نگهداری از گل فیکوس

فیکوس که گیاهی مناسب برای گلخانه و آپارتمان ها می باشد دارای رنگ‌های سبز و ابلق است و همچنین نگهداری آن کمی کار را سخت می‌کند. فیکوس دارای برگ ریزتن می باشد که در فصل پاییز تعدادی از برگ های خود را از دست می دهد.

نگهداری از گل فیکوس

رشد سریع فیکوس

درختچه فیکوس بیشتر در اواخر فصل بهار و تابستان رشد می‌کند دقیقا زمانی که بیشتر گیاهان خانگی دارای رشد بسیار زیادی می باشند. این گیاه می‌تواند تا ۵۰ یا ۶۰ سانتی متر قد بکشد .

نور لازم برای درختچه فیکوس

این گیاه جزء گیاهان خانگی محسوب می شود و نیاز به نور معمولی دارد و بهتر است در معرض نور از جنوب و شرق باشد و تمام روز نیاز فراوان به نور دارد ولی نباید نور به صورت مستقیم به آن بتابد زیرا تابش مستقیم نور خورشید به درختچه فیکوس موجب سوختن این گیاه می شود و از طرفی اگر در نور کم قرار گیرد رشد آن متوقف می شود. در این حالت برگ های پایینی آن می ریزد و برگ ها کشیده و زشت می شوند و رنگ آن به سمت کدری و کمرنگی می‌رود .

آب دادن فیکوس

در فصل تابستان بهتر است که هر هفت روز به این گیاه آب بدهید و در زمستان هر ۱۰ یا ۱۴ روز نیاز به آبیاری دارد . تعادل  در آب دادن به آن را رعایت کنید و اجازه ندهید که خاک آن به صورت گل شود و یا برعکس خاک خشک و کویری داشته باشد .

قبل از آبیاری سوراخ های زهکشی گلدان را بررسی نمایید .

دمای مناسب برای گیاه فیکوس

گیاه فیکوس در 70 درجه فارنهایت رشد خوبی دارد و در زمستان در دمای کمتر از ۵۰ درجه فارنهایت می تواند دوام بیاورد از طرفی این گیاه رطوبت را دوست دارد ولی نباید میزان مرطوب بودن آن خیلی بالا باشد . به تغییر دما بسیار حساس است پس بهتر است در مکانی که این گیاه را نگهداری می کنید تغییر یکباره دما نداشته باشید .

کود دهی به گیاه فیکوس

بهتر است در اوایل بهار به این گیاه کود بدهید و در صورت در دسترس نبودن کود گیاهی از کود ارگانیک مایع استفاده نمایید این کود را در اواخر تابستان یک بار دیگر به گیاه بدهید اما در دادن آن زیاده روی نکنید زیرا موجب سوخته شده فیکوس می شود .

خاک مناسب برای فیکوس

از خاک گلدان ارگانیک برای این گیاه استفاده نمایید و زهکشی این گلدان باید عالی باشد و کیفیت خاک بسیار بالایی داشته باشند .

قلمه زنی فیکوس

برای این کار مقداری از ریشه را برش دهید و آن را با خاک کامل غنی در یک گلدان دیگر بگذارید و مقداری از سر ریشه را بیرون نگه دارید و مطمئنا گیاه جدید شما رشد بهتر و بیشتری از قبل خواهد داشت .

همچنین می توانید از روش قلمه برگ استفاده نمایید ، پس به وسیله یک چاقوی استریل شده یک برگ جوان را از شاخه جدا نمایید به پایین برگ ، هورمون جوانه زنی بزنید و درون گلدان پر از خاک استیل بکارید . گیاه را در مکانی با رطوبت و گرمای بالا بگذارید .

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها