنی است.

محمدزاده با بیان این که قبل از انقلاب در جامعه روستایی حدود ۳۱ درصد باسواد و ۶۹ درصد بی سواد داشتیم، اظهار کرد: توانستیم با کمک سازمان‌های مختلف در روستاها آمار باسوادی را به بیش از ۹۰ درصد ارتقاء دهیم.

وی افزود: قبل از انقلاب از هر ۱۰۰ زن، ۲۸.۵ درصد باسواد و ۷۱.۵ درصد بی سواد بودند ولی در حال حاضر بالای ۹۰ درصد زنان باسواد هستند.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی در پایان گفت: اگر سازمان‌های مختلف همکاری‌های لازم را داشته باشند در آینده نزدیک در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بی سوادی ریشه کن شده و در سرشماری سال ۱۴۰۰ وضعیت باسوادی نسبت به سال‌های  قبل بهتر خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها