دلایل دختران کره ای برای تحریم ازدواج!

من یک زن مخالف ازدواجم و دیگر علاقه‌ای به برقراری رابطه با مردان ندارم. او تنها کسی نیست که این تصمیم را گرفته است، زیرا بسیاری از شهروندان کره جنوبی در حال حاضر ترجیح می‌دهند ازدواج نکنند و به دنبال شادی خود در جای دیگری باشند. لی چهل ساله، که با سگ خود در نزدیکی سئول زندگی می‌کند، گفت: من به عنوان یک زن، همیشه معایب ازدواج را بیش از خوبی هایش احساس کرده ام.

دلایل دختران کره ای برای تحریم ازدواج!

تعداد فزاینده‌ای از زنان کره‌جنوبی مردسالاری سنتی را رد و با خود عهد می‌کنند که به همسری، ازدواج یا حتی دوستی و رابطه جنسی فکر نکنند.

«بونی لی» می‌گوید: من یک زن مخالف ازدواجم و دیگر علاقه‌ای به برقراری رابطه با مردان ندارم. او تنها کسی نیست که این تصمیم را گرفته است، زیرا بسیاری از شهروندان کره جنوبی در حال حاضر ترجیح می‌دهند ازدواج نکنند و به دنبال شادی خود در جای دیگری باشند. لی چهل ساله، که با سگ خود در نزدیکی سئول زندگی می‌کند، گفت: من به عنوان یک زن، همیشه معایب ازدواج را بیش از خوبی هایش احساس کرده ام.

او حتی تا آنجا پیش رفته که به جنبش رادیکال فمینیستی کشور «۴ بی» یا «چهار اصل» پیوسته است: نه دوستی با جنس مخالف، نه رابطه جنسی، نه ازدواج، نه بچه‌داری. در کره‌جنوبی میزان ازدواج در حال کاهش است، زیرا در این کشور از زنان متأهل انتظار می‌رود تا کار کنند، بچه داری کنند و از افراد سالخورده خانواده نگهداری نمایند. تعداد زیادی از زنان از انتظارات جامعه سنّتی مردسالار کره‌جنوبی روی‌گردان شده‌اند، کشوری که اغلب زنان شاغل چهار برابر بیشتر از همسرانشان کار‌های مرتبط با خانه را انجام می‌دهند.

یک دهه پیش، ۴۷ درصد از زنان مجرد کره‌جنوبی معتقد بودند که ازدواج امری ضروری است. در سال گذشته، این درصد به ۲۲.۴ درصد کاهش یافته، در حالی که تعداد ازدواج‌ها در مقایسه با سال ۱۹۹۶ از ۴۳۴،۹۰۰ به ۲۵۷،۶۰۰ رسیده است. هیچ آمار رسمی از تعداد زنان وابسته به جنبش چهار اصل در دست نیست، اما اعضای آن می‌گویند که تعدادشان از چهار هزار نفر کمتر نیست.

در همین راستا، در یوتیوب دختری کره‌ای خواستار تحریم ازدواج و بچه‌داری است، او ۱۰۰ هزار فالوئر دارد.

«لی» به جنبش دیگری نیز پیوسته است، جنبشی که استاندارد‌های مرسوم زیبایی در کره جنوبی را به چالش می‌کشد، در این چالش طرفداران «لی» فیلم‌های خود را در حال شکستن لوازم آرایش هایشان منتشر می‌کنند.

این جنبش‌های زنانه در اثر خشم ناشی از جاسوسی جنسی در کره جنوبی صورت گرفته که اغلب قربانیان آن زنان هستند، به علاوه تجاوزات جنسی که باعث رونق گرفتن هشتگ Metoo در این کشور شده است.

«لی» سال گذشته پس از اینکه یک مرد سیاستمدار فمینیست که به حمایت از زنان و حقوق آن‌ها معروف بود به جرم تجاوز به دستیارش محکوم شد، تصمیم نهایی خود را اتخاذ کرد. او می‌گوید: من فهمیدم این جامعه سیستمی دارد که من نمی‌توانم به عنوان یک زن در آن پذیرفته شوم و از آن زمان، هرگونه ملاقات با مردان، خواه برای ازدواج یا صرفاً برای دوست‌یابی، برای من بی معنی بوده است.

یون جی هی ۲۴ ساله، که از چهره‌های شناخته شده در یوتیوب است، می‌گوید زنان برای مقبولیت در جامعه کره جنوبی باید جدی، کودکانه، جذاب و پُر به نظر برسند. او جنبش فرار از آرایش را به راه انداخت، مو‌های خود را کوتاه و استفاده از مواد آرایشی را متوقف کرد.

یون که با پدر و مادرش زندگی می‌کند می‌گوید: من عادت داشتم ساعت‌ها با تماشای فیلم‌های یوتیوب و صرف هزینه در حدود ۲۰۰ دلار برای محصولات آرایشی و بهداشتی، تکنیک‌های آرایش را کامل بیاموزم. یون متقاعد شده است که بیشتر مردان کره‌ای در دهه بیست و یا سی سالگی، فیلم‌های جاسوسی یا انتقام جویی جنسی را دیده اند که این یکی از دلایلی است که وی تمایلی به تعامل با هیچ یک از آن‌ها ندارد. به گفته شین جی ووک، جامعه شناس در دانشگاه استنفورد در ایالات متحده، جنبش «۴ بی» و «نه به آرایش» یکی از افراطی‌ترین جنبش‌های زنان در کره جنوبی است.

جی ووک می‌گوید چهار چیز عبارت اند از ازدواج، زایمان، دوستیابی و رابطه جنسی، اغلب زنان کره‌ای را تحت سلطه مردان قرار می‌دهد. تأثیر جنبش‌های مشابه باعث افزایش فجایع دموگرافی در کره جنوبی خواهد شد.

میزان باروری کره جنوبی و تعداد کودکانی که یک زن در طول زندگی خود باید داشته باشد در سال ٢٠١٨ به ٠.٩٨ سقوط کرد یعنی بسیار کمتر از ٢.١ که برای پایدار نگه‌داشتن جمعیت نیاز است. دولت انتظار دارد ۵۵ میلیون جمعیت کره جنوبی تا سال ۲۰۶۷ به ۳۹ میلیون نفر کاهش یابد.

مقامات در تلاشند با ارائه مشوق‌هایی از جمله وام‌های مسکن کم‌بهره جوانان را به ازدواج ترغیب کنند، اما «لی» آینده را برای زنان می‌خواهد و می‌گوید: رؤیای من ساختن مسکن برای زنانی است که نمی‌خواهند ازدواج کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها