خواب‌هایی که خبر از آینده می‌دهند

با آنکه خواب و رؤیا، بخشی از زندگی انسان است و یک‌سوم از عمر انسان در خواب سپری می‌شود و آدمی در عالم خواب با رؤیا‌های گوناگون دست‌به‌گریبان است، اما هنوز اکثر مردم از حقیقت خواب و خواب دیدن بی‌خبرند.

خواب‌هایی که خبر از آینده می‌دهند

خواب، خواب دیدن و تعبیر رؤیا از دیرباز مورد توجه همگان بوده و هنوز نیز برای انسان‌ها حائز اهمیت است. برخی از رؤیا‌های ما در آینده تعبیر می‌شود و آنچه در عالم خواب‌دیده‌ایم در متن زندگی ما و در عالم بیداری جامه عمل می‌پوشد، چه کسی در عالم خواب اتفاقات آینده را به ما الهام می‌کند و ما را از رویداد‌هایی که هرگز تصورش را نمی‌کردیم باخبر می‌سازد.

سید بهاء الدین حسینی کرد: یکی از شگفت‌انگیزترین خواب‌هایی تاریخ بشریت که شباهت بسیار نزدیکی به مرگ دارد، خواب طولانی و بی‌نظیر اصحاب کهف است. خوابی که در آن از یک‌سو قدرت بی‌انت‌های خداوند به نمایش گذاشته‌شده و از سوی دیگر بهترین و روشن‌ترین دلیل بر معاد جسمانی است.

وی اعلام کرد: قرآن در آیات متعدد ما را به این حقیقت آگاه می‌سازد که حداقل پاره‌ای از خواب‌ها، انعکاسی از آینده دور، یا نزدیک و به‌نوعی رؤیای صادقه هستند.

این استاد قرآنی با اشاره به رویا‌های صادقانه عنوان کرد: در قرآن کریم به چند نمونه خواب برخورد می‌کنیم، که همه آن‌ها از حوادث آینده پرده برداشته است.

وی افزود: تعبیر بعضی از این حوادث، مانند خواب یوسف (ع)، که بعد از چهل سال به تحقق پیوست، نسبتاً دور بوده و بعضی مانند خواب پادشاه مصر و هم بند‌های یوسف (ع) در آینده نزدیک‌تر اتفاق افتاده است.

حسینی از خواب‌های تعبیردار دیگری مانند رؤیای پیغمبر (ص) که در آیه ۲۷ سوره «فتح» آمده است، سخن گفت و به صادقه بودن بعضی از رؤیا‌ها اشاره کرد.

وی اعلام کرد: پیامبر (ص) در این زمینه می‌فرماید: «خواب و رؤیا سه گونه است: گاهی بشارتی از ناحیه خداوند است، گاه، وسیله غم و اندوه از سوی شیطان و گاه مسائلی است که انسان در فکر خود می‌پروراند و آن را در خواب می‌بیند.»

وی بیان کرد: روشن است، خواب‌های شیطانی چیزی نیست که تعبیر داشته باشد، اما خواب‌های رحمانی که جنبه بشارت دارد، حتماً باید خوابی باشد که از حادثه مسرت‌بخش در آینده پرده بردارد.

وی عنوان کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «یکی از بدترین چیز‌هایی که درباره امتم از آن هراس دارم، پرخوابی است» بر اساس این دستور پیامبر همان‌گونه که دین اسلام هیچ افراط و تفریطی را نمی‌پذیرد در مورد خواب نیز باید حالت میانه‌ای را رعایت کرد.

وی در پایان تأکید کرد: از نظر آموزه‌های قرآن، انسان نباید همه‌شب را یکسره در خواب باشد، بلکه باید در میانه شب‌بیدار شده و عبادتی را انجام دهد و آرامشی را کسب کرده و دوباره بخوابد. از همین رو، بیدار شدن از خواب در دل شب برای تهجد، نماز شب و قرائت قرآن، توصیه خداوند به پیامبر (ص) و مؤمنان است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها