احتمال لغو سفرها به چین

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: سازمان جهانی بهداشت جلسه اضطراری را امشب برگزار می کند و اگر به لحاظ کارشناسی اضطرار جهانی اعلام شود موضوع لغو مسافرت ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

احتمال لغو سفرها به چین

کرونا ویروسی از کشور چین شروع شد و حالا کشورهای دیگری مانند سنگاپور، مالزی، استرالیا، آمریکا، فرانسه، آلمان، کره جنوبی، کانادا، امارات، ویتنام، فنلاند، ماکائو، ژاپن و... با این ویروس درگیر شده اند.

طبق گزارش رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون هیچ مورد مشکوکی از انتشار این ویروس در کشور مشاهده نشده است ولی کرونا به مرز ایران رسیده است و به نظر پیشگیری از ورود هزینه کمتری از درمان دارد.

مدیر کل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اعلام کرده است که همچنان روزانه به صورت میانگین 4 پرواز از چین وارد ایران می شود و در خصوص اینکه چرا به توجه به حساسیت شرایط و مرگبار بودن ویروس کرونا لغو پروازها به صورت موقتی صورت نگرفته است گفت:"محدودیت یا متوقف کردن موقتی پروازهای از چین به فرودگاه امام(ره) در اختیار سازمان  هواپیمایی است و براساس قوانین بالادستی باید صورت بگیرد و ما به عنوان مجری فرودگاه، بر اساس قوانین منتظر دستورات سازمان هواپیمایی کشور و مراجع بالاتر می مانیم و خودمان نمی توانیم تصمیم به لغو پروازها بگیریم."

مدیرکل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در مورد اینکه آیا تاکنون جلسه ای برای تعیین تکلیف در مورد پروازهای چین به ایران در این شرایط خاص صورت گرفته است یا خیر گفت: یقیقا در وزارت بهداشت و مجموعه سازمان هواپیمایی کشوری جلساتی صورت خواهد گرفت و یا انجام گرفته است و برای این امر در حال برنامه ریزی و تصمیم گیری نهایی هستند.

و اما کیانوش جهانپور- مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشتدر این مورد آماده باش در مرزهای کشور برای کنترل فضای سلامت کشور  تاکید کرد: تمام مرزها (هوایی، زمینی و آبی) که ورود مسافر دارند تحت مراقبت کامل در فرآیند شناسایی و کنترل بیماری های واگیردار از جمله ویروس کرونا هستند. این آماده باش با الگوی مراقبت سندرومیک در حال انجام است و تیم های مبارزه با بیماری ها در مرزها مستقر هستند.

افرادی که به در 14 روز اخیر از مبدا چین وارد کشور شده اند یا هرگونه موارد مشکوک احتمالی با علائم شبهه آنفولانزا را تحت کنترل قرار می دهند. نمونه های آزمایشگاه در دو مرحله از این افراد گرفته می شود و در صورتی که آزمایشات منفی باشد از مراقبت های خاص خارج می شوند. اگر آزمایش فردی مثبت باشد برای ادامه درمان به بیمارستان های معین که از قبل تعیین شده و بخش عفونی ایزوله منفی دارند، ارجاع می شود و اقدامات درمانی برایشان انجام می شود. تاکنون مورد مثبتی در مورد ویروس کرونا نداشتیم.

مردم چگونه از خود در برابر کرونا مراقبت کنند؟

جهانپور  با اشاره به این که هشدارهای مهم در عین سادگی بسیار موثرند، افزود: افراد سعی کنند سفرهای غیرضروری خود به ویژه به چین یا کشورهایی مانند تایلند (که مبتلا به این بیماری شده اند) را لغو کنند و به تعویق بیندازند.

ضمن آن که هر فردی رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی خود را داشته باشد و شستن دستها و صورت با آب و صابون، ضد عفونی کردن دست ها و وسایل شخصی را از یاد نبرند.

در عین حال از دست دادن، روبوسی و درآغوش کشیدن به ویژه مسافرین خارج از کشور پرهیز کنند. موارد بهداشتی جزئی تری مانند استفاده از دستمال برای عطسه و سرفه و شستن دست ها بعد از عطسه و سرفه نیز موثر هستند. اگر فردی علائم شبهه آنفولانزا داشت خود را به مراکز درمانی معرفی و از مواجهه با دیگران خودداری کنند. از حضور در اماکن شلوغ و مشکوک نیز خودداری کنند.

علائم بیماری کرونا با آنفولانزا تفاوتی ندارد و فقط از طریق آزمایشگاه می توان تشخیص داد. رعایت این موارد می تواند به قطع زنجیره انتقال و کاهش محدودیت انتشار بیماری کمک کند. اگر چه ما هنوز مورد مثبتی در کشور نداشتیم.

داروی درمان کرونا به زودی به بازار نمی آید

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که سرعت انتشار ویروس کرونا چقدر است؟ گفت: ظاهرا کرونا نسبت به آنفولانزای H1N1 (که ماههای گذشته در ایران اپیدمی شده بود) کشندگی کمتری دارد ولی قابلیت انتقال بالاتری دارد. دوره نهفته بیماری هنوز مشخص نیست ولی به نظر می آید این دوره یک هفته بعضی از گزارش ها سه روز و کمتر است. بنابراین ممکن است کرونا تا یک هفته بدون علامت باشد و این موضوع کار غربالگری را سخت می کند. تاکنون هیچ داروی و واکسنی برای کرونا کشف نشده است و دارویی ظرف مدت کوتاه به بازار نخواهد آمد. این بیماری به مرزهای ما نزدیک شده بنابراین این پیش بینی و احتمال ورود آن به کشور هست، ولی پیشگیری قطعی از این بیماری وجود ندارد.

جلسه اضطراری سازمان جهانی بهداشت تکلیف مسافران چین را مشخص می کند

جهانپور در پاسخ به این سوال که آیا پروازهای خارجی به ویژه از کشورهای مبتلا به ویروس کرونا لغو می شود یا خیر؟ تاکید کرد: ما باید طبق پروتکل رفتار کنیم و تصمیم بگیریم. اقدامات پراکنده هیجانی و شتابزده خارج از پروتکل های بین المللی و ملی برای مقابله با بیماری ها وجود ندارد. سطح هشدار ما فعلا بالا نیست. اگر سازمان بهداشت جهانی اضطرار جهانی اعلام کند موضوع لغو مسافرت به چین یا از چین در دستور کار قرار خواهد گرفت. قاعدتا در حال حاضر چنین موضوعی وجود ندارد. سازمان جهانی بهداشت جلسه اضطراری را امشب برگزار می کند و اگر به لحاظ کارشناسی اضطرار جهانی اعلام شود موضوع لغو مسافرت ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

ضمن این که بیش از 70 دانشجو و هموطن ما در ووهان چین ساکن هستند. وزارت بهداشت با همکاری وزارت امور خارجه در رایزنی با دولت چین در صدد هستند انتقال این هموطنان به ایران و قرنطینه آنها را در یکی از مراکز انجام شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها