طرز برخورد صحیح با کودک خجالتی

عضو رسمی انجمن گفتاردرمانی و روانشناسان ایران گفت: باید به کودک کمک کنیم تا احساساتش را بیان کند، کودکان خجالتی از اینکه مورد قضاوت دیگران قرار بگیرند، ترسان اند اضطراب ناشی از این موضوع سبب بروز حس حقارت در آن‌ها می‌شود.

طرز برخورد صحیح با کودک خجالتی

عظیم کلانتری استاد دانشگاه و عضو رسمی انجمن گفتاردرمانی و روانشناسان ایران  درباره رفع خجالت کودک با رفتار صحیح گفت: باید به کودک کمک کنیم تا احساساتش را بیان کند، کودکان خجالتی از اینکه مورد قضاوت دیگران قرار بگیرند، ترسان اند اضطراب ناشی از این موضوع سبب بروز حس حقارت در آن‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین از انگ زدن به کودک پرهیز کنید از گفتن جملاتی نظیر «او را ببخشید، کمی خجالتی است!» خودداری کنید و از خجالتی بودن او در جمع حرفی به میان نیاورید زیرا کودکان خجالتی در برابر حرف‌های اطرافیان بسیار حساس هستند.

کلانتری با بیان اینکه: او را مجبور به برقراری ارتباط نکنید اضافه کرد: تشویق کردن کودکان خجالتی برای پیوستن به دیگران تنها وضعیت را بدتر می‌کند، حامی خجالت او نباشید ثبت نام نکردن کودک در کلاس ورزش به این بهانه که او خجالتی است، موضوع را بدتر از آن چیزی می‌کند که هست زیرا ترس والدین به کودک القا می‌شود و همین امر سبب ترس او و خجالتی‌تر شدنش می‌شود.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: از او بخواهید برایتان شعر بخواند در خانه، خاله بازی کنید. اجازه بدهید در قالب یک بازی صحنه‌های زندگی واقعی تکرار شود، برای او ارزش قایل شوید در پی هر پیشرفت کوچکی او را تحسین کنید. کودکان خجالتی همیشه فکر می‌کنند دیگران در مورد آن‌ها بد قضاوت می‌کنند.

وی با اشاره به انزوای کودکان خجالتی تصریح کرد: نگذارید کودک منزوی شود لازم نیست برایش تولد بگیرید و تمامی دوستان را دعوت کنید حتی او را مجبور نکنید به تولد دوستانش برود و در جمعی از بچه‌ها حاضر شود، معمولا کودکان خجالتی ترجیح می‌دهند فقط با یک نفر بازی کنند.

کلانتری درباره نوع همبازی کودکان خجالتی گفت: سعی کنید کودکی که به عنوان هم بازی برای او انتخاب می‌کنید کوچک‌تر از او باشد تا بتواند بر وی تسلط یابد و اعتماد به نفس پیداکند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها