علائم سیروز کبدی

امیرهوشنگ جلالی با بیان اینکه سیروز کبدی مرحله‌ای است که با آب آوردن شکم و ورم در پاها همراه است، افزود: این مرحله منجر به از کار افتادگی کبد و تعویض آن با کبد دیگر می شود.

علائم سیروز کبدی

«جگرم دارد از شدت گرما، آتش می‌گیرد ولی دست و پاهایم یخ کرده است»... این جمله‌ای است که عموما بیمارانی با مشکلاتی نظیر کبد چرب، آن را بیان می کنند. 

 این ماده سوزاننده همان ماده انسدادی یا ماده صفراوی است. در حال حاضر در جامعه، مردم بیشتر درگیر بیماری های ناشی از دستگاه گوارش و کبد هستند. یکی از بیماری های سرد که در سراسر دنیا بسیار شایع شده و موردهای آن، آمار میلیاردی دارد، بیماری کبد چرب است. 

امیرهوشنگ جلالی، متخصص گوارش و غدد، در ابتدا با بیان اینکه کبد چرب بیماری است که در اثر رسوب چربی در کبد ایجاد می شود و تغییر شیوه زندگی تنها راه درمان کبد چرب است، گفت: این بیماری روند پیشرفت سه مرحله‌ای دارد. در مرحله اول تنها تجمع چربی در کبد است که اگر این مرحله پیشرفت کند باعث التهاباتی در کبد می‌شود.

او ادامه داد: هنگامی که این بیماری پیشرفت می‌کند، بیمار مبتلا به سیروز کبدی می‌شود و اگر جدی گرفته نشود کبد از کار می‌افتد.

این پزشک با بیان اینکه سیروز کبدی مرحله ای است که با آب آوردن شکم و ورم در پاها همراه است افزود: این مرحله منجر به از کار افتادگی کبد و تعویض آن با کبد دیگر می‌شود.

جلالی تصریح کرد: سندرم متابولیک از شایع‌ترین علت های این بیماری است. این بیماری بدون هیچ علامت و دردی است و تمام افرادی که چاق هستند باید با دادن آزمایش آنزیم‌های کبدیشان را تعیین کنند.

این متخصص گوارش یادآور شد: شایع‌ترین دلیل که منجر به افزایش آنزیم‌های کبدی می‌شود، کبد چرب است.به همین دلیل افراد مبتلا به این بیماری باید به شدت مراقب تنگ شدن عروق قلب و مغز خود باشند چراکه متاسفانه بسیاری از این افراد دچار سکته قلبی و مغزی می‌شوند.

او با اشاره به اینکه بزرگترین راه درمان آن تغییر شیوه زندگی است، افزود: با کاهش غذای روزانه و مصرف فست فودها که خود دلیل اصلی چاقی هستند می توان از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد.

این پزشک گوارش با تاکید بر اینکه افراد مبتلا به کبد چرب با ورزش روزانه می‌توانند بیماری خود را کنترل کنند، بیان کرد: در مراحل اولیه بیماری به بیماران توصیه می‌شود در کنار تجویز دارو مراقب تغذیه و عادات منفی غذایی خود باشند.

جلالی مصرف سیگار و مشروبات الکی را باعث پیشرفت چند برابر این بیماری عنوان کرد و توضیح داد: کبد چرب به تازگی شیوع فراوانی پیدا کرده و هموطنان زیادی به این بیماری مبتلا شده‌اند.

او در پایان گفت: بر اساس مراجعاتی که داریم، افراد چاق زودتر از افراد لاغر به این بیماری مبتلا می‌شوند. اقدام به موقع برای بهبود می‌تواند از بروز بیماری‌هایی چون سیروز و سرطان کبد جلوگیری کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها