تاثیر خرید درمانی در بهبود افسردگی

در یک تحقیق صورت گرفته در امریکا مشاهده شده بیش از نیمی از مطالعه شوندگان تایید کرده‌اند که به خرید رفتن و خریدن خرده ریز‌ها در بهبود حالتشان موثر بوده و بعد از خرید حس خوبی به آن‌ها دست داده‌است.

تاثیر خرید درمانی در بهبود افسردگی

در یک تحقیق صورت گرفته در امریکا مشاهده شده بیش از نیمی از مطالعه شوندگان (شامل ۶۲ درصد از زنان و ۴۰ درصد مردان) تایید کرده‌اند که به خرید رفتن و خریدن خرده ریز‌ها در بهبود حالتشان موثر بوده و بعد از خرید حس خوبی به آن‌ها دست داده‌است. ما در اینجا به چند اتفاق که در اثر خرید کردن در ما رخ می‌دهد اشاره می‌کنیم.

کاهش دوره‌ی انتقال

زمانی که برای شخصی اتفاق ناگوار و ناراحت کننده‌ای رخ می‌دهد مدتی زمان لازم است تا شخص با شرایط جدید خود کنار بیاید، مثلاً کسی که در محیط کار دچار مشکل و ناراحتی شده، وقتی به سراغ خرید میوه یا لباس یا خودکار یا هر وسیله‌ی دیگری می‌رود، کمتر از قبل فرصت پیدا می‌کند به مشکلات و دغدغه‌ها و ناراحتی‌های قبلی خود، فکر کند و همین امر موجب می‌شود وی راحت‌تر بتواند شرایط جدید خود را درک کند

حس لذت و آرامش

احتمالاً برای شما هم اتفاق افتاده که بعد از خریدن چیزی که دوستش دارید یا مدت‌ها برای خریدنش صبر کردید واقعاً خوشحال شوید، جالب است بدانید خرید، می‌تواند به آزاد شدن دوپامین در مغز منجر شود و اثر ایجاد جریان زیاد دوپامین، مشابه لذتی است که در مصرف مواد مخدر دست می‌دهد.

قدرت تصمیم‌گیری

تحقیقات نشان داده است وقتی شما برای خرید بین دو جنس دچار تردید می‌شوید، سعی می‌کنید با سنجش آن دو، جنس بهتر و مناسب‌تری را انتخاب کنید، همین تصمیم‌گیری در سایر فعالیت‌ها هم می‌تواند به کمک ما بیاید و در انتخاب بهتر ما را یاری کند.

افزایش اعتماد به نفس

برای اغلب ما اتفاق افتاده که درباره محتوای یک کتاب بر اساس جلد آن قضاوت کرده باشیم، این مورد درباره‌ی انسان‌ها هم صادق است، تحقیقات متعددی نشان می‌دهد که ما تا وقتی با کسی مراوده نداشته باشیم از ظاهر و لباس او در مورد وی قضاوت می‌کنیم. محققان به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که برای یک موقعیت شغلی جدید یا یک اتفاق مهم لباس جدید و مناسبی می‌خرند از اعتماد به نفس بیشتری نسبت به سایر افراد برخوردار می‌شوند.

افزایش خلاقیت و زیبایی‌شناسی

محققان با بررسی افرادی که حداقل یکبار در هفته به خرید میروند حتی اگر چیزی هم خریداری نکنند، به این نتیجه رسیده‌اند که آن‌ها در جزییات دقیق‌تر شده و حس زیبایی شناسی آن‌ها برانگیخته می‌شود و در ترکیب رنگ‌ها و زمینه‌ها نسبت به سایر افراد از خلاقیت بیشتری برخوردارند.

اما با توجه به مواردی که در بالا اشاره کردیم، هنوز روانشناسان در استفاده از واژه‌ی خرید درمانی تردید دارند، چرا که بیشتر مطالعات نشادن داده این حس خوب بعد از خرید کردن معمولاً در خرید‌های کوچک بما دست می‌دهد و در خرید‌های گران قیمت حتی ممکن است نتیجه عکس باشد. همچنین خرید کردن یک راه حل موقتی برای تغییر حالت است و در بلند مدت مانند اعتیاد به الکل میتواند مضر باشد. در اخر نتیجه می‌گیریم بی‌رویه خرید کردن هم برای روان شما و هم برای جیب شما می‌تواند مضر باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها