در چه صورت زوجین بعد از طلاق نیز از یکدیگر ارث می‌برند؟

یک کارشناس رسمی دادگستری در خصوص شرایط ارث بردن زوجین از یکدیگر حتی پس از طلاق نیز توضیحاتی داد.

در چه صورت زوجین بعد از طلاق نیز از یکدیگر ارث می‌برند؟

علی اکبر آقایاری مدرس و کارشناس رسمی دادگستری گفت : به استناد ماده ۱۱۲۰ قانون مدنی "در اثر طلاق ، نکاح منحل می‌شود." و از این پس رابطه همسری بین زن و مرد از بین می‌رود و بعد از پایان مدت عده طلاق، حقوق و تکالیف زوجین نسبت به یکدیگر پایان می‌پذیرد. آثار طلاق بسته به اینکه طلاق بائن است  یا رجعی، متفاوت است.

او ادامه داد : طلاق بر دو قسم است طلاق بائن و رجعی که هر کدام از این دو طلاق، آثار مختلفی نیز دارند. در طلاق بائن برای شوهر حق رجوع نیست ، اما در طلاق رجعی برای شوهر در مدت عده حق رجوع است.

این کارشناس دادگستری در خصوص تعریف عده از نگاه قانونگذار بیان کرد : قانونگذار عده را اینگونه معناکرده است که : "عده عبارت است از مدتی که تا انتقضای آن زنی که نکاح او منحل شده نمی تواند شوهر دیگر اختیار کند" و این عده را زن باید پس از طلاق رجعی و فوت همسر نگاه دارد.

آقایاری اظهار کرد : در نتیجه طلاق، علی القاعده،حقوق و تکالیف زوجین در مقابل یکدیگر به اتمام می رسد اما دراثر طلاق رجعی، رشته نکاح به کلی از بین نمی رود و صرفا کم رنگ می شود. از این رو زن و مرد همچنان زن و شوهر به شمار می روند. بند٢ ماده ٨ قانون امور حسبی در این خصوص بیان می کند:زوجه ای که درعده طلاق رجعی است در حکم زوجه است.

این کارشناس رسمی دادگستری گفت : در ماده ۹۴۴ قانون مدنی نیز ذکر شده است که : اگر شوهر در حال مرض زن خود را طلاق دهد و در ظرف یک سال از تاریخ طلاق به همان مرض بمیرد زوجه او از اموالش ارث می برد اگر چه طلاق بائن باشد مشروط بر اینکه زن شوهر نکرده باشد.

آقایاری در پایان اضافه کرد : در این ماده قانونگذار حتی زنی را که از طلاق بائن مطلقه شده باشد را ارث بر می داند  به نظر می‌رسد حکم این ماده به خاطر جلوگیری از تقلب نسبت به قانون وضع شده و برای این است که شوهر نتواند همین که پایان زندگی خویش را نزدیک دید با طلاق دادن زن او را از ارث محروم کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها