کاهش نور آفتاب در فصل پاییز موجب افسردگی افراد می شود

یک روان‌شناس بالینی گفت: کاهش تابش نور خورشید در فصل پاییز می‌تواند سبب کاهش برخی از هورمون‌ها در بدن شود که نتیجه‌اش افسردگی در فرد است.

کاهش نور آفتاب در فصل پاییز موجب افسردگی افراد می شود

زهره احمدی در خصوص افسردگی پاییز گفت: اندوه بی‌دلیل از نشانه‌های اصلی افسردگی پاییز است و عواملی مانند کم‌خوابی، بد خوابیدن، تغییر الگوی تغذیه و اشتها و از دست دادن علاقه نسبت به چیزهایی که پیش از این برای افراد جذاب بوده است.

وی افزود: برخی از کارشناسان معتقدند که ترشح بیشتر برخی از هورمون‌ها در مغز باعث تغییر نگرش فرد در زمان خاص نسبت به زندگی می‌شود. آنها معتقدند کم شدن شدت تابش آفتاب در طول پاییز و زمستان ترشح سرتونین در بدن را کاهش می‌دهد.

این روان‌شناس بالینی با تأکید بر اینکه هر غمگینی، افسردگی نیست، اضافه کرد: برخی اوقات به دلیل تغییر شرایط در زندگی، فرد دچار غمگینی می‌شود اما برای آنکه فرد دچار افسردگی باشد باید این حالت غمگینی بدون دلیل، تا دو هفته ادامه داشته باشد.

احمدی تأکید کرد: افکار پوچ، احساس گناه و سرزنش و مقصر دانستن خود در همه امور زندگی از جمله عواملی است که افسردگی فصلی فرد را مشخص می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این افسردگی از نوجوانی شروع می‌شود و در زنان نسبت به مردان بسیار بیشتر است، اضافه کرد: گاهی اوقات افسردگی ژنتیکی و برخی اوقات محیطی است. افرادی که اصولاً صبح‌ها حال‌شان بد است و هر چقدر به شب نزدیک می‌شوند حال بهتری پیدا می‌کنند، دچار افسردگی ژنتیکی هستند و افراد در این حالت زودتر درمان می‌شوند اما وقتی فرد از صبح دچار حال بهتری است و هر چه به سمت غروب می‌آید، حالش بدتر می‌شود، افسردگی‌اش محیطی تعریف می‌شود.

این روان‌شناس بالینی با تأکید بر اینکه بی‌حوصلگی از علائم اصلی افسردگی است، ادامه داد: در حالت شدید افسردگی پاییز فرد دچار کُندی می‌شود و به قول خودشان ذهن‌شان کُند کار می‌کند. احساس بی‌ارزشی، احساس گناه و کم شدن اعتماد به نفس از مواردی است که افرادی که به افسردگی پاییز دچار می‌شوند از آن گله دارند.

احمدی اضافه کرد: افسردگی با میزان ترشح هورمون ملاتونین ارتباط دارد. این هورمون باعث خواب‌آلودگی می‌شود. نور باعث تغییر میزان ملاتونین در سیستم عصبی شده و سبب ترشح سرتونین در بدن می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای درمان افسردگی پاییز باید تلاش کرد نور محیط را افزایش داد. مصرف غذاهای ترش را کاهش داده و گردش و تفریح را به برنامه زندگی اضافه کرد. پیاده‌روی ۲۰ دقیقه‌ای می‌تواند بهترین درمان برای این نوع از افسردگی باشد.

این روان‌شناس بالینی با تأکید بر اینکه استفاده از رنگ‌های گرم برای لباس‌ها می‌تواند در کاهش افسردگی تأثیرگذار باشد ادامه داد: افراد افسرده باید برنامه‌ریزی جدیدی برای زندگی خود داشته باشند تا زندگی آنها از این شرایط خارج شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها