سازمان ملل:

دولت افغانستان و ناتو بیشتر از طالبان شهروندان را کشته‌اند

سازمان ملل در بیانیه‌ای که روز سه شنبه منتشر کرد بیان کرده است ارتش افغانستان و نیروهای ناتوی مستقر در این کشور، در نیمه اول سال جاری میلادی نسبت به نیروهای شبه نظامی، شهروندان بیشتری را قربانی کرده‌اند. بیشتر تلفات غیرنظامی ناشی از عملیات‌های مشترک دولت افغانستان و ناتو علیه شورشی‌ها بوده است.

دولت افغانستان و ناتو بیشتر از طالبان شهروندان را کشته‌اند

سازمان ملل در بیانیه‌ای که روز سه شنبه منتشر کرد بیان کرده است ارتش افغانستان و نیروهای ناتوی مستقر در این کشور، در نیمه اول سال جاری میلادی نسبت به نیروهای شبه نظامی، شهروندان بیشتری را قربانی کرده‌اند.

بیشتر تلفات غیرنظامی ناشی از عملیات‌های مشترک دولت افغانستان و ناتو علیه شورشی‌ها بوده است. این عملیات‌ها شامل حملات هوایی و شبیخون‌های ناگهانی به مخفی‌گاه‌های شورشیان در مناطق مسکونی هستند.

بنابر این گزارش، در شش ماهه نخست سال جاری، 403 نفر شهروند غیر نظامی توسط نیروهای دولت افغانستان و 314 شهروند توسط نیروهای ناتو کشته شدند. در نتیجه جمعا 717 شهروند افغانستان قربانی عملیات‌های ناتو و دولت شده‌اند که در مقابل طالبان و شاخه‌هایی از داعش، جمعا 531 نفر را به قتل رسانده‌اند.

طالبان درخواست‌های آتش بس همزمان با مذاکرات خود با ایالات متحده را رد کرده است. همزمان یک شاخه از داعش نیز مرتبا حملاتی را علیه شیعیان افغانستان ساماندهی می‌کنند.

اگرچه ایالات متحده در سال 2014 اعلام کرد عملیات‌های نظامی خود را در افغانستان متوقف می‌کند اما هنوز به حمایت‌های هوایی و مدیریت برخی عملیات‌ها ادامه می‌دهد.

ریچارد بنت رییس بخش حقوق بشر دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان که این گزارش را منتشر کرده است، می‌گوید: «طرفین درگیری احتمالا در توضیح این مسئله دلایلی بیان خواهند کرد که صرفا برای توجیه تاکتیک‌های نظامی خودشان است».

بنت در ادامه بیان کرد که با کاهش شدت مبارزات، به مرور وضعیت زندگی مردم افغانستان بهتر می‌شود. در این گزارش آمده است که آمار مرگ و جراحت شهروندان نسبت به بازه مشابه سال قبل یک چهارم کاهش داشته است. گفتنی است که شش ماهه نخست سال قبل بالاترین آمار قربانی در تاریخ درگیری‌های طرفین را داشت. همچنین آمار شهروندان جراحت دیده یا کشته شده توسط نیروهای شبه نظامی 43 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

در این گزارش ذکر شده است که یک سوم تلفات ناشی از درگیری‌های مستقیم و روی زمین، یک پنجم ناشی از بمب‌های کنار جاده‌ای و 14 درصد ناشی از حملات هوایی بوده است.

لازم به ذکر است که هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله یکشنبه شب را نپذیرفته است. این حمله در دفتر امرالله صالح اتفاق افتاده بود. آقای صالح کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و رئیس اسبق امنیت ملی این کشور است. او برای مواضع ضد طالبان خود مشهور است. این حمله بیست نفر کشته و 50 نفر مجروح به جا گذاشت.

 

منبع: هافینگتون پست
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها