چرا استرالیا در آتش می سوزد؟

استرالیا سالانه یک فصل آتش‌سوزی را طی تابستان و آب و هوای خشک به دلایل طبیعی مانند رعد و برق دارد.

چرا استرالیا در آتش می سوزد؟

استرالیا با شدیدترین آتش‌سوزی در دهه‌های اخیر مواجه شده است و بسیاری از مناطق این کشور در معرض این فاجعه قرار گرفته‌اند. برآوردها حاکی از اینست که این آتش‌سوزی بزرگ، بیش از یک میلیارد حیوان و بیش از ۳۰ گونه‌ گیاهی را از بین برده و ۲۷ قربانی انسانی گرفته است. بیش از دو هزار خانه در این حادثه آسیب دیده و یا تخریب شده‌اند. مقامات دولتی استرالیا تاکنون سعی کرده‌اند با کمک آتش‌نشان‌ها و نیروهای داوطلب کشورهای دیگر، این آتش‌سوزی را پایان دهند.

متخصصان در پژوهش‌های خود به بررسی عوامل آتش‌سوزی در استرالیا و میزان آتش‌سوزی پرداخته‌اند. مشکلاتی از این دست، در اثر افزایش گرما و خشکسالی تشدید می‌شوند و بسیاری از آنها ناشی از تغییرات آب و هوایی هستند که عاملی برای بدتر شدن حوادث طبیعی به شمار می‌رود.

آتش‌سوزی کجاست؟

اگرچه آتش‌سوزی در همه ایالات استرالیا شدید است اما شدت آن در ایالت نیوساوت ولز بسیار بیشتر بوده و خسارات زیادی را نیز در پی داشته است.

شعله‌های آتش، مناطق جنگلی و پارک‌های ملی را در بر گرفته‌اند. برخی از بزرگترین شهرهای استرالیا از جمله ملبورن و سیدنی تحت تاثیر آتش‌سوزی قرار دارند و نواحی گوناگونی از جمله خانه‌های بسیاری از ساکنان حومه این ایالات طعمه آتش‌سوزی شده‌اند و دود غلیظی نیز مراکز شهر را پوشانده است. میزان دود در ماه دسامبر آن قدر بالا بود که کیفیت هوای شهر سیدنی، ۱۱ برابر آلوده‌تر از سطح خطرناک شناخته شد.

آتش در این منطقه، از شعله‌های کوچکی که ساختمان‌های انفرادی یا بخشی از محله را در بر دارد تا شعله‌های بزرگی که چندین هکتار زمین را زیر سلطه خود گرفته، متغیر است. شعله‌های کوچک طی چند روز خاموش می‌شوند اما خاموش کردن شعله‌های بزرگ معمولا به چندین ماه زمان نیاز دارد. در برخی نواحی هنوز حدود بیش از ۱۰۰ مورد آتش‌سوزی به قوت خود باقی است.

دلیل وقوع آتش‌سوزی چیست؟

استرالیا سالانه یک فصل آتش‌سوزی را طی تابستان و آب و هوای خشک آن پشت سر می‌گذارد. بیشتر اوقات، دلایل طبیعی مانند رعد و برق مسئول رخ دادن چنین آتش‌سوزی‌هایی هستند. زیرا دمای بالای ۴۰ به همراه وزش باد شدید موجب گسترش شعله‌ها می‌شود.

آژانس علوم ملی استرالیا و سازمان هواشناسی این کشور در سال ۲۰۱۸ در گزارشی اعلام کردند که تغییرات تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین به وخیم شدن وضعیت آتش سوزیهای سالانه در این کشور منجر شده است و متوسط دما در این کشور بیش از یک درجه بالاتر رفته است و در سوی مقابل این آتش سوزی‌ها نیز به تشدید تغییرات اقلیمی دامن می‌زند.

البته انسان‌ها هم می‌توانند دلیل رخ دادن آتش‌سوزی باشند. پلیس نیو ساوت ولز، تاکنون حدود ۲۴ نفر را به آغاز عمدی آتش‌سوزی متهم کرده و از ۱۸ نوامبر نیز علیه ۱۸۳ نفر به دلیل اقدامات مربوط به آتش‌سوزی اقدام قانونی کرده است.

دلیل خطرناک بودن این آتش‌سوزی چیست؟

فصل آتش‌سوزی در استرالیا همیشه خطرناک است. آتش‌سوزی سال ۲۰۰۹ در این کشور، جان ۱۷۳ نفر را در ایالت ویکتوریا گرفت و آن را به کشنده‌ترین آتش‌سوزی ثبت شده تبدیل کرد اما امسال، شرایط بسیار بدتر بوده‌ و شرایط دشواری را برای آتش‌نشانان رقم زده‌ است.

استرالیا امسال در حال طی کردن یکی از بدترین خشکسالی‌های دهه اخیر است و قسمت‌های گوناگونی از ایالات آن طعمه آتش‌سوزی شده‌اند. بادهای سهمگین نیز به سهم خود در گسترش این آتش‌سوزی نقش دارند و موجب گسترش سریع‌تر آن شده‌اند.

متخصصان باور دارند که تغییرات اقلیمی، اثر حوادث طبیعی از جمله آتش‌سوزی و سیل را تشدید کرده‌اند. در پی این تغییرات اقلیمی، شرایط آب و هوا بدتر شده و سال‌هاست که آتش‌سوزی‌ها در ابتدای فصل آغاز می‌شوند و با شدت بیشتری گسترش می‌یابند.

آسیب‌های ناشی از آتش‌سوزی

تاکنون شهرهای بسیاری طعمه آتش‌سوزی شده‌اند و ساکنان بسیاری از ایالات نیز خانه‌های خود را از دست داده‌اند. به گزارش پلیس نیو ساوت ولز، تاکنون ۱۵۸۸ خانه تخریب شده‌اند و ۶۵۰ خانه نیز آسیب دیده‌اند.

به طور کلی بیش از ۷.۳ میلیون هکتار جنگل و اراضی(دو برابر جنگل‌های ایران) در سرتاسر ایالات استرالیا سوخته‌اند که از این میان، ۴.۹ میلیون هکتار به نیو ساوت ولز تعلق داشته است.

وضعیت حیوانات در این آتش‌سوزی چگونه است؟

پژوهشگران دانشگاه سیدنی می‌گویند که حدود یک میلیارد حیوان تحت تاثیر این آتش‌سوزی از بین رفته‌اند. گونه‌های تحت تاثیر و از بین رفته، پرندگان، خزندگان، حشرات و پستانداران را شامل می‌شوند.

در این آتش‌سوزی، یک سوم جمعیت کوالاها در ایالت نیوساوت ولز کشته شده‌اند و یک سوم اقلیم زندگی آنها از بین رفته است. این حیوانات به دلیل گستره اقلیم‌شان در سراسر استرالیا در معرض انقراض فوری قرار ندارند اما گونه‌های دیگر از جمله نوع خاصی از قورباغه‌ها و پرندگان که جمیعت کمتری را شامل می‌شوند، در معرض انقراض قرار دارند.

 
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها