چگونگی پذیرش کودک با بُرد و باخت

یک روانشناس درباره چگونگی پذیرش شکست در کودکان توضیحاتی داد.

چگونگی پذیرش کودک با بُرد و باخت

هانیه لواف روانشناس  درباره چگونگی پذیرش شکست در کودکان اظهار کرد: ناتوانی کودکان در پذیرش شکست ۳ دلیل دارد، برخی از آن‌ها اعتماد به نفس پایین دارند، برخی کمالگرا هستند و یا از طرف خانواده تحت فشارند که از این طریق می‌خواهند توجه والدینشان را جلب کنند.

وی با بیان اینکه احساس شکست کودکان را بپذیرید، افزود: اجازه برون ریزی احساسات را به فرزندتان دهید تا اگر ناراحت و عصبی است آن را نشان دهد و با جملاتی مانند "می‌دانم دوست داشتی برنده شوی، اما تلاش مهم‌تر است" با او همدلی کنید و از جمله‌هایی مانند " شکست مهم نیست، بازی برد و باخت دارد" استفاده نکنید.

این روانشناس تصریح کرد: احساس شکست کودکان را مورد پذیرش قرار دهید، چراکه با انکار احساسات ممکن است واکنش بیشتری از خود نشان دهند.

لواف با اشاره به اینکه همه انسان‌ها میل به برنده شدن دارند، ادامه داد: والدین به جای تمرکز بر روی واژه «برد و باخت در بازی» روی تلاش کودک تمرکز کنند، چراکه با این کار اهمیت بردن را برای فرزند خود از بین می‌برند و به جای اینکه به فرزندشان بگویند "باختی"، به او بگویند " تلاشت کم بود".

وی با بیان اینکه به صورت سلسه مراتبی پذیرش برد و باخت در بازی را به کودک آموزش دهیم، گفت: ابتدا اجازه دهید کودک برنده شود، سپس اجازه دهید در بازی ببازد تا معنای ناکامی را تجربه کند، بعد از آن به او آموزش دهید با تلاش بیشتر برنده شود.

این روانشناس خاطرنشان کرد: گاهی اوقات کودکان در بازی تقلب می‌کنند، به آن‌ها آموزش دهید که بازی قانون دارد و با جرزنی کردن نمی‌توانند برنده شوند، لذا باید از قوانین بازی پیروی کنند و با تلاش بیشتر موفق شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها