قدمت ایدز در لردگان 10ساله است

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت درباره ابتلای برخی افراد به ویروس اچ‌آی‌وی در یک روستای لردگان‌ گفتگو کرده است.

قدمت ایدز در لردگان 10ساله است

* (درباره اظهارات وزیر بهداشت که گفته بود برخی بی‌دلیل یا از راه‌هایی به این ویروس مبتلا شده‌اند که هیچ گناه و تقصیری ندارند): ایشان در نامه به وزیر دادگستری گفته‌اند کانون را شناسایی کرده‌ایم. یعنی اولین افرادی که در آن منطقه مبتلا بوده‌اند برای ما شناخته شده‌اند و قدمت ابتلای‌شان هم برای ما روشن است که بین 7 تا 10 سال از آلودگی آنها می‌گذرد. اما منظور ایشان از راه‌های انتقال مسیرهایی است که از آن کانون به افراد دیگر منتقل می‌شود. این راه‌ها متنوع و متفاوت است. بعضا فرد می‌تواند در ابتلا به بیماری هیچ‌گونه دخالتی نداشته باشد.

* شفاف‌ترینش کودکی است که از مادر اچ‌آی وی مثبت به دنیا می‌آید. یا ممکن است زن از طریق رابطه با همسرش مبتلا شده باشد. برای وزارت بهداشت هم کانون انتقال و راه‌های انتقال مشخص شده است. افرادی هم که تاکنون مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی شناسایی شده‌اند مشخص است از چه مسیرهایی مبتلا شده‌اند.

* به صراحت اعلام می‌کنم که هیچ مسیر مشترک و زمان مشترکی وجود ندارد که کسی بخواهد بر اساس یک قاعده کلی ادعا کند آنها از یک طریق و در یک زمان مبتلا شده‌اند. ادعایی مطرح شده بود و متاسفانه برخی افراد به آن دامن زدند تا بهورز مظلوم را قربانی کنند. ادعای افراد غیرمطلع این بود که یک تست قند خون ظرف چند هفته اخیر در آنجا انجام شده و همه این آدم‌ها مبتلا شده‌اند. در حالی که اصلا چنین چیزی صحت ندارد. این روند از 7 تا 10 سال قبل شروع شده و افراد در بازه‌های زمانی مختلف و به دلایل متفاوت مبتلا شده‌اند.

* ما افرادی داریم که «سی دی 4» (واحد شمارش گلبو‌ل‌های سفید) زیر 400 دارند یعنی بیش از چهار سال است که مبتلا به این ویروس هستند. افرادی داریم که CD4 بین 120 تا200 دارند یعنی هفت تا ده سال است که درگیر این موضوعند. ما فرد یا افرادی داریم که به‌طور همزمان سل مقاوم به درمان همزمان با عفونت اچ‌آی وی دارند این افراد هفت تا 10 سال است که مبتلا هستند.

* کمترین زمان هم می‌تواند مربوط به سال گذشته باشد که نمونه آن در تولد نوزاد از مادر آلوده به ویروس بوده که از بیماری‌اش خبر نداشته است. حتی وقتی صحبت از اعتیاد تزریقی می‌شود ممکن است همه تصور کنند این روش مصرف مربوط به امروز است در حالی که این رفتار پرخطر ممکن است چند سال قبل اتفاق افتاده باشد.

* (بهورز هنوز در بازداشت است؟): بله برای ایشان یک وثیقه اندک تعیین شده است. گفته می‌شود بازداشت برای حفظ جان ایشان است. گویا 600 هزار تومان وثیقه تعیین شده که ایشان آن مبلغ را نداده و ترجیح داده در زندان بماند. به نظر ما اقدام ایشان تصمیم درستی است. اگر فرد متهم است که وثیقه‌اش باید سنگین‌تر باشد اگر هم متهم نیست که دیگر تعیین وثیقه موضوعیت ندارد.

* ما انتظار داریم در این ماجرا رفتارها و اظهارنظرهای مقام‌های مسوول مبتنی بر اصول تخصصی باشد. شاهد بودیم که اقدام نادرست بازداشت بهورز چه پیامدها و مشکلاتی را به وجود آورد و موجب شد شایعات بی‌اساسی در این زمینه شکل بگیرد. امیدواریم مسوولان با اخذ مشورت تخصصی از نظام سلامت در این باره اظهارنظر کنند. البته مسوولان دولتی تقریبا سعی کرده‌اند این موارد را رعایت کنند. برخی اقداماتی که توسط افرادی انجام می‌شود برای ایجاد اخلال در روند درمان است. ما دلیل این تحرکات را نمی‌دانیم اما متوجه این موضوع هستیم که این روند ممکن است به فرآیند شناسایی و درمان مبتلایان لطمه وارد کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها