پیامد‌های کمبود وزن

حدود دو سوم مردم ایالات متحده دارای اضافه وزن و یا دچار مشکل چاقی هستند.

پیامد‌های کمبود وزن

با این وجود تعدادی از افراد هستند که با مشکل لاغری دست و پنجه نرم می‌کنند. افرادی که کمبود وزن دارند به این معناست که شاخص توده بدنی این دسته از افراد (BMI)، کمتر از ۱۸.۵ است. این رقم به طور تقریبی کمتر از عددی است که برای داشتن سلامتی و پایداری نیاز است.

علاوه بر این BMI بیش از ۲۵ بدین معنا خواهد بود که فرد اضافه وزن دارد و BMI بیش از ۳۰ نیز به معنای چاقی مفرط شناخته می‌شود.

از روش ساده‌ای برای محاسبه BMI خودتان استفاده کنید، وزن بدن خود را به کیلوگرم بر مجذور قد تان بر حسب سانتی متر تقسیم کنید.

با این وجود، اکثر افراد از این مسئله آگاهند که شاخص BMI نقص‌های فراوانی دارد، زیرا تنها قد و وزن را در نظر می‌گیرد و حجم‌های عضلانی را در این شاخص حساب نمی‌کند.

این امکان وجود دارد که تعدادی از افراد به طور طبیعی بسیار لاغر باشند و در عین حال افرادی سالم باشند. کمبود وزن داشتن طبق این شاخص، مشخصا بدین معنا نخواهد بود که فرد از مشکلات سلامتی رنج می‌برد.

لاغری در میان زنان و دختران، ۲ تا ۳ برابر شیوع بیشتری در مقایسه با مردان و پسران دارد. در آمریکا، ۱ درصد مردان بالای ۲۰ سال و ۲.۴ درصد زنان بالای ۲۰ سال، دچار کمبود وزن هستند.

امروزه، چاقی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های سلامتی در دنیا به حساب می‌آید. با این وجود، کمبود وزن نیز می‌تواند به اندازه اضافه وزن داشتن برای سلامتی مضر باشد. بر اساس نتایج یک تحقیق انجام شده در این زمینه، کمبود وزن، خطر مرگ زودرس را ۱۴۰ درصد در مردان و ۱۰۰ درصد در زنان افزایش می‌دهد.

در این پژوهش، چاقی تنها ۵۰ درصد خطر مرگ زودرس را افزایش می‌دهد و این خود نشان می‌دهد که لاغر بودن حتی می‌تواند پیامد‌های بیشتری در مقایسه با معضل چاقی داشته باشد.

کمبود وزن می‌تواند به صورت نشانه یک بیماری ضمیمه‌ای بروز کند و یا اینکه علت اصلی بیماری در فرد باشد.

مطالعه‌ای دیگر، خطر مرگ زودرس را تنها در مردان نشان داده است، نه در زنان این بدین معنا است که کمبود وزن می‌تواند برای مردان مسئله‌ای جدی‌تر و مضر‌تر باشد. لاغر بودن علاوه بر اینکه سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، بلکه می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌ها را افزایش دهد، منجر به پوکی و شکستگی استخوان شود و مشکلات باروری ایجاد کند.

افرادی که با مشکل کمبود وزن دست و پنجه نرم می‌کنند، احتمال ابتلا به کم ماهیچگی یا سارکوپِنیا (تحلیل عضلات به علت کهولت سن) در آن‌ها بیشتر است و بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل قرار دارند.

لاغری بیش از حد نیز به همان اندازه چاقی می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. افراد لاغر در خطر ابتلا به پوکی استخوان، عفونت ها، مشکلات باروری و مرگ زودرس قرار دارند.

وزن اضافه کردن ممکن است کمی سخت باشد، اما پایداری و ثابت قدم بودن، کلید موفقیت در بلند مدت است. برای تعدادی از افراد وزن اضافه کردن ممکن است بسیار سخت باشد. زیرا وزن بدن یک نقطه تنظیم شده دارد که در آن وزن احساس راحتی می‌کند. چه سعی کنید از این نقطه معین پایین‌تر بروید (وزن کم کنید)، چه بخواهید بالاتر بروید (وزن اضافه کنید)، بدن تان با تنظیم کردن سطح گرسنگی و سرعت سوخت و ساز، در مقابل این تغییرات می‌تواند مقاومت کند.

زمانی که کالری بیشتری دریافت می‌کنید و وزن تان اضافه می‌شود، می‌توانید انتظار داشته باشید که بدن تان با کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز، به این تغییر‌ها واکنش نشان دهد. مغز و همچنین هورمون‌های تنظیم کننده وزن نظیر لِپتین به شدت در این امر دخالت می‌کند. در نتیجه باید انتظار مقداری سختی و مشقت را داشته باشید. در تعدادی از موارد، ممکن است علی رغم اینکه احساس انفجار می‌کنید، به معنای واقعی کلمه خود تان را مجبور به خوردن کنید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها